Comiesięczne zatrzymania schodów przy dworcu. Koniec „docierania” dopiero w 2029 roku

krknews.pl 3 dni temu

W czwartek na dwie godziny zatrzymały się ruchome schody przy dworcu. Była to planowana przerwa związana z regularną konserwacją. Zgodnie z umową, przez najbliższe 60 miesięcy przeglądy i konserwacje schodów leżą po stronie producenta i będą odbywać się nie rzadziej niż raz na 30 dni. Zarząd Dróg Miasta Krakowa zaraz po zamontowaniu schodów wyjaśniał, iż sytuacja, w której nowe schody muszą być okresowo wyłączane z użytku, jest całkowicie normalna i nie wynika z awarii. „Schody działają jak należy. Wczorajsze zatrzymanie nie było awarią” – podkreślała miejska jednostka. ZDMK tłumaczył, iż nowe urządzenia, podobnie jak nowy samochód, muszą przejść proces „docierania”. „To tak, jak z samochodem kupionym prosto z salonu. Przez pierwsze kilka tysięcy kilometrów też wymaga regularnego przeglądu” – dodaje. O tym czy takie tłumaczenie ma sens pisaliśmy w naszym artkule: Nowe schody ruchome przy Dworcu będą regularnie zatrzymywane. Absurdalne tłumaczenie ZDMK

Podczas gdy oczy wszystkich, włącznie z władzami Krakowa (Wiceprezydent Mazur, schody za blisko 5 milionów i marzenia o metrze) , skierowane są na nowe schody przy Dworcu, postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej pozostałym urządzeniom. Sprawdziliśmy, jak często w ostatnich latach dochodziło do awarii ruchomych schodów i wind, nad którymi piecze sprawuje miasto.

Jako datę graniczną przyjęliśmy wrzesień 2022 roku. Warto podkreślić, iż wszelkie naprawy wind i schodów ruchomych na terenie Krakowa są prowadzone w ramach umowy na bieżące utrzymanie. Żadne z tych urządzeń, poza nowymi schodami ruchomymi przy Dworcu, nie jest już objęte gwarancją producenta.

W naszym zestawieniu nie uwzględniamy kilkugodzinnych awarii, takich jak zatrzymanie windy z powodu problemów z domykaniem drzwi, problemów z zasilaniem, zalania maszynowni czy dewastacji drzwi w windach.

2022: Pierwsze sygnały większych problemów

Rok 2022 przyniósł szereg mniejszych awarii, które choć krótkie, były zapowiedzią poważniejszych problemów w kolejnych latach. Najczęściej urządzenia wymagały wymiany drobnych części, takich jak akumulatory czy łańcuchy napędowe.

  • Plac Bohaterów Getta: Wymiana akumulatorów w dwóch windach wymusiła kilkugodzinne przestoje.
  • Rondo Mogilskie, ul. Chłopickiego: Winda była nieczynna przez 12 dni z powodu konieczności wymiany płyty sterowej. Z kolei schody ruchome na tej ulicy były wyłączone na aż 75 dni, co stanowiło jedną z dłuższych awarii w tym roku.
  • Opera Krakowska: Schody ruchome, zarówno od strony ul. Lubicz, jak i ul. Chłopickiego, były unieruchomione na kilka godzin z powodu wymiany łańcuchów poręczy.
  • Kładka przy ul. J. Marcika: Największym wyzwaniem okazała się winda na kładce przy ul. J. Marcika, która po spaleniu w sierpniu była wyłączona na 120 dni. To najdłuższa awaria tego roku.
2023: Długotrwałe awarie przy Rondzie Mogilskim

W 2023 roku szczególnie problematyczne okazały się schody ruchome w kluczowych lokalizacjach Krakowa, co wyraźnie wpłynęło na codzienną mobilność mieszkańców.

