
            Klęska militarna Polski w kampanii 
wrześniowej 1939 roku oraz związany z tym początek niemieckiej i 
sowieckiej okupacji wymusiły szereg zmian na dotychczas funkcjonujących 
strukturach przedwojennego ruchu narodowego. Pochodząca ze środowiska 
Obozu Narodowo-Radykalnego „ABC” grupa ocalałego kierownictwa 
przekształciła się w Grupę „Szańca”, której nazwa pochodziła od 
wydawanego już w październiku 1939 roku głównego pisma konspiracyjnego 
„Szaniec” (będącego organem prasowym tejże grupy, Związku Jaszczurczego i
 później Narodowych Sił Zbrojnych). Pismo było wydawane początkowo jako 
biuletyn na nasłuchu radiowym, natomiast od 24 marca 1940 roku – już w 
formie drukowanej (od 1940 roku do upadku powstania warszawskiego 
łącznie wydano 156 numerów w nakładzie od 5 do 15 tysięcy egzemplarzy).
14/15 października 1939 roku powstał 
zalążek przyszłego wojska polskiego, jakim była Organizacja Wojskowa 
Związek Jaszczurczy, i który stał się fundamentem do stworzenia 
Narodowych Sił Zbrojnych, natomiast głównym organem cywilnym był 
powstały na przełomie 1939 i 1940 roku Komisariat Cywilny, jego zadaniem
 było przygotowanie kadr administracyjnych do objęcia ziem polskich po 
ich wyzwoleniu. Po utworzeniu Narodowych Sił Zbrojnych KC przekształcił 
się w Służbę Cywilną Narodu pod przewodnictwem brata autora „Odrodzenia 
idealizmu politycznego”, Kazimierza Gluzińskiego, później po rozłamie na
 tle scalenia NSZ z Armią Krajową w drugiej połowie 1944 roku 
konspiracja narodowa powołała do życia samodzielną Radę Polityczną NSZ.
W ramach Grupy Szańca działało 6 
organizacji wewnętrznych, podporządkowanych politycznie tajnej 
strukturze ONR – Organizacji Polskiej: organizację kobiecą „Wiara i 
Wola”, chłopski Zespół Działaczy Ludowych „Zydel”, działającą w 
środowiskach robotniczych „Załogę”, „Medycynę Polską” skupiającą 
lekarzy, związany z środowiskiem prawników Związek Odbudowy Prawa oraz 
Młodzież Wielkiej Polski. W terenie działacze Grupy prowadzili bardzo 
silnie rozwiniętą działalność propagandową i wydawniczą, kontynuując 
rozwój ideologii narodowo-radykalnej na polskiej ziemi.
Natomiast w niniejszym artykule 
przedstawię wizję państwa polskiego rysującą się w środowisku Grupy 
„Szańca”, ich możliwości realizacji oraz odniesienia do dorobku 
programowego przedwojennego ruchu narodowo-radykalnego. Warto tutaj 
najpierw rozpocząć od jednego z podstawowych elementów każdej 
państwowości, czyli zagadnienia dotyczącego przebiegu granic. To właśnie
 środowisko skupione wokół pisma „Szaniec” najwcześniej podjęło 
zagadnienie polskiej granicy na zachodzie. Jego zdaniem, po pokonaniu 
hitlerowskich Niemiec, Polska powinna odzyskać całe Prusy Wschodnie, a 
granicę zachodnią oprzeć o linię rzek Odry i Nysy Łużyckiej, co 
oznaczało postawienie aliantów zachodnich i polskiego rządu 
emigracyjnego w Londynie przed faktami dokonanymi: Przed nadejściem 
armii zwycięskich z Zachodu sami musimy zająć to wszystko, co odwiecznie
 jest polskiem: Prusy Wschodnie, Gdańsk, Linię Odry, cały Śląsk, aby 
przypadkiem nie stały się te ziemie męczeńskie przedmiotem targów i 
szacherek dyplomatycznych, aby znów nie skrępowano nam rąk, które 
wymierzać będą zasłużoną karę i przywracać sprawiedliwy ład. W 1940
 roku rachuby na przegraną III Rzeszy okazały się błędne ze względu na 
klęski zachodnich państw (głównie Francji), jednak to doprowadziło do 
sytuacji, w której narodowi radykałowie nie tylko nie porzucili 
postulatów, ale je jeszcze bardziej zradykalizowali i uszczegółowili. Na
 łamach „Szańca” w artykule „Oczy na Zachód” z dnia 29 sierpnia 1940 
roku pisano: Jako minimum rewindykacji ustalamy ziemie, leżące na 
wschód od Nissy Łużyckiej i Odry, przy czym dla celów obronnych granica 
musi obejmować obie te rzeki, a choćby pas ochronny na ich lewym, 
zachodnim brzegu. W tym artykule postulowano nie tylko rewindykację
 granicy zachodniej, ale również przesiedlenia Niemców z ziem 
postulowanych zastrzegając, iż państwo polskie przeprowadzi je w sposób 
zgodny z prawem międzynarodowym.
Natomiast w kwestii granicy wschodniej 
Grupa Szańca postulowała rewizję paktu „Ribbentrop – Mołotow” z dnia 23 
sierpnia 1939 roku oraz przywrócenie granicy wschodniej w oparciu o 
traktat ryski. Zatem środowisko narodowo-radykalne było pierwszym w 
polskiej konspiracji, które wysunęło tak daleko idące postulaty w 
zakresie przebiegu granic nowo utworzonego po trupach okupantów państwa 
polskiego.
Kolejnym punktem programu Grupy Szańca 
była wizja ustroju politycznego odrodzonej, powojennej Polski. Narodowo 
zorientowani konspiratorzy planowali przekształcić ustrój Polski w 
kierunku narodowo-katolickim (nawiązanie do przedwojennej wizji 
Katolickiego Państwa Narodu Polskiego) poprzez naprawę i usprawnienie 
niektórych elementów systemu demokratycznego oraz reorganizację struktur
 państwa. Na czele narodu stałby Rząd składający się z grupy wybranych 
obywateli, zasłużonych dla Polski oraz cieszących się nieposzlakowaną 
opinią. Władzę ustawodawczą miałyby tworzyć Sejm i Senat ze zmienionym 
zakresem kompetencji – sam skład Senatu planowano zmniejszyć do 
trzydziestu członków wybieranych dożywotnio w wyborach bezpośrednich lub
 mianowanych przez Sejm i Głowę Państwa (określoną mianem „Piasta”). 
„Piast”, czyli Głowa Państwa z kolei miała stanowić najwyższy autorytet w
 państwie, wybierany byłby dożywotnio i posiadałby sporo prerogatyw, 
m.in. koordynację prac parlamentu, możliwość rozwiązywania Sejmu, 
wyznaczanie i odwoływanie dowódców sił zbrojnych oraz podpisywanie umów 
międzynarodowych. Część z tych postulatów znakomicie ilustruje „17 myśli
 żelaznych Grupy Szańca”, w szczególności punkt 8: „Wyrwać władzę 
partiom, zabezpieczyć ją przed opanowaniem przez żywioły próżne 
wprawdzie, podejrzane i nieliczne, ale ambitna z zuchwałe; 
podporządkować wszystkie interesy prywatne interesowi narodu; 
zorganizować życie zbiorowe, poczynając od rodziny a kończąc na 
zrzeszeniach gospodarczych i kulturalnych oraz na władzach 
administracyjnych tak, aby każdy wagę swoją w mechanizmie ogólnym 
odczuwał żywiej niż niemożność wyłamania się z jego żelaznych trybów; 
włączyć tę zorganizowaną społeczność  w państwo, które się stanie w ten 
sposób jej pełnym wyrazem - oto istota suwerenności narodu.”
Rezerwuar przyszłych elit miała stanowić
 Organizacja Narodu, która skupiałaby wszystkich Polaków dysponujących 
prawem wyborczym, warto tu zaznaczyć, iż prawo wyborcze równocześnie 
miało zostać w przyszłym państwie ograniczone dla mniejszości narodowych
 destrukcyjnie wpływających na wewnętrzną stabilność państwa.
Zamierzano również zreformować system 
nazewnictwa wybranych urzędów państwowych tak, by podkreślić ciągłość 
niepodległej Polski z przedrozbiorową Rzeczpospolitą Obojga Narodów, na 
czele rządu stanąłby zgodnie z nazewnictwem kanclerz zamiast 
dotychczasowego premiera. Kanclerza zastępowałby wicekanclerz (pomimo, 
że w tradycji polskiej prawidłowo powinien być podkanclerzy), zaś Urząd 
Rady Ministrów miał być określany jako Urząd Kanclerski. Wchodząca w 
skład „Szańca” Służba Cywilna Narodu w zakresie administracji 
postulowała usprawnienie pracy administracji poprzez wprowadzenie 
decentralizacji państwa i ustalenie nowego podziału administracyjnego 
Polski – ów podział miał być oparty na regionalizmie i na jego podstawie
 zamiast dotychczasowych województw planowano wprowadzić 8 regionów 
samorządowych, co pozwoliłoby ujednolicić administrację, odciążyć 
centralę ustawodawczo, ponieważ każdy region miał posiadać swój sejmik z
 pełnią kompetencji rejonowych. Dzięki temu interes ludności 
przyzwyczajonej po czasie do nowego systemu władzy zostałby 
zabezpieczony przed wszelkimi dyktatorskimi zakusami.
W zakresie szkolnictwa SCN postulowała 
wprowadzenie nowego ustroju, na który składałyby się jednolitość 
programu w oparciu o idee chrześcijańskie, przymus szkolny, szeroko 
rozbudowany samorząd, pełną autonomię uczelni wyższych oraz wydatną 
pomoc dla studiującej młodzieży z biednych rodzin. Samorząd miał dzielić
 się na trzy stopnie – powiatowy, ziemski i państwowy. Powiatową Radę 
Wychowania, czyli lokalną instytucję edukacyjną na szczeblu powiatowym, 
mieli zasilać przedstawiciele polskiego nauczycielstwa, rodzice, 
duchowni katoliccy oraz członkowie władz pierwszej instancji. 
Działalność samorządowa w zakresie szkolnictwa odbywałaby się pod 
nadzorem Ministerstwa Oświaty, którego zadaniem miało być czuwanie nad 
wykonywaniem programu edukacji, zatwierdzanie i kontrolowanie budżetu 
przeznaczonego na ten cel. System ponadto miał być tak skonstruowany, że
 edukacja w ten sposób byłaby powszechna także dla młodzieży robotniczej
 i chłopskiej, co pozwoliłoby wykształcić i z tych środowisk młodą 
inteligencję.
Czas teraz pochylić się nad koncepcjami 
ekonomicznymi i społecznymi, jakie wysuwała narodowo-radykalna 
konspiracja doby wojennej. W dziedzinie prawa własności postulowano 
ograniczenie tego prawa względem moralności społecznej, co wiązało się z
 bardzo silnym antykapitalizmem i antykomunizmem, one bowiem w tym samym
 zakresie wyzyskiwały jednostki nieposiadające żadnej własności. Oprócz 
ograniczonego prawa do własności prywatnej, proponowano podniesienie 
dochodu społecznego i jego sprawiedliwy podział, co w konsekwencji 
doprowadziłoby do dekoncentracji produkcji i upowszechnienia własności 
prywatnej. W dziedzinie rolnictwa narodowcy zamierzali przenieść 
nadwyżki ludności wiejskiej do pracy w przemyśle, dążąc do należytego 
rozmieszczenia przemysłu przetwórczości rolnej w terenie, oprócz tego 
wskazano możliwość pozbawienia właściciela gospodarstwa, jeżeli ten 
osobiście nie pracuje i przez to zmniejsza jego wartość.
W zakresie handlu, który ukazał ogromne 
zainteresowanie obywateli tą dziedziną pracy, zaobserwowano konieczność 
nałożenia na handel hurtowy obowiązku specjalizacji, podniesienia norm 
moralnych oraz stworzenie rejestru kupieckiego – dzięki stworzeniu 
rejestru kapitał na przebyte praktyki i stabilizację przedsiębiorstwa 
oraz dane rejestru określające wartość moralną i fachowość kupca byłyby 
czynnikami umożliwiającymi udzielanie koncesji. W dziedzinie gospodarki 
planowano wprowadzenie systemu samorządowego, który obok własnego 
zakresu prac administracyjnych miałby zajmować się inicjowaniem 
projektów z dziedziny gospodarki oraz opiniowaniem nadesłanych 
projektów, wprowadzaniem w życie centralnie pomyślanego planu 
gospodarczego, zaś na szczeblu powiatowym samorządy miały się opierać na
 związkach branżowych, a więc w ramach specjalności, ponadto zadaniem 
samorządów byłoby objęcie całości zagadnień gospodarczych swojego 
terenu. Ekonomię państwa z kolei wzięłaby na siebie Państwowa Rada 
Gospodarcza, a na wszystkich poziomach samorządów mieli w nich brać 
udział przedstawiciele świata pracy wybierani przez załogi zakładów, w 
których pracowali, producenci oraz właściciele małych i średnich 
warsztatów.
W zakresie socjalnym z kolei Grupa 
„Szańca” planowała wprowadzenie nowego systemu ubezpieczeń emerytalnych 
na zasadzie przymusu, wypłacanie emerytur rozpoczynałoby się po 
osiągnięciu granicy wieku emerytalnego, w razie zajścia niezdolności do 
pracy bądź po 25 latach opłacania składek. Opieka nad pracownikami miała
 więc na celu ulżenie ich doli, udzielanie pomocy w ich usamodzielnianiu
 i uwłaszczaniu oraz warunkową pomoc państwa dla rodzin pracowniczych.
Jednak zobrazowanie koncepcji państwa 
polskiego wg wojennej konspiracji nacjonalistycznej nie byłoby pełne bez
 uwzględnienia czynników zewnętrznych oraz planów geopolitycznych wobec 
swoich sąsiadów. jeżeli chodzi o koncepcje geopolityczne, to grupa 
„Szańca” nawiązała bezpośrednio do swojego poprzedniego programu z 
czasów międzywojennych. Zakładając, iż po wojnie nastąpi przebudowa 
kształtu politycznego na nowo całej Europy, postulowała utworzenie 
Konfederacji Państw Europy Środkowowschodniej, obejmującej szeroką gamę 
państw od Morza Bałtyckiego po Adriatyk i Morze Czarne – państw 
skandynawskich, Estonii, Łotwy, Litwy, Polski, Czech, Słowacji, Węgier, 
Rumunii oraz państw bałkańskich razem z Turcją. Byłby to sojusz o 
wyraźnym ostrzu antysowieckim, którą to sowiecką Rosję Grupa „Szańca” 
uważała za największe zagrożenie dla bezpieczeństwa regionu, ponieważ 
miało odmienny ustrój i zupełnie obce wartości cywilizacyjne (tu można 
śmiało nawiązać do idei cywilizacji Feliksa Konecznego, zgodnie z nim 
Rosja jest krajem przynależnym do cywilizacji bizantyjskiej). Warto tu 
zaznaczyć, iż ta koncepcja miałaby mieć charakter związku na zasadzie 
partnerstwa, ograniczającego się jedynie do współdziałania na polu 
gospodarczym i obronnym, przy tym wyrażono przekonanie, iż sama Polska 
musi się przeobrazić w kraj z ukształtowaną już od fundamentu etyką 
chrześcijańską jako etyką narodową, co byłoby warunkiem siły moralnej 
Polski i jej możliwości przewodzenia w Europie Środkowej.
Jeśli chodzi o politykę wobec 
mniejszości narodowych zamieszkujących tereny dawnej Rzeczypospolitej, 
to przewidywano stopniową polonizację Białorusinów oraz Rusinów, zaś po 
1943 roku, kiedy rozpoczęły się masowe rzezie polskiej ludności przez 
UPA, narodowa konspiracja przewidywała surowe kary wobec zbrodniarzy 
oraz możliwość usunięcia Ukraińców z obszaru powojennego państwa 
polskiego. Zaś wobec Niemców polityka była następująca, zgodnie z planem
 objęcia w swoje granice ziem pomorskich, Dolnego Śląska, dzisiejszej 
ziemi lubuskiej oraz Prus Wschodnich Niemcy mieli zostać wysiedleni w 
liczbie ok. 3,8 miliona (zgodnie z obliczeniami z broszury „Szaniec 
Bolesławów”, później w broszurze „Dziedzictwo Piastów” z 1944 roku 
liczba spadła o 2 miliony), zakładano też możliwość repolonizacji części
 ludności polskiej posługującej się na co dzień językiem niemieckim. W 
zakresie ludności żydowskiej natomiast zakładano całkowitą eliminację 
żywiołu żydowskiego z Polski, który w latach okupacji miał promować 
szkodliwe dla polskości idee takie jak komunizm, socjalizm, liberalizm i
 masonerię. Jeden z głównych ideologów „Szańca” i ostatni później 
komendant główny NSZ, płk Stanisław Kasznica ps. „Piotr Straża”, 
nakreślił plan pozbawienia Żydów praw politycznych, niepodejmowanie 
restytucji ich mienia zajętego przez ludność polską, a choćby 
konkludował, iż najlepszym pomysłem na rozwiązanie problemu żydowskiego 
będzie utworzenie państwa żydowskiego na terenie Palestyny (co 
postulował przed wojną RNR Falanga, który na tej płaszczyźnie 
współpracował z syjonistycznym „Betarem” Żabotyńskiego). Mimo takich 
planów politycznych zdecydowanie narodowi radykałowie sprzeciwiali się 
eksterminacji Żydów ze strony niemieckiego okupanta, odrzucali 
biologiczny rasizm z pozycji katolickich i uznawali go za „blef XX 
wieku”, tu warto też krótko wspomnieć o tym, iż polscy nacjonaliści doby
 wojennej nieraz ratowali Żydów, za co byli poddawani represjom ze 
strony najeźdźców, ale demoliberalny System woli przez cały czas żyć w oderwanej 
od rzeczywistości legendzie ruchu narodowego jako „antysemickiego” i 
„współpracującego z Hitlerem”.
Grupa „Szańca” niewątpliwie wybija się 
ze wszystkich organizacji narodowych doby II wojny światowej swoją 
aktywnością, która brak bądź niedobór środków finansowych na swoją 
działalność rekompensowała sprawną organizacją, współpracą środowiskową i
 dynamizmem młodych konspiratorów gotowych za ideę narodowo-radykalnej, 
niepodległej Polski poświęcić wszystko włącznie ze swoim życiem. Obecnie
 temat dotyczący szeroko zakrojonej konspiracji narodowej jest poruszany
 bardziej w aspektach wojskowych i taktycznych niż politycznych, stąd 
czuję się zobowiązany na łamach tego pisma do uzupełnienia tej luki. 
Przede wszystkim na uwagę zasługuje oprócz spójnego programu i koncepcji
 politycznych również bezkompromisowy stosunek do każdego nurtu, który 
jest wrogi idei nacjonalistycznej, a które to podstawy powinniśmy 
zachowywać i krzewić w XXI wieku. Zwłaszcza gdy teraz mają miejsce 
rozmaitej maści niezrozumiałe dla mnie mariaże części środowisk 
narodowych z liberałami, co prowadzi do poważnego rozmycia naszej idei i
 jej spychania na margines społeczno-polityczny Polski.
Adam Busse
* Wszystkie cytaty w tekście zawierają oryginalną pisownię (przyp. red.).
Wybrane źródła:
- Grott, Dylematy polskiego nacjonalizmu: powrót do tradycji czy przebudowa narodowego ducha, Warszawa 2014.
- Kasznica, Piastowy Szlak. Projekt konstytucyjny Grupy „Szańca” (Związek Jaszczurczy, Narodowe Siły Zbrojne”), „Instytut Norwida”, Warszawa 2014.
- Kenar, Myśl zachodnia Ruchu Narodowego w czasie II wojny światowej, „Niezależna Gazeta Polska – Nowe Państwo”, nr 1, 2010.
- Wójtowicz, Związek Jaszczurczy: „O wielką i wolną Polskę”, „Histmag.org”, 19 października 2014 [dostęp: 19 października 2014].
- Porozumienie pomiędzy Stronnictwem Narodowym i ONR, „Z archiwum Narodowych Sił Zbrojnych”, opis dokumentu Nr. 29.
- 17 myśli żelaznych Grupy „Szańca”, „Phalanx.pl”, 2 stycznia 2001 [dostęp: 2 stycznia 2001].
















