4–10 marca

magazynszum.pl 6 miesięcy temu

Gdańsk

Nawiązująca do poezji Anny Świrszczyńskiej wystawa Śpiew nadmiaru, kuratorowana przez Małgorzatę Jankowską i Marię Sasin, otworzy się w piątek (8.03) w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa. Prace zaproszonych artystek i artystów odnosić się będą do dorobku i biografii poetki oraz tytułowego nadmiaru m.in. w kontekście jej utworów, powracającego w nich odczucia przepełnienia, nadwyżki i łączności z innymi bytami. W narracji wystawy znajdzie się też miejsce na przypomnienie powojennej historii budynku przy Szerokiej 34/35, gdzie dawniej mieściła się kawiarnia Marysieńka.

Gorzów Wielkopolski

Solowa wystawa Tomasza Drewicza otworzy się w piątek (8.03) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. W TIE BREAK poznański artysta skupia się na analizie pojęcia remisu, wychodząc jednak poza sugerowany w tytule obszar sportowy i odnosząc je do płaszczyzny społecznej, politycznej i osobistej. Drewicz w swoich pracach podejmuje refleksję nad kwestią równowagi, sytuacjami impasu i procesami prowadzącymi do przemiany.

1
Krytyka 16.02.2024

Dysydenci historii. „Running out of history” w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie

Gabi Skrzypczak

Katowice

Cegła, przez lwią część historii architektury materiał stosunkowo tani i wytwarzany lokalnie, dziś w większości produkowana jest masowo przez wschodnioazjatyckie fabryki. przez cały czas jednak może stać się ona podstawą zrównoważonej architektury, co w swoich badaniach udowadnia Zuzanna Skurka. Na otwieranej w piątek (8.03) w Rondzie Sztuki wystawie Learning from MInecraft vol. 2, kontynuacji zeszłorocznego pokazu z galerii Art Industry Standard w Krakowie, badaczka i architektka zaprezentuje m.in. materiały wytworzone na bazie ceglanych odpadków, mogące zastąpić cały szereg innych wykorzystywanych w budownictwie tworzyw.

Kraków

Bogusław Bachorczyk jest typem zbieracza, który niemal dowolne, przypadkowe i niepasujące do siebie przedmioty potrafi przekształcić w rzeźby, co udowadniać będzie jego indywidualna wystawa Odzyski-obiekty, otwierana w czwartek (7.03) w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie. Rezerwuarem przyborów artystycznych dla najnowszych prac Bachorczyka stały się nadmorskie plaże, a konkretnie bezużyteczne przedmioty wyrzucone na brzeg przez morskie fale.

Andrzej Leśnik, bez tytułu, 60 x 60 cm, 2023, dzięki uprzejmości galerii SZOKART

Lublin

Zawiązana na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP podczas pandemii siedmioosobowa Grupa Splendor zaprezentuje w piątek (8.03) przygotowaną pod opieką kuratorską Grzegorza Kozery nową wystawę w Bibliotece Azyl Galerii Labirynt. Myśli i słowa bazują na bibliotecznych zbiorach, z których wywodzą się słowno-obrazowe kompozycje członkiń i członków grupy, osobiste opowieści na temat ciała i ducha, czułych punktów, zamiłowań, ale i słabości czy frustracji.

Olsztyn

Dwie nowe wystawy zaprezentuje w piątek (8.03) galeria BWA w Olsztynie. Titanic Anny Kutery nawiązywać będzie nie tylko do katastrofy słynnego okrętu, ale i szeregu innych skojarzeń historycznych i mitologicznych, od Arki Noego i Atlantydy po dawne i współczesne wojny wielkich mocarstw. W swojej instalacji artystka odnosi się do ludzkich dążeń i nieustannej ciekawości, ale i powiązanych z nimi ofiar złożonych na ołtarzu idei postępu. Z kolei Izabela Chamczyk w wystawie Powiem wszystkim, iż płakałaś, której tytuł przywołuje słowa usłyszane niegdyś przez artystkę od brata, odnosi się do niejednoznacznej dialektyki siły i słabości w feministycznej perspektywie, pytając o to, czy w obecnym świecie kobiety mogą przyznawać się do jednego i drugiego.

Poznań

Wieńcząca rezydencję Weroniki Zalewskiej wystawa otworzy się jutro (5.03) w Centrum Kultury Zamek. Ruchome łuski naszych zwierząt to przygotowana we współpracy z Wydziałem Biologii UAM w Poznaniu i przy wsparciu warszawskiej ASP wieloelementowa instalacja złożona z tkanin, rysunków, fotografii, tekstów, obiektów oraz filmu. Artystka opowiada w niej o chłonności, przepuszczalności i wymianie pomiędzy ciałami różnych istot, które oddychają tym samym, szuka w wodzie, glebie i związkach chemicznych śladów historii i polityki oddziałujących choćby na najmniejsze organizmy.

1
Podcast 13.08.2021

„Godzina Szumu” w Radiu Kapitał: Biuro Usług Postartystycznych (Stefańska, Depczyński, Kowalczyk, Zalewska)

Karolina Plinta

Z okazji dnia kobiet Galeria Szczur zorganizuje trzydniowe (8–10.03) wydarzenie pod hasłem Queens & queers. Poza wystawą kuratorowaną przez Agnieszkę Topolską w programie znajdą się m.in. rozmowa na temat obecności kobiet oraz osób queerowych w polu sztuki i na akademiach, w której wezmą udział Izabela Gustowska, Jagna Domżalska, Gabi Skrzypczak i Agnieszka Antkowiak, a także kiermasz feministycznych zinów i innych wydawnictw.

W piątek (8.03) w galerii SZOKART otworzy się kuratorowana przez Martę Smolińską solowa wystawa Andrzeja Leśnika Kto się boi zygzaków? Znajdą się na niej przede wszystkim najnowsze obrazy artysty, oparte na dobrze znanym, stosowanym przez malarza od końca lat 80. motywie tytułowego zygzaku. W pracach z ostatnich lat widoczne są dwie strategie malarskie: z jednej strony artysta sięga po nasycone, neonowe kolory w ramach rygorystycznie uporządkowanych, oszczędnych kompozycji, z drugiej zaś wykorzystuje bardziej klasyczne i stonowane barwy, posługując się jednocześnie ekspresyjnym gestem.

Sopot

Indywidualna wystawa Anny Reinert-Faleńczyk Nie śpię, kiedy jest wojna otworzy się w czwartek (7.03) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Artystka zadaje w niej pytanie o rolę sztuki w czasach destabilizacji, rozważa polityczne oraz ekonomiczne scenariusze przyszłości i pochyla się nad losem jednostek będących ofiarami opresyjnych reżimów i ich imperialnych ambicji.

Ustka

Solowa wystawa Nadii Markiewicz, realizowana w ramach programu rezydencji artystycznych Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej i Grand Prix dziesiątej edycji Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”, otworzy się w środę (6.03) w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce. Daredevil nawiązywać będzie do spektakli cyrkowych i popularnych u schyłku XIX wieku pokazów osobliwości, na których prezentowano ciała odstające od kulturowej normy. Artystka przypomina o systemowym traktowaniu odmienności w przeszłości, w nowej pracy wideo wcielając się w postać akrobatki próbującej utrzymać równowagę podczas chodzenia po linie i pokazując swoje ciało na własnych warunkach.

Helna Mingowicz, „Frajerka”, 2023, dzięki uprzejmości artystki

Warszawa

Już jutro (5.03) wieczorem w Galerii Studio odbędzie się czwarta dyskusja organizowana we współpracy z naszym magazynem, tym razem pod hasłem Instytucje sztuki na przedwiośniu demokracji. Punktem wyjścia dla rozmowy będzie niedawno opublikowany esej Kuby Szredera, a o przyszłości instytucji sztuki w nowym politycznym klimacie, możliwościach wyjścia z klinczu między neoliberalizmem a konserwatyzmem oraz uniknięcia dawnych błędów rozmawiać będą autor wspomnianego tekstu oraz Hanna Wróblewska, Emilia Orzechowska i Anna Pajęcka. Dyskusję poprowadzi Aleksy Wójtowicz.

Trzy pokolenia artystek – Monika Drożyńska, Teresa Jakubowska, Helena Minginowicz i Ala Savashevich – spotkają się w przestrzeni galerii HOS na otwieranej w piątek (8.03) wystawie Samosiejki. Zaprezentowane na niej narracje opowiadać będą o kiełkującej w kobietach sile, odporności i wysiłku wkładanym w nieustanne przeobrażanie się, o determinacji i kształtowaniu wrażliwości i twórczej postawy przez różnego rodzaju doświadczenia, również te trudne i nieprzyjemne.

Tego samego dnia (8.03) w galerii Prześwit otworzy się wystawa Wyrzucone z gniazda, z udziałem m.in. duetu Eternal Engine, Kościoła Nihilistów, Karoliny Konopki czy Piotra Płucienniczaka, a także osób artystycznych wyłonionych w open callu. Ekspozycja opowie o konfrontacjach z symbolami narodowymi, narracjami i mitami organizującymi wspólnotę, ale i ograniczającymi jej pojmowanie i wytwarzającymi podziały. Będzie przy tym próbą wyjścia poza polityczną polaryzację, wskazując na to, iż każda osoba ma prawo poczuć się częścią wspólnoty.

Solową wystawę jednej z klasyczek polskiej tkaniny artystycznej, Krystyny Wojtyny-Drouet, zaprezentuje w sobotę (9.03) Polana Institute. Artystka aktywna jest od wczesnych lat 50., kiedy obroniła dyplom w pracowni wyjątkowo zasłużonej dla medium tkaniny Eleonory Plutyńskiej, a w swojej praktyce łączy tradycyjne techniki i formalny eksperyment – sięga po klasyczne techniki farbiarskie, a jednocześnie jako pierwsza wprowadziła do swoich tkanin włókno sizalowe, od lat 60. eksperymentuje również z kształtem swoich prac i włącza w nie elementy metalowe czy ceramiczne.

Bożenna Biskupska, „Misterium czasu”, Am turm Gallery, Berlin, 1989, archiwum Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ

Wrocław

Wystawa podsumowująca czwartą już edycją programu mentorskiego OP_YOUNG otworzy się w OP ENHEIM w najbliższy piątek (8.03). Na ekspozycji zatytułowanej Nie czas żałować róż, gdy płoną lasy zobaczymy prace Katarzyny Bogusz, Marcina Derdy, Klaudii Kasperskiej i Ali Savashevich. Podczas kilkumiesięcznej pracy projektowej we wrocławskiej galerii przygotowali oni na tę okazję nowe prace, w których pojawiają się wątki m.in. totalitaryzmów i opresji systemowej, ludzkiej zachłanności i niszczycielskiej mocy jednostki.

Wspólna wystawa Marii Kiniorskiej i Michaliny Kosteckiej Okno, stół i kotara otworzy się tego samego dnia (8.03) w Galerii Entropia. Obrazy Kiniorskiej i instalacje Kosteckiej przenikać się będą i dopełniać, a wykreowane przez artystki kontemplacyjne pejzaże i intuicyjne obiekty odbierać będzie można nie tylko patrząc, ale niekiedy choćby smakując.

Monograficzna wystawa Bożenny Biskupskiej przygotowana przez zespół kuratorski w składzie: Emilia Orzechowska, Stach Szabłowski i Aleksandra Szwedo otworzy się w niedzielę (10.03) w Pawilonie Czterech Kopuł. Artystka i Budowla Możliwa prezentować będzie obejmujący niemal pół wieku dorobek artystki i inicjatorki Międzynarodowego Laboratorium Kultury w Sokołowsku. Na wrocławskiej retrospektywie zobaczymy m.in. monumentalne instalacje przestrzenne, cykle malarskie i projekty z pogranicza rzeźby oraz architektury, ale także prace innych artystek i artystów, m.in. Nicolasa Grospierre’a i Stacha Szumskiego, dialogujące z dorobkiem Biskupskiej i odnoszące się do aury Sokołowska.

Idź do oryginalnego materiału