IX edycja 100 najbardziej wpływowych osób w turystyce

pracodawcagodnyzaufania.pl 6 dni temu

Branżowy portal WaszaTurystyka.pl właśnie ogłosił po raz 9. Listę 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce, czyli osób, dzięki którym Polacy mogą spełniać swoje największe marzenia.

Według badań, przeprowadzonych m.in. na zlecenie Fundacji XTB oraz badań „Silversi pełni marzeń, czyli pragnienia pokolenia 50+” więcej niż jedna trzecia Polaków marzy w podróżach, ta wartość jest przedkładana ponad rodzinę, dziecko czy karierę zawodową – poinformowała Agencja Informacyjna.

Globalna branża turystyczna odzyskała 98% poziomu sprzed pandemii koronawirusa

– To, iż największym marzeniem Polaków są podróże, wydaje się zaskakujące, ale to dobra wiadomość dla branży turystycznej – uważa Juliusz Bolek, przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu. – Myślę, iż zmiana postaw Polaków w samorealizacji to interesujące badania dla socjologów. istotny też sygnał dla polityków, którzy powinni większą uwagę zwracać na tę branżę oraz zapewniać korzystne warunki do jej rozwoju – dodaje Bolek.

Rok 2024 to przełomowy rok dla światowej turystyki, przynoszący długo oczekiwane ożywienie, po ostatnich trudnych latach dla branży. W pierwszych 9. miesiącach 2024 liczba turystów podróżujących za granicę osiągnęła 1,1 mld, co oznacza, iż globalna branża turystyczna odzyskała już 98 proc. poziomu sprzed pandemii koronawirusa.

Jaka jest kondycja polskiej turystyki?

W Polsce ruch turystyczny rozwija. Polacy pragną spełniać swoje marzenia, a jak się okazuje najbardziej pasjonują się podróżami. Polska zaczęła cieszyć się większym zainteresowaniem ze strony turystów zagranicznych. Turystyka to branża, która w Polsce dynamicznie się rozwija, mimo, iż państwo nie posiada palm, raf koralowych i innych tego typu atrakcji.

Jak zmienia się świat polskiej turystyki obserwuje branżowy portal WaszaTurystyka.pl. Po raz 9 portal WaszaTurystyka.pl ogłosił Listę 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce – osób, które realnie wywierają największy wpływ na tę branżę w Polsce. W rankingu pojawiło się aż 28 nowych nazwisk, dobrze znanych w branży turystycznej. Spośród pozostałych, 55 osób awansowało, 12 odnotowało spadek, a 5 utrzymało swoją dotychczasową pozycję. Coraz większą uwagę zwraca rosnąca rola kobiet w branży. W rankingu znalazło się 27 kobiet, o cztery więcej niż w 2023 r.

W 2024 r. w kapitule, która tworzy listę, kobiety znalazły się w większości

– Szczególnie cieszy mnie to, iż na Liście 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce znajduje się coraz więcej kobiet i iż zajmują one coraz wyższe pozycje w rankingu. W 2024 r. w kapitule, która tworzy listę, kobiety znalazły się w większości – wyjaśniła Marzena Markowska, red. naczelna portalu WaszaTurystyka.pl i jednocześnie organizatorka rankingu.

Pierwszy etap Listy 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce to wybór, który dokonywany jest w gronie ekspertów, tworzących kapitułę rankingu. Prawie 300 nazwisk, z szeroko rozumianej branży turystycznej w Polsce – przedstawicieli biur podróży, hotelarzy, turystycznych izb gospodarczych, działaczy samorządów turystycznych, regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, urzędników odpowiedzialnych za turystykę i naukowców. W drugim etapie każdy z ekspertów przedstawia swoich 40 propozycji najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce oraz krótkie uzasadnienia, dotyczące każdej z kandydatur.

Branża turystyczna przez cały czas walczy z istotnymi wyzwaniami

Co roku Kapituła Listy 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce bierze pod uwagę wpływ na kształtowanie procesów i struktur polskiej turystyki, stopień przyczyniania się do osiągnięcia sukcesu (lub porażki) przez polską turystykę lub poszczególne jej segmenty, zasoby finansowe (własne lub organizacji czy przedsiębiorstwo przez daną osobę zarządzanej), wpływ na zatrudniane osoby, wiarygodność, medialność, popularność (w pozytywnym lub negatywnym znaczeniu), wizerunek, publiczną i środowiskową aktywność.

Pomimo pozytywnych wyników, branża turystyczna przez cały czas walczy z istotnymi wyzwaniami. Inflacja, wysokie koszty transportu i zakwaterowania oraz niestabilne ceny ropy naftowej stanowią poważne bariery dla jej rozwoju. Dodatkowo konflikty geopolityczne oraz ekstremalne zjawiska pogodowe budzą niepokój zarówno wśród turystów, jak i przedsiębiorców. Rok 2024 przyniósł zmiany i nowe wyzwania dla branży turystycznej.

W rankingu znalazło się 27 kobiet, o 4 więcej niż rok wcześniej

Ożywienie gospodarcze i społeczne po pandemii koronawirusa było imponujące, jednak przyszłość tej branży wymaga nowej strategii. Nowe podejście powinno odpowiadać na rosnące oczekiwania turystów, jednocześnie, uwzględniając wyzwania klimatyczne i geopolityczne.

Coraz większą uwagę zwraca rosnąca rola kobiet w branży turystycznej. W rankingu znalazło się 27 kobiet, o cztery więcej niż rok wcześniej. – Wierzymy, iż inicjatywy takie jak „Rok kobiet w turystyce” i „Akademia Liderek Turystyki” przynoszą wymierne efekty w redukcji nierówności zawodowych – uważa Marzena Markowska.

Na Liście znalazło się najwięcej: 27. reprezentantów touroperatorów i agentów

– przez cały czas zbyt mało kobiet zajmuje wysokie stanowiska w przedsiębiorstwach, organizacjach oraz izbach związanych z turystyką. Staramy się to zmienić, w tym roku znacznie wzrósł udział kobiet w Kapitule. Jest ich w niej w tej chwili więcej niż mężczyzn – podkreśla Markowska.

Na Liście 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce znalazło się 27. reprezentantów touroperatorów i agentów (w 2023 było ich 21), 5. przedstawicieli hotelarzy (w 2023 – 10), 22.reprezentantów samorządów i organizacji turystycznych (w 2023 – 30), 7. urzędników (w 2023 – 7), 5. przewoźników lotniczych, autobusowych i kolejowych (w 2023 – 9), 8. reprezentantów portów lotniczych (w 2023 – 8), 7. przedstawicieli atrakcji turystycznych, muzeów, parków rozrywki (w 2023 – 7), 2. reprezentantów ubezpieczycieli (w 2023 – 3).

Pierwsza dziesiątka listy 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce przedstawia się następująco:

  1. Piotr Henicz, wiceprezes Itaka Holdings;
  2. Michał Fijoł, prokurent Polskich Linii Lotniczych LOT,
  3. Dominik Borek, dyr. Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki;
  4. Michael O’Leary, dyr. generalny Ryanair;
  5. 5.Izabela Stelmańska, z-ca dyr. Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Mazowieckiego;
  6. Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl;
  7. Maciej Szczechura, prezes Rainbow;
  8. Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej;
  9. Piotr Borys, wicemin. Sportu i Turystyki;
  10. Jan Mazurczak, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej.

Z całą Listą 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce i uzasadnieniami pozycji w rankingu można zapoznać się w wydaniu specjalnym Magazynu Wasza Turystyka, do nabycia w salonach empik oraz online, lub pod linkiem 100 najbardziej wpływowych osób w turystyce

Branżowy portal WaszaTurystyka.pl, którego twórcą był Adam Gąsior, powstał w 2013 r.

Po jego śmierci ster przejęła Marzena Markowska. Portal jest liderem rynku komunikacji w branży turystycznej, organizuje Forum Promocji Turystycznej, wydarzenia, które odbywa się wiosna i jesienią każdego roku. To wyjątkowa przedsięwzięcie na polskim rynku. Ponadto portal internetowy waszaturystyka.pl organizuje Galę Wasza Turystyka. Podczas tego wydarzenia ogłaszana jest Lista 100 najbardziej wpływowych osób w branży turystycznej w Polsce.

Portal WaszaTurystyka.pl otrzymał nagrodę Ambasador Promocji Turystyki, przyznaną przez Instytut Biznesu. W zespole portalu pracują wyłącznie z kobiety. To unikatowa cecha WaszaTurystyka.pl na tle innych portali branżowych. Równość płci i promowanie kobiecego liderstwa w tak dynamicznej branży jak turystyka to aspekt, który zasługuje na szczególne uznanie.

Przejawem tego były też takie inicjatywy jak inicjatywy takie jak „Rok kobiet w turystyce” i „Akademia Liderek Turystyki”.
Idź do oryginalnego materiału