Demian – Hermann Hesse, pierwsze wydanie 1919 rok.
„ten, kto chce dorosnąć, nie może czuć strachu przed spojrzeniem na własne cienie”
“Nie mogę siebie nazwać wiedzącym. Byłem poszukującym i jestem nim dotąd, nie szukam już jednak w gwiazdach i księgach, zaczynam bowiem słyszeć nauki, którymi szemrze we mnie własna krew. Historia moja nie jest przyjemna, nie jest ckliwa i pełna harmonii, jak historie wymyślane, ma posmak nonsensu, pomieszania szaleństw i marzeń, jak życie wszystkich ludzi, którzy nie chcą siebie już dłużej okłamywać. Życie każdego człowieka jest drogą ku samemu sobie, próbą znalezienia drogi, zaznaczenia ścieżki.
Wszędzie – twierdził – panuje zbiorowość i tworzą się stada, nigdzie jednak nie ma swobody w miłości. I wszelkie rodzaje tej wspólnoty, od korporacji studenckich i związków śpiewaczych, aż po struktury państw, są tworami powstałymi z przymusu, wspólnotą zrodzoną z lęku, ze strachu, z trudnych sytuacji, we wnętrzu swoim przestarzałą już, przegniłą i bliską upadku.”
“Wszyscy bogowie i szatani, jacy kiedykolwiek istnieli, czy to u Greków, czy u Chińczyków, czy u dzikich Zulusów, mieszkając w nas, istnieją jako możliwości, jako pragnienia, jako drogi wyjścia. I gdyby cała ludzkość wymarła poza jednym jedynym, niezbyt choćby utalentowanym dzieckiem, które nigdy niczego się nie uczyło, dziecko to odnalazłoby bieg wszelkich rzeczy, byłoby w stanie tworzyć i produkować bogów i demonów, raje, nakazy i zakazy, stare i nowe testamenty – wszystko.
– No dobrze – przerwałem – ale na czym polega wtedy jeszcze wartość jednostki? Czemu dążymy wciąż dalej, skoro już wszystko nosimy gotowe w sobie?”
Wspólnota
„– Wspólnota – mówił Demian – to piękna rzecz. ale wszystko, co wokół nas rozkwita, wcale wspólnotą nie jest. Powstanie ona na nowo z wzajemnej wiedzy jednostek o sobie i zdoła wtedy na chwilę przekształcić świat. Wszystko bowiem, co teraz istnieje jako wspólnota, jest tylko tworzeniem stada. Ludzie garną się ku sobie, ponieważ wzajemnie siebie się obawiają – osobno panowie, osobno robotnicy i osobno uczeni! A dlaczego się obawiają? Człowiek lęka się jedynie wtedy, gdy sam ze sobą nie żyje w zgodzie. Oni się boją, ponieważ nigdy nie opowiedzieli się za sobą, do siebie nie przyznali. Wspólnota, złożona z samych takich ludzi, którzy boją się tego, co w nich im nieznane! Czują wszyscy, iż granice ich życia już są niewłaściwe, iż żyją według dawnych przykazań, ale ani ich religie, ani ich moralność nie odpowiadają już temu, czego nam potrzeba. Europa przez sto, a choćby więcej lat, wyłącznie tylko studiowała i budowała fabryki! I oni teraz wiedzą dokładnie, ile gramów prochu potrzeba na to, żeby zabić człowieka, ale nie wiedzą, jak modlić się należy do Boga, nie wiedzą nawet, jak można przez godzinę wesoło się bawić. Przyjrzyj się choćby takiej studenckiej knajpie! Albo choćby wypoczynkowej jakiejś miejscowości, gdzie przyjeżdżają bogaci ludzie! Beznadziejne! Sinclairze kochany, nic wesołego z tego wyniknąć nie może. Ci ludzie, którzy tak bojaźliwie skupiają się w stada, pełni są strachu i pełni złości, żaden z nich nie ufa drugiemu. Przywiązani są do ideałów, które dawno już nimi być przestały, ale kamienują każdego, kto ukaże nowy ideał. „



“
“Nie powinien pan porównywać siebie z innymi, i jeżeli natura stworzyła pana w postaci nietoperza, nie powinien pan chcieć się przekształcić w strusia! ”
Gunnar Decker
Gunnar Decker – „kiedy Hesse pisze o swojej długiej pielgrzymce do samego siebie. Wędrować od jednego błędu do drugiego – a mimo to nie przestawać iść, nie zarzucić pisania. Stań się, kim jesteś – ów motyw z Demiana wcale nie zniknął, wręcz przeciwnie: cierpienie pozostało większe, ponieważ Demian też nie był rozwiązaniem, był jedynie częściowym bilansem na drodze, której cel jesienią roku 1919 wydaje się Hessemu mniej jasny niż kiedykolwiek.”
Świat dzieciństwa

Proces stawania się sobą bywa niezwykle trudny, nieliczni mają odwagę być jedyną i niepowtarzalną wersją siebie.
„Dla zakotwiczonego w dzieciństwie Sinclaira rozstanie z bezpiecznym, przewidywalnym i ułożonym światem dzieciństwa początkowo przychodzi z trudem, z czasem to się zmienia. Z rodzicami moimi i ich światem, tym „jasnym” światem mego pięknego dzieciństwa, nie rozstałem się w gwałtownej walce; powoli i niemal niepostrzeżenie oddalałem się od nich i stawałem im się obcy.
W krainie snów, czarodziejskiej i wieloznacznej, spowitej wieloznacznością młody Sinclair stara się odnaleźć drogowskazy, które ułatwią mu wybór drogi, poszukuje w nich sensu swej egzystencji i zrozumienia dla swoich wewnętrznych rozterek.
Sinclair na swojej drodze spotykał niezwykłych i dość nietypowych nauczycieli, z których czerpał nieraz nieświadomym bycia uczniem, czasem był znużonym rozgrzebywaniem resztek dawnych światów. Każdy musi znaleźć swoją drogę – Do domu nie wraca się nigdy – powiedziała życzliwie. – Ale tam, gdzie zbiegają się przyjazne drogi, cały świat przez chwilę wydaje się domem.”
“
„Abraxas nie ma żadnych zastrzeżeń względem jakichkolwiek pańskich myśli ani pańskich snów. Niech pan o tym zawsze pamięta. ale opuści on pana z chwilą, gdy stanie się pan nienaganny i normalny. Wówczas porzuci pana i poszuka sobie nowego garnka, w którym mógłby gotować swe idee.”
Avoid Using Harmful Chemicals
„Demian Dzieje młodości Emila Sinclaira”, Hermann Hesse, Media Rodzina.
Provide Cleaning Toys
You don’t want to use harmful chemicals for cleaning your kids’ learning space. They might get exposed to it or simply inhaling it will affect their health. There’s also a chance they get their hands on it while you’re cleaning and ingest it.
You can use natural cleaning substances like vinegar and baking soda. If you’re cleaning with detergent or cleaning products with chemicals in them, keep them out of reach from children.
You also have to keep an eye on your kids or have someone else watch over them while you clean.
Create a Fun Cleaning Activity
One way you can get your kids involved in cleaning the learning space is to make it fun. You can play “house” with your kids and tell them to clean up after themselves. You can also make them pick up and organize specific objects in a box as a competition.
Let your creative mind run wild. It’s also a great way to spend time with your kids.
Conclusion
A clean learning space will help facilitate your kids’ learning abilities. Following these methods will certainly help make your kid’s learning space better and cleaner.