Lojalność czy iluzja oszczędności? Rząd bada programy lojalnościowe w sklepach spożywczych

wataha.no 23 godzin temu

Lojalność czy iluzja oszczędności? Rząd bada programy lojalnościowe w sklepach spożywczych

Rząd Norwegii chce wzmocnić pozycję konsumentów i poprawić konkurencję w branży spożywczej. Firma Rambøll otrzymała właśnie zlecenie zbadania, jak konsumenci postrzegają ceny oraz programy bonusowe i lojalnościowe w sklepach spożywczych.

Rząd bada programy lojalnościowe w sklepach spożywczych

Badanie to stanowi część nowego pakietu działań rządu mających na celu zwiększenie przejrzystości i uczciwości na rynku detalicznym. Jednym z głównych celów jest ułatwienie klientom zrozumienia, ile naprawdę kosztują produkty spożywcze, i umożliwienie im łatwego porównywania cen między różnymi sieciami sklepów.

Obecnie dla wielu osób nie jest jasne, gdzie faktycznie robi się najtańsze zakupy. Liczne programy lojalnościowe, rabaty i oferty specjalne sprawiają, iż ceny stają się nieczytelne i trudne do porównania. Klienci muszą brać pod uwagę zarówno ceny na półkach, jak i dodatkowe zniżki czy premie punktowe, zanim zdecydują, gdzie najbardziej opłaca się kupować.

Przeczytaj również: Zimowa jazda na rowerze zyskuje wsparcie: Innlandet rozdaje opony zimowe!

Lojalność czy iluzja oszczędności?

– Chcemy dowiedzieć się, jak konsumenci odbierają tę sytuację. Dlatego zleciliśmy analizę, która pokaże, w jaki sposób system cen i programy lojalnościowe wpływają na zdolność konsumentów do podejmowania świadomych decyzji zakupowych – mówi minister ds. dzieci i rodziny Lene Vågslid.

– Przejrzysta i rzetelna informacja o cenach jest kluczowa dla zdrowej konkurencji w handlu spożywczym. Ceny żywności i napojów rosły w ostatnich latach szybciej niż ceny innych towarów i usług, co odczuwają wszyscy konsumenci. Dlatego szczególnie ważne jest, aby było łatwo zobaczyć, ile naprawdę kosztuje produkt – podkreśla minister przemysłu Cecilie Myrseth.

Czy programy lojalnościowe sieci handlowych powodują dezorientację?

Zadanie badawcze realizuje firma Rambøll we współpracy z Sifo. Analiza skupi się zwłaszcza na tym, czy programy lojalnościowe sieci handlowych powodują dezorientację i utrudniają klientom porównywanie cen. Eksperci sprawdzą, w jakim stopniu konsumenci są w stanie podejmować świadome decyzje zakupowe, oraz zaproponują możliwe działania naprawcze dla branży.

Pierwszy raport Rambøll ma zostać przedstawiony do 31 grudnia bieżącego roku, a raport końcowy do 1 marca 2026 roku. Projekt jest częścią szerszego programu rządowego mającego poprawić konkurencyjność na rynku detalicznym.

Wspieraj Radio Wataha to nasz wspólny głos w Norwegii , nasz Vipps: 696837

Źródło: regjeringen, Zdjęcie: Wojtek Sobieski

Przeczytaj również: Wypowiedzenie umowy o pracę: Jak zrobić to legalnie w Norwegii

Idź do oryginalnego materiału