Kanał Elbląski, perła hydrotechniki i atrakcja turystyczna regionu, czeka na wielką modernizację. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku zapowiada inwestycje na lata 2026-2029, które poprawią warunki żeglugi oraz bezpieczeństwo. Całkowity koszt projektów przekroczy 280 mln zł. Prace obejmą remont umocnień brzegowych, przebudowę budowli hydrotechnicznych oraz zagospodarowanie szlaku turystycznego.
Miliony na poprawę żeglugi
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku przygotowuje się do największej modernizacji Kanału Elbląskiego od lat. W ramach projektu „Odbudowa systemu wodnego Kanału Elbląskiego” przeprowadzony zostanie remont umocnień brzegowych na odcinku niemal 34 km. Modernizacja obejmie fragmenty między śluzą Miłomłyn a wrotami w Buczyńcu, od Miłomłyna do jeziora Ewingi oraz dalej w kierunku Starych Jabłonek. Koszt tej części prac to ok. 258 mln zł, a realizacja zaplanowana jest na lata 2026-2028.
Równolegle, w latach 2027-2029, planowana jest przebudowa wybranych obwałowań oraz budowli hydrotechnicznych między wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny. W ramach tego etapu przewidziano także modernizację jazu Miłomłyn i jazu w Samborowie, w tym budowę przenoski dla kajaków. Szacowany koszt tych działań to ok. 14 mln zł.
Szlak kulturowy Kanału Elbląskiego
Obok modernizacji samego kanału, duże środki trafią także na rozwój turystyki wodnej. Projekt „Szlak kulturowy Kanału Elbląskiego” zakłada zagospodarowanie terenów wokół pięciu pochylni oraz czterech śluz. Oznakowanie, mała architektura i przystosowanie do zwiedzania mają zwiększyć atrakcyjność tego unikalnego obiektu. RZGW planuje złożyć wniosek o dofinansowanie w przyszłym roku, a całość inwestycji szacowana jest na 10 mln zł.
Czytaj więcej: Elbląg otwiera się na morze. Plan rozwoju portu za 200 mln zł
Kanał Elbląski. Unikatowy zabytek hydrotechniki
Kanał Elbląski, wybudowany w 1862 roku, to inżynieryjne arcydzieło, pozwalające jednostkom wodnym pokonywać znaczną różnicę poziomów bez tradycyjnych śluz. Dzięki systemowi pochylni w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach, statki są transportowane na specjalnych wózkach po torach przy pomocy stalowych lin. W ubiegłym sezonie przez pochylnię w Buczyńcu przeprawiono ponad 3500 jednostek, co świadczy o ogromnym znaczeniu turystycznym kanału.
Modernizacja, której rozpoczęcie planowane jest na 2026 rok, ma nie tylko poprawić bezpieczeństwo i warunki żeglugi, ale także zwiększyć atrakcyjność regionu dla turystów i miłośników sportów wodnych.
mn