Dworzec w Ząbkach

kolejblog.wordpress.com 3 tygodni temu

Nowe budynki dworcowe, budowane przez PKP SA, to często są tzw. „dworce systemowe”, czyli standardowe projekty ze szkła i betonu, na pewno tanie i praktyczne, ale pozbawione wszelkiej indywidualności i wartości estetycznych. Ale od czasu do czasu PKP SA stworzy coś innego, niesztampowego. Dobrym przykładem jest budynek dworca na peronie w Ząbkach koło Warszawy, oddany do użytku 20 marca 2025.

Obiekt zaprojektowany w 1952 r. przez Kazimierza Brandta, przeszedł gruntowną metamorfozę. Prace modernizacyjne, rozpoczęte w 2023, przeprowadzono przy zachowaniu szczególnej uwagi na detale: odnowiono oryginalne klinkierowe płytki, odrestaurowano oryginalny piec kaflowy, a tynki odtworzono zgodnie z historycznym wzorem.

Wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. We wnętrzu zainstalowano ławki oraz elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów, klimatyzację oraz defibrylator AED. Są też toalety dostępne dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Zamontowano także elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów, klimatyzację oraz defibrylator AED. Obiekt został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Poczekalnia na nowym dworcu w Ząbkach. Za oknem jest widoczny pociąg Kolei Mazowieckich (foto: PKP)

Pojechałem do Ząbek w dwa dni po otwarciu nowego dworca. I rzeczywiście wszystko lśniło nowością i czystością. Klimatyzacja działała, tzn. poczekalnia była lekko ogrzana, co było miłe, bo na zewnątrz wiał silny wiatr, może i wiosenny ale zimny.

Na stacji nie ma kas biletowych, są tylko dwa automaty, z których jeden sprzedaje bilety Kolei Mazowieckich, a drugi – Szybkiej Kolei Miejskiej oraz na warszawski transport miejski. W Ząbkach zatrzymują się pociągi tylko tych dwóch przewoźników, więc jest to rozwiązanie wystarczające ale minimalistyczne. jeżeli ktoś chce pojechać do stacji obsługiwanej przez innego przewoźnika, to musi kupić bilet innym kanałem.

Automaty biletowe

Szkoda też, iż przy okazji renowacji nie odnowiono wejścia do windy na płn-wsch. końcu peronu, które jest pokryte graffiti. Look at the bright side: winda działa….

Wejście do windy na płn-wsch. końcu peronu

Budynek dworca jest na peronie, pod wiatą. Wygląda to tak:

Widok w kierunku płn-wsch. (w stronę Wołomina)
Widok w kierunku płd-zach. (w stronę Warszawy)

Na zakończenie trochę nostalgii… Stacja w Ząbkach około 1932 roku, ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego.

Idź do oryginalnego materiału