KRAJ: Więcej praw dla konsumentów. Nowe postępowania grupowe

tygodnikzamojski.pl 1 tydzień temu

Do złożenia pozwu dotyczącego roszczenia w tej nowej ścieżce potrzeba co najmniej 10 konsumentów, którzy zgodzą się na bycie reprezentowanym w konkretnym powództwie. Pozwy mogą dotyczyć nieudanych zakupów, błędnych informacji na opakowaniach, problemów z bankami lub biurami podróży.

Powództwa grupowe będą wytaczane przeciwko przedsiębiorcom, którzy stosują praktyki naruszające ogólne interesy konsumentów. Lista spraw, które mogą trafić tą drogą do sądu, jest długa. Obejmuje różne branże, w których przedsiębiorcy prowadzą sprzedaż lub świadczą usługi konsumentom. Będą więc to: przewoźnicy, przedsiębiorcy świadczący usługi na odległość, producenci żywności, kosmetyków, instytucje finansowe i banki, telekomy, ubezpieczyciele, biura podróży oraz wiele innych. Grupa nie musi ujednolicać wysokości roszczeń. Mogą znaleźć się w niej poszkodowani przez naruszenie tego samego prawa, nie tylko w tym samym zdarzeniu.

Konsument nie jest stroną postępowania i nie ponosi jego kosztów. Jedyna opłata, jaka może się pojawić, to koszt przystąpienia do grupy, którą pobiera podmiot upoważniony. Ustawa określa maksymalny próg tej opłaty, czyli 5 proc. wartości roszczenia, jednocześnie nie więcej niż 1 tys. zł - w sprawach o roszczenia niepieniężne, oraz 2 tys. zł - o pieniężne. jeżeli powództwo przedstawicielskie będzie wytaczał Rzecznik Finansowy, takich wydatków w ogóle nie będzie.

Więcej informacji na stronie UOKiK.

Idź do oryginalnego materiału