  • Peron „B” Politechniki: Schody ruchome przy przystanku „Politechnika” były nieczynne przez 98 dni z powodu problemów z wodą w dolnej maszynowni.
  • Rondo Mogilskie: To miejsce stało się epicentrum awarii. Kompleksowa konserwacja schodów ruchomych wymagała licznych napraw, które skutkowały długimi przestojami.
    Schody od strony ul. Lubicz były nieczynne przez 27 dni, a inne schody przy Rondzie wymagały napraw, które trwały 12, 29, a choćby 49 dni. Najdłużej, bo aż 191 dni, nie działały schody od strony ul. Chłopickiego, gdzie konieczna była wymiana łańcucha stopniowego.
  • Kładka przy ul. J. Marcika: Również schody na tej kładce sprawiały problemy. Jedna z awarii związana z pogryzieniem kabli przez szczury spowodowała wyłączenie urządzenia na 71 dni.

2024: Problemy wciąż obecne

Niestety, 2024 rok również nie przyniósł znaczącej poprawy. Miasto Kraków przez cały czas walczy z awariami, szczególnie schodów ruchomych, które wciąż wyłączane są na długie okresy.

  • Rondo Mogilskie: Schody ruchome w tej lokalizacji pozostają jednym z głównych źródeł problemów. W 2024 roku doszło do kolejnych awarii, które wiązały się z wymianą płyt sterowych i łańcuchów poręczy. Schody przy ul. Mogilskiej były wyłączone na 29 dni, a te przy ul. Beliny-Prażmowskiego na 38 dni.
  • Ul. J. Marcika: Problemy na kładce nie ustąpiły – pogryzione przez szczury kable zasilające spowodowały wyłączenie schodów na 71 dni, co było jedną z najdłuższych awarii w tym roku.
  • Windy przy MDA: Prace serwisowe przy windach przy MDA, związane z wymianą lin nośnych i kurtyn drzwi, trwały łącznie 2 dni. Dalsze naprawy sterowników drzwi zakończyły się po 1 dniu.

Poniżej szczegółowy wykaz awarii:

Rok 2022 ( od września):

  • windy przy pl. Bohaterów Getta – wymiana akumulatora (2szt.) zjazdu awaryjnego w dwóch dźwigach osobowych o nr ewidencyjnym – postój kilka godzin
  • schody ruchome od str. opery góra- wymiana łańcucha napędu silnika, wymiana łańcucha poręczy, wymiana koła poręczy – postój kilka godzin
  • schody ruchome od strony Opery dół, lewa- wymiana łańcucha poręczy – postój kilka godzin
  • schody ruchome str. ul. Chłopickiego – wymiana łańcucha poręczy – 75 dni przestój
  • winda przy Rondzie Mogilskim od str. ul. Chłopickiego – wymiana płyty sterowej urządzenia dźwigowego – przestój 12 dni
  • schody ruchome od strony Opery, góra od strony poziomu „O” strona prawa- wymiana poręczy – postój kilka godzin
  • winda przystanek Politechnika, od str. Hotelu Ibis – wymiana pasów nośnych windzie w KST – wymiana w 1 dzień, badania UDT następnego dnia
  • winda – przejście podziemne Basztowa Lubicz -problem z zalaniem po roztopach – 3 dni postoju
  • winda przy kładce przy ul. J.Marcika – spalona w sierpniu – 120 dni postoju w 2022, do dnia dzisiejszego niewymieniona na nową
  • winda przy kładce przy ul. J.Marcika – 11 dni postoju
  • winda przy kładce przy ul. J.Marcika – 7 dni postoju

Rok 2023:

  • schody ruchome, od strony peronu „B” w kierunki Galerii, kierunek góra, strona Prawa – wymiana poręczy – postój kilka godzin
  • schody ruchome, od strony peronu „B” przystanek „Politechnika” – w związku z problemem z wodą w dolnej maszynowi, problem rozwiązano – przestój 98 dni
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim od str. ul. Lubicz, kierunek „góra” – demontaż i montaż dolnego podestu, demontaż i montaż stopni, demontaż i montaż łańcucha stopniowego, demontaż i montaż układu zabezpieczenia nawrotu, demontaż, transport i montaż osi zębatej z nawrotami, wymiana łożyskowanych kolumn prowadzących, regulacja po remoncie – 27 dni postoju
  • schody przy Rondzie Mogilskim od str. ul. Lubicz, kierunek „dół” – demontaż i montaż blach osłonowych, demontaż napinacza poręczy, wymiana czujnika prędkości poręczy, demontaż płyty podłogowej, demontaż progu grzania płyty, demontaż z przesunięciem słupka naciągu poręczy, regulacja wlotu – 12 dni postoju
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim od str. ul. Lubicz, kierunek „góra”, strona prawa – wymiana koła napędu poręczy schodów ruchomych – kilka godzin postoju
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim od str. ul. Mogilskiej – wymiana łańcucha poręczy schodów ruchomych – 29 dni postoju
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim od str. Beliny-Prażmowskiego (niebieski daszek) – wymian obustronna poręczy schodów ruchomych zainstalowanych – 49 dni postoju
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim od str. od str. Chłopickiego – wymiana łańcucha stopniowego schodów ruchomych -postój 191 dni (konieczność przesunięcia środków finansowych z 2024r.)
  • schody ruchome wymiana przy przystanku kolejowym Kraków Sanktuarium -konieczność wymiany dwóch płyty sterowej (głównej) schodów – 45 dni postoju
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim od str. opery „dół”, patrząc od poziomu „0” strona PRAWA – wymiana koła poręczy – 16 dni postoju
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim od str. ul. Mogilskiej, kierunek „dół”, dolna maszynownia RS4F – wymiana płyty sterowej schodów – kilka godzin postoju
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim od strony ul. Lubicz kierunek „góra” – wymiana stacyjki kluczykowej schodów ruchomych zamontowanych – 1 dzień
    winda przejście podziemne Basztowa Lubicz -problem z zalaniem po roztopach – 11 dni postoju

Rok 2024:

  • winda przy MDA -wymiana lin nośnych w windzie 10szt.x23m, oraz wymian kurtyny drzwi – 2 dni postoju
  • winda przy MDA – wymiana sterowników napędu drzwi – 1 dzień postoju
    schody ruchome przy Rondzie Mogilskim, kierunek góra od str. ul. Mogilskiej- wymiana płyty sterowej RSFF schodów ruchomych – 29 dni postoju
  • windy przy pl. Bohaterów Getta wymiana podłogi w windach – 1 dzień postoju
  • winda wymiana przycisku dyspozycji w urządzeniu dźwigowym zamontowanym przy Rondzie Mogilskim – parę godzin postoju
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim kierunek góra, patrząc od poziomu „0” strona L – wymiana jednego koła poręczy schodów ruchomych i wymiana jednego łańcucha poręczy schodów ruchomych 38 dni postoju,
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim od str. ul. Mogilskiej, kierunek góra, patrząc z poziomu „0” strona L – wymiana jednego łańcucha poręczy schodów ruchomych – 1 dzień postoju
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim od str. ul. Chłopickiego – wymiana łańcucha napędowego schodów (zlecenie z 2023r.) – 37 dni postoju
  • schody ruchome przy Rondzie Mogilskim od str. al. Beliny-Prażmowskiego, kierunek góra, patrząc od poziomu „0” strona L – wymiana łańcucha poręczy schodów ruchomych – 38 dni postoju
  • schody ruchome przy kładce przy ul. J.Marcika – problem z zasilaniem – 6 dni postoju
  • schody ruchome przy kładce przy ul. J.Marcika – kable zasilające do wymiany, pogryzły szczury – 71 dni postoju
  • winda przy ul. J.Marcika – wymiana płyty serowej – 25 postoju
Idź do oryginalnego materiału