Ponieważ oferta turystyczne, a także odwiedzający, są rozproszeni na dużym obszarze miasta, to działania biura docierają tylko do niewielkiej ich części. Dlatego w Paryżu zamknięto ostatnie fizyczne centrum informacji turystycznej w styczniu tego roku.
Około 37 milionów turystów odwiedza Paryż każdego roku. Mieszczące się koło wieży Eiffla centrum informacji w 2015 roku odwiedziło ponad 570 000 osób, a w 2022 r. tylko 150 000. Okazuje się, iż ulubionym przewodnikiem turystów są teraz zasoby cyfrowe: parisjetaime.com, a nie sympatyczne osoby za kontuarem. Natomiast Biuro Turystyczne Paryża stawia na technologię i… kioski! Plan zakłada stworzenie sieci około 50 punktów kontaktowych rozsianych po mieście m.in. w hotelach, na poczcie i u touroperatorów. Dzięki temu turyści będą mogli przez cały czas uzyskać spersonalizowaną pomoc, tyle iż bez konieczności przedzierania się przez zakorkowane ulice. Ta strategiczna zmiana wpisuje się w szerszy cel promowania zrównoważonej turystyki w Paryżu, zapewniając odwiedzającym dostęp do niezbędnych informacji, przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko związanego z fizycznymi biurami.
Informacja turystyczna na nowo
Badania pokazują, iż już teraz choćby ponad 3/4 zapytań od klientów linii lotniczych czy przewoźników autobusowych jest obsługiwanych przez sztuczną inteligencję. Podobnie będzie w przypadku informacji turystycznej. Nie oznacza to jednak, iż stacjonarne punkty czy centra „it” całkiem znikną. Informatorzy zmienią się w doradców, czy brokerów informacji, a punkty stacjonarne zostaną tylko w miastach i turystycznych miejscówkach, pełniąc rolę „ambasadorów miejsca”. Będą musiały wyjść poza tradycyjne przekazywanie informacji i stać się wielofunkcyjnymi centrami. To miejsca, gdzie poza ulotkami czy mapami będzie można kupić nie tylko pamiątki, ale też lokalne produkty, w tym potrawy charakterystyczne dla danego regionu czy miasta. Taka zmiana to krok w stronę nowoczesności i większej atrakcyjności dla turystów.
Przyszłość informacji turystycznej tkwi w umiejętnym łączeniu tradycyjnych form działalności z nowoczesnymi strategiami. Skuteczna segmentacja rynku, personalizowanie komunikatów oraz zdobywanie wiedzy z różnych źródeł to fundamenty, na których powinien opierać się rozwój turystyki w Polsce.
Autor: Agnieszka Nowak i Leszek Nowak, www.travel2.pl