Zagadnienie orientacji seksualnych nie jest już tematem tabu – coraz więcej osób zadaje pytania w stylu jakie są orientacje i co oznaczają, ile jest orientacji seksualnych lista czy wręcz najdziwniejsze orientacje. W dobie rosnącej świadomości psychoseksualnej warto zrozumieć, iż orientacja seksualna nie jest wyłącznie kwestią popędu, ale również emocji, potrzeb psychicznych i głębokiego związku z własną tożsamością.
Zgodnie z definicją seksuologiczną, orientacja seksualna to trwały pociąg seksualny do osób określonej płci. Często używa się też pojęcia orientacji psychoseksualnej, które uwzględnia także potrzebę emocjonalnej i uczuciowej więzi z partnerem. Temat ten był przez dekady wypaczany przez błędne założenia – homoseksualizm uważano za dewiację lub chorobę, a heteroseksualizm za jedyną słuszną normę. Na szczęście nauka wycofała się z tych poglądów, a dziś orientacja przestaje być traktowana jak zaburzenie.
Klasyfikacja orientacji seksualnych – klasyczna i rozszerzona
Tradycyjne podejście wyróżniało zaledwie trzy orientacje seksualne:
-
Heteroseksualizm – pociąg do płci przeciwnej
-
Homoseksualizm – pociąg do osób tej samej płci
-
Biseksualizm – zainteresowanie osobami obu płci
To klasyfikacja funkcjonująca w seksuologii od dekad, jednak okazuje się niewystarczająca wobec współczesnego zróżnicowania tożsamości.
Dziś mówi się częściej o czterech podstawowych orientacjach seksualnych, dodając do listy:
-
Aseksualność – brak odczuwania popędu seksualnego, choć często z potrzebą więzi emocjonalnej
To jednak tylko początek znacznie szerszego spektrum, które opisywane jest jako kontinuum – od „zdecydowanie homoseksualnej” tożsamości po osoby „okazjonalnie homoseksualne” lub „na ogół heteroseksualne”. Coraz więcej osób nie chce być zamykanych w sztywnych kategoriach, zamiast tego identyfikują się w bardziej płynny sposób.
Ile jest orientacji seksualnych? Lista i zjawiska kontrowersyjne
Choć lista może wydawać się otwarta, oto orientacje, które najczęściej pojawiają się w literaturze i środowiskach LGBTQIA+:
-
Heteroseksualna – pociąg do osób przeciwnej płci
-
Homoseksualna – pociąg do tej samej płci (geje i lesbijki)
-
Biseksualna – pociąg do obu płci
-
Aseksualna – brak pociągu seksualnego
-
Panseksualna – pociąg do ludzi niezależnie od ich tożsamości płciowej
-
Demiseksualna – pociąg pojawiający się dopiero przy silnej więzi emocjonalnej
-
Skolioseksualna – pociąg do osób niebinarnych lub transpłciowych
-
Sapioseksualna – pociąg do inteligencji i intelektu
-
Autoseksualna – seksualne zainteresowanie samym sobą
-
Lithseksualna – odczuwanie pociągu, ale bez potrzeby wzajemności
Niektóre z tych orientacji – np. autoseksualność czy lithseksualność – bywają uznawane za najdziwniejsze orientacje seksualne, jednak dla osób je odczuwających są realne i istotne. Lista stale się rozwija, odzwierciedlając nie tylko różnorodność doświadczeń, ale też zmiany kulturowe i społeczne.
Heteroseksualność – pociąg do osób przeciwnej płci
Heteroseksualność to najbardziej rozpowszechniona orientacja seksualna, polegająca na odczuwaniu pociągu seksualnego i/lub romantycznego do osób o przeciwnej płci biologicznej. W wielu kulturach przez długi czas była uznawana za domyślną lub „normatywną” formę orientacji, co często prowadziło do marginalizacji osób nieheteronormatywnych.
Współczesne podejście, szczególnie w kontekście praw człowieka, uznaje heteroseksualność za jedną z wielu równoprawnych orientacji.
Homoseksualność – pociąg do tej samej płci
Homoseksualność odnosi się do pociągu seksualnego lub romantycznego do osób tej samej płci. Termin obejmuje zarówno gejów (mężczyzn pociągających innych mężczyzn), jak i lesbijki (kobiety pociągające kobiety).
W wielu krajach prawa osób homoseksualnych były (lub przez cały czas są) ograniczane, jednak postępująca akceptacja społeczna i legislacyjna prowadzi do większej widoczności i ochrony tej orientacji. Homoseksualność jest naturalną częścią ludzkiej (i nie tylko) różnorodności seksualnej – występuje także u wielu gatunków zwierząt.
Biseksualność – pociąg do obu płci
Osoby biseksualne odczuwają pociąg seksualny lub romantyczny zarówno do kobiet, jak i mężczyzn. Czasami spotykają się z niezrozumieniem, zarówno wśród osób hetero-, jak i homoseksualnych, co prowadzi do tzw. „bifobii”.
Biseksualność nie oznacza równego zainteresowania obiema płciami – może przybierać różne formy i intensywności. Istnieje też pojęcie „bi+ umbrella”, które obejmuje osoby, które mogą odczuwać pociąg do więcej niż jednej płci lub niezależnie od płci.
Aseksualność – brak pociągu seksualnego
Aseksualność to orientacja, w której osoba nie odczuwa pociągu seksualnego do innych. Aseksualne osoby mogą wchodzić w romantyczne relacje, ale bez potrzeby aktywności seksualnej. Nie należy mylić aseksualności z celibatem, który jest wyborem, podczas gdy aseksualność jest tożsamością. Istnieje także spektrum aseksualności, obejmujące np. grey-asexualność (rzadki pociąg seksualny) czy demiseksualność.
Panseksualność – pociąg niezależny od płci i tożsamości płciowej
Panseksualność oznacza pociąg do osób niezależnie od ich płci biologicznej czy tożsamości płciowej. Panseksualna osoba może być zainteresowana zarówno mężczyznami, kobietami, osobami niebinarnymi, jak i transpłciowymi.
Panseksualność często opisywana jest jako „ślepa na płeć” i bywa mylona z biseksualnością, choć różni się od niej zakresem i podejściem do kwestii płci.
Demiseksualność – pociąg po nawiązaniu głębokiej więzi
Demiseksualność to orientacja, w której pociąg seksualny pojawia się wyłącznie po zbudowaniu głębokiej więzi emocjonalnej z drugą osobą. Osoby demiseksualne nie odczuwają natychmiastowego pociągu seksualnego, co odróżnia je od większości populacji.
Wchodzą one często w relacje bazujące najpierw na zaufaniu, przyjaźni i emocjonalnym zrozumieniu.
Skolioseksualność – pociąg do osób niebinarnych i transpłciowych
Skolioseksualność (czasem określana jako cisseksualność) to pociąg seksualny do osób, które nie mieszczą się w binarnym systemie płci – czyli do osób niebinarnych, genderqueer czy transpłciowych.
Termin jest kontrowersyjny – niektórzy zarzucają mu uprzedmiotowienie tożsamości transpłciowej, inni widzą w nim potrzebę nazwania specyficznej orientacji. Zyskuje popularność w środowiskach queer jako forma wyrażania pociągu do płciowości nienormatywnej.
Sapioseksualność – pociąg do inteligencji
Sapioseksualność to orientacja lub preferencja polegająca na odczuwaniu pociągu seksualnego lub romantycznego do osób, które są postrzegane jako wyjątkowo inteligentne lub intelektualnie stymulujące.
Dla sapioseksualnych osób atrakcyjność partnera/partnerki opiera się głównie na zdolnościach umysłowych, sposobie mówienia, wiedzy czy poziomie refleksji. To pojęcie często budzi kontrowersje – niektórzy uważają je za snobistyczne lub zbędne w klasyfikacji orientacji.
Autoseksualność – pociąg do samego siebie
Autoseksualność to orientacja, w której osoba odczuwa pociąg seksualny głównie lub wyłącznie do samej siebie. Może to oznaczać odczuwanie przyjemności z własnego ciała, fantazjowanie o sobie lub unikanie relacji seksualnych z innymi.
Autoseksualność bywa także rozumiana szerzej – jako preferowanie samotnej aktywności seksualnej nad intymność z partnerem. Choć brzmi nietypowo, dla niektórych osób jest to naturalna część ich seksualności.
Lithseksualność – brak potrzeby wzajemności
Osoby lithseksualne odczuwają pociąg seksualny lub romantyczny do innych, ale nie chcą, by te uczucia były odwzajemnione – a choćby mogą tracić zainteresowanie, gdy to się dzieje. Często unika się angażowania w relacje lub pozostaje przy jednostronnych zauroczeniach.
Lithseksualność leży na spektrum aseksualności i wciąż jest słabo rozpoznana – również dlatego, iż dla wielu może być trudna do zrozumienia z perspektywy tradycyjnych modeli relacji.
Czy orientacja seksualna to kwestia wyboru?
Naukowe dowody jasno wskazują, iż orientacja seksualna nie jest kwestią wyboru. Szereg badań potwierdza, iż kształtuje się ona pod wpływem czynników biologicznych, hormonalnych i środowiskowych.
Czynniki genetyczne:
Badania przeprowadzone przez NorthShore University wykazały, iż u osób homoseksualnych częściej występują pewne warianty genów, takie jak SLITRK6 i TSHR. Choć wpływ genów nie jest jednoznaczny, to jednak bliźnięta jednojajowe mają wyższy współczynnik zgodności orientacji niż rodzeństwo dwujajowe.
Wpływ hormonów prenatalnych:
Hormony wydzielane przez organizm matki – zwłaszcza androgeny – mogą wpływać na rozwój mózgu płodu. Przykładowo, dzieci matek z wrodzonym przerostem nadnerczy (CAH) częściej deklarują skłonności homoseksualne lub biseksualne.
Budowa mózgu:
Niektóre struktury mózgowe u osób homoseksualnych różnią się od heteroseksualnych. Na przykład trzecie jądro śródmiąższowe przedniego podwzgórza jest mniejsze u homoseksualnych mężczyzn. Podobne różnice zaobserwowano choćby u zwierząt – ok. 8–10% owiec przejawia pociąg do osobników tej samej płci.
Efekt starszych braci:
Ciekawym zjawiskiem jest tzw. efekt starszych braci. U praworęcznych mężczyzn homoseksualnych zauważono częstsze posiadanie starszych braci biologicznych. Dotyczy to ok. 15% homoseksualnych mężczyzn, choćby jeżeli nie byli wychowywani razem. Mechanizmy immunologiczne matki mogą odgrywać tu rolę.
Orientacja seksualna a społeczeństwo – zmieniające się podejście
Społeczna akceptacja dla różnych orientacji znacząco wzrosła, ale przez cały czas istnieją obszary, gdzie osoby nieheteronormatywne spotykają się z wykluczeniem lub brakiem zrozumienia. Co ważne, odmienna orientacja seksualna stopniowo przestaje być traktowana jako zaburzenie, choć przez cały czas w niektórych kręgach kulturowych funkcjonują przestarzałe przekonania.
Specjaliści podkreślają, iż edukacja i otwartość są kluczowe. Umożliwiają one osobom dorastającym zrozumienie siebie bez poczucia winy czy strachu. Dlatego też mówi się dziś nie tylko o orientacji, ale także o tożsamości psychoseksualnej, która obejmuje także emocje i potrzeby więzi.
Płynność orientacji – kontinuum zamiast etykiet
Współczesna seksuologia rezygnuje z prób jednoznacznego zaszufladkowania ludzi. Zamiast pytania “czy jesteś gejem, hetero czy bi?”, coraz częściej mówi się o spektrum.
W ramach kontinuum można opisać swoją orientację jako:
-
zdecydowanie homoseksualną
-
na ogół homoseksualną
-
biseksualną
-
na ogół heteroseksualną
-
zdecydowanie heteroseksualną
Takie podejście lepiej oddaje rzeczywiste doświadczenia ludzi i pozwala uniknąć stygmatyzacji. Co więcej, niektórzy zmieniają sposób określania swojej orientacji w ciągu życia – i to także jest naturalne.
Warto wiedzieć – orientacja to tylko jeden aspekt tożsamości
Orientacja seksualna jest istotną częścią tożsamości człowieka, ale nie jedyną. Niezależnie od tego, czy ktoś identyfikuje się jako heteroseksualny, homoseksualny, aseksualny czy panseksualny, najważniejsze jest zrozumienie, iż każdy człowiek zasługuje na szacunek i prawo do samookreślenia.
Dlatego też warto wyjść poza stereotypy i przestarzałe schematy. Zamiast pytać “czy to normalne?”, lepiej zapytać “czy to autentyczne dla tej osoby?”. Tylko takie podejście pozwala budować społeczeństwo, które akceptuje różnorodność zamiast ją wykluczać.