Polski e-commerce. Stabilność i dojrzałość rynku
W maju Base Index osiągnął poziom 155 punktów. To wzrost o 12,4 proc. w porównaniu do analogicznego miesiąca 2024 roku. Co to oznacza? Polski e-commerce rośnie w sposób stabilny i systematyczny.
Z kolei dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, iż wartość sprzedaży online w cenach bieżących zwiększyła się rok do roku o 6,2 proc. Udział e-handlu w rynku detalicznym wyniósł w maju 8,8 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 8,6 proc. Eksperci podkreślają, iż prezentowane wyniki nie są chwilowym impulsem, ale rezultatem trwałej zmiany nawyków konsumenckich. Coraz więcej Polaków robi zakupy online regularnie. Jako powód podając wygodę, dostępność i szeroki wybór produktów.
Gdzie i jak polskie sklepy internetowe zdobywają klientów za granicą? Dane, trendy, wskazówki!
Maj kontra kwiecień. Więcej transakcji, niższa wartość koszyka
W porównaniu do kwietnia Base Index wzrósł o 1,5 proc., a liczba zamówień o 5,8 proc., co potwierdza, iż maj nie zahamował dynamiki rynku. Jednocześnie średnia wartość koszyka spadła o 4,1 proc., co wskazuje na wzrost zakupów impulsowych oraz codziennych. w tej chwili e‑commerce odpowiada na bieżące potrzeby, oferując szybkie dostawy i promocyjne ceny, zwłaszcza wokół długiego weekendu.
Cross‑border. Międzynarodowy napęd rynku
W maju 2025 roku sprzedaż za granicę wzrosła rok do roku o 25,2 proc. Osiągając udział 18,25 proc. w całkowitej sprzedaży polskich sklepów. To efekt coraz lepszej technologii (automatyzacja, wielojęzyczne platformy, szyta na miarę logistyka) oraz rosnącej ambicji e‑przedsiębiorców do ekspansji zagranicznej.
Przeczytaj również o 100. najbogatszych Polakach 2025! Które miejsca zajęli przedstawiciele e-commerce?
Polski e-commerce. Co twierdzą eksperci?
Tomasz Gutkowski (Head of Sales and Business Development w Univio), w rozmowie z Omnichannel News podkreślił widoczny trend umocnienia online’u w odniesieniu do całego rynku. Jego zdaniem bieżący kierunek pozostanie nad Wisłą na dłużej. W ocenie przedstawicieli BaseIndex to dowód na dojrzałość przedsiębiorców oraz konsumentów, a także skuteczność obieranych strategii cross‑border.
Szczegółowa analiza Base Index wykazała, iż za wzrosty dynamiki rynku odpowiadają głównie supermarkety prowadzące sprzedaż online, platformy z produktami z kategorii „zdrowie i uroda”, a także branża fashion wspierająca zakupy sezonowe. Co łączy te trzy ścieżki? Po pierwsze każda odpowiada na bieżące potrzeby konsumenckie, po drugie umożliwiają one skuteczną monetyzacje sezonowych zachcianek. Polski e-commerce ma się dobrze!