Uświadomienie możliwości sztucznej inteligencji tzw. AI (ang. artificial inteligence) i związanych z tym potencjalnych zagrożeń – to cel kolejnej odsłony kampanii społecznej skierowanej do seniorów #ZnamTeNumery.
Więcej aktualnych informacji znajdziesz na stronie głównej GazetaSenior.pl
Oferta „Emerytura na maxa” to oszustwo!
Nowa odsłona kampanii uświadamia seniorom, jak łatwo mogą paść ofiarą oszustwa. Na czym polega? 14 listopada br., w Dzień Seniora, Telewizja Puls udostępniła wygenerowane dzięki narzędzi sztucznej inteligencji kontrolowane oszustwo tzw. scam z hasłem „Emerytura na maxa”. Wideo przedstawiało fałszywą ofertę, podobną do tych, na które można trafić w internecie, sugerującą możliwość zwiększenia emerytury choćby 2-krotnie, do czego przekonywała chwytliwym sloganem „Prosta kasa na złote lata”. A wabikiem był wizerunek aktora z serialu „Lombard. Życie pod zastaw – Henryka Gołębiewskiego – oraz wizja łatwego i szybkiego zysku.
W pierwszym tygodniu, do 20 listopada, stronę internetową Emeryturanamaxa.pl odwiedziło ok. 15 tys. osób, nie rozpoznając, iż to oszustwo. To pokazuje, jak realne jest zagrożenie ze strony internetowych oszustów i jak ważne są tego typu kampanie społeczne skierowane do seniorów.
Jak powstaje scam?
Wykorzystując sztuczną inteligencję, oszuści są w stanie wykorzystać dowolną popularną osobę do swoich nagrań, pobierając kilka zdjęć i próbek video z Internetu. Tworząc video-oszustwo z aktorem Henrykiem Gołębiewskim, ambasadorem kampanii #ZnamTeNumery, autorzy wykorzystali podobny mechanizm.
– Wystarczyło znaleźć w Internecie jedno zdjęcie i próbkę głosu. Po tym nastąpiła seria testowania narzędzi i poszukiwań oprogramowań sztucznej inteligencji – powiedział Artur Cetnarowski, który razem z Mateuszem Sobkowiakiem, oboje z Działu Kreacji i Motion Design Telewizji Puls, wygenerowali wideo-scam. Te narzędzia umożliwiły stworzenie materiału wideo, a w nim wypowiedzi, która nigdy nie padła z ust pana Henryka Gołębiewskiego. Jak dodają, na obecnym etapie zaawansowania tej technologii, dla profesjonalisty stworzenie takiego materiału to kwestia kilku dni.
Do akcji odniósł się też Henryk Gołębiewski, którego wizerunek pojawił się w scamie. – Propozycja Telewizji Puls bardzo mnie zaskoczyła. Nie do końca byłem pewien, jaki będzie efekt video, które powstało przecież bez mojego udziału. Kiedy je zobaczyłem, przeraziłem się – oszuści, dzięki zaawansowanym technologiom, są w stanie spreparować dowolny materiał, wykorzystując bezprawnie wizerunek wybranej osoby, a następnie wyłudzać w ten sposób dane czy oszczędności seniorów – podsumował Henryk Gołębiewski.
Emerytura na maxa c.d.n.
Emerytura na maxa – element kampanii #ZnamTeNumery – została podzielona na dwa etapy. Pierwszy z nich polegał na emisji wideo ze scamem i trwał od 14 do 20 listopada. Jednocześnie, od 14 listopada, po wejściu na stronę www.emeryturanamaxa.pl użytkownicy byli automatycznie przekierowywani na stronę www.ZnamTeNumery.pl, gdzie, zamiast stracić dane czy pieniądze, otrzymali cenną lekcję, która pomoże im uniknąć podobnych pułapek w przyszłości.
20 listopada rozpoczął się drugi etap kampanii. W tych samych kanałach i na tych samych nośnikach w całej Polsce końca 2024 roku będzie wyświetlane wideo i informacje z wyjaśnieniem jej założeń. Do grona partnerów na tym etapie dołączyła także m.in. Poczta Polska, Polski Związek Kół Gospodyń Wiejskich, Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów III Wieku oraz Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów. Kampania jest również wyświetlana w placówkach ZUS, sanatoriach i komunikacji miejskiej w wybranych miastach w Polsce. Wszędzie tam, gdzie seniorzy mają szansę ją zobaczyć.
– Jednym z celów działalności naszej Fundacji jest m.in. dbałość o bezpieczeństwo seniorów i ich ciągła edukacja technologiczna. Ważne jest, by zachowywali szczególną ostrożność i dokładnie sprawdzali wszystkie oferty, reklamy i wiadomości, które do nich trafiają, choćby jeżeli pochodzą od rzekomych bliskich – mówi Erin Dąbska, prezes Fundacji Telewizji Puls „Pod Dębem”.
Komenda Główna Policji: partner akcji
Na niewłaściwie wykorzystanie nowych technologii, mogące nieść wiele realnych zagrożeń, zwraca uwagę również Komenda Główna Policji, która współpracuje z organizatorami kampanii.
– Polska Policja dostrzegła zagrożenia płynące ze świata cyfrowego, powołując do życia w 2022 roku wyspecjalizowaną, wyodrębnioną jednostkę organizacyjną w postaci Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, której zadaniem jest zapewnienie bezpiecznej cyberprzestrzeni – informuje nadinspektor Roman Kuster, I zastępca Komendanta Głównego Policji.
Jak podkreśla, po wprowadzeniu do powszechnego użytku sztucznej inteligencji granice między rzeczywistością a światem cyfrowym coraz bardziej się zacierają.
– Zauważyć należy, iż tak naprawdę ofiarami scamu są również osoby publiczne, jak politycy, sportowcy czy aktorzy, których wizerunki budzące zaufanie czy sympatię są generowane i wykorzystywane bez ich wiedzy i zgody – zauważa nadinspektor Kuster.
Według niego oprócz technologii, którą dysponuje Policja, elementem równie, a w określnych sytuacjach choćby istotniejszym, jest podnoszenie świadomości społecznej w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci.
Dodaje, iż co prawda kampania dedykowana jest seniorom, a okazją do jej nowej odsłony jest Światowy Dzień Seniora, to jednak tak naprawdę skutki cyberzagrożeń odczuwane są przez całe otoczenie seniorów, a więc nas wszystkich.
– Okazuje się, iż powszechna edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz przestrzeganie podstawowych, prostych zasad może skutecznie nas ochronić przed zakusami cyberprzestępców, w myśl jakże trafnego hasła kampanii #ZnamTeNumery – podkreśla nadinspektor Roman Kuster, I zastępca Komendanta Głównego Policji.
Kampanię zorganizowały Telewizja Puls we współpracy z Komendą Główną Policji, Fundacją Telewizji Puls „Pod Dębem” i z ekipą serialu „Lombard. Życie pod zastaw”.
Chcesz być na bieżąco z oszustwami, których ofiarą padają seniorzy? Zapisz się do Newslettera Gazety Senior Zapisz się do Newslettera