Wodospad Czarnego Potoku, czyli najwyższy wodospad w Górach Izerskich!

manawpodrozy.pl 2 miesięcy temu
Zdjęcie: Wodospad Czarnego Potoku

Wodospad Czarnego Potoku (cz. Vodopády Černého potoka) to jedno z najbardziej malowniczych miejsc w czeskiej części Gór Izerskich. Położony jest w urokliwej dolinie na zboczach szczytu Południowe Kamienie (cz. Polední kameny). Na wodospady składa się kaskada kilku z nich. Jednak największe wrażenie robi wodospad dolny o wysokości 10 metrów. Pod wodospad dotrzemy z Hejnic. Prowadzi tu szlak o długości zaledwie 2 kilometrów.

Wodospad Czarnego Potoku robi ogromne wrażenie

Wodospad Czarnego Potoku położony w czeskiej części Gór Izerskich jest najwyższym wodospadem w tym paśmie górskim. Składa się na niego kilka kaskad. Górna ma 17 metrów wysokości, a dolna 10 metrów wysokości. Szlak prowadzący pod wodospad pozwala zobaczyć tylko tę dolną część wodospadu. Pozostały jego obszar objęty jest ochroną jako rezerwat przyrody. Oznacza to, iż schodzenie tutaj ze znakowanych ścieżek, biwakowanie, czy rozpalenie ognia jest tutaj zabronione. Jednak, gwarantujemy Wam, iż dolna część wodospadu i tak robi ogromne wrażenie. Spoglądając na nią zapomnicie, iż wyżej znajduje się jeszcze wyższa jego część.

Wodospad Czarnego Potoku

Wodospad Czarnego Potoku – skąd wyruszyć na szlak?

Najkrótsza opcja dojścia pod Wodospad Czarnego Potoku to rozpoczęcie wędrówki we miejscowości Hejnice. Problemem może okazać się tylko parking. Niestety, przy ścieżce znakowanej na kolor żółty, która znika w czeluściach lasu znajduje się tylko niewielka zatoczka. Czy można tu parkować? Zakazu tu nie ma, ale informacji o możliwości parkowania też nie ma. jeżeli chcemy mieć pewność, iż parkujemy zgodnie z przepisami to możemy zostawić samochód na parkingu przy tutejszym kąpielisku. Jest tu sporo miejsc, a parkowanie jest bezpłatne. Kłopotem może się okazać odległość, bo od tego parkingu do wejścia do lasu jest blisko 2 kilometry. Na szczęście prowadzą one po urokliwych uliczkach miasteczka.

Trasa: Hejnice – Vodopád Černého potoka | mapa-turystyczna.pl

Najpierw żółtym a potem zielonym szlakiem

Wychodząc z Hejnic od razu wkraczamy na leśny dukt. Przed nami na zmianę fragment trasy wiodący przez las z fragmentami prowadzącymi przez rozległe łąki. Dzięki tym drugim odsłaniają nam się widoki na Smrek. Po chwili docieramy do rozwidlenia szlaków. Tutaj zostawiamy ten o kolorze żółtym i zaczynamy wędrówkę szlakiem zielonym.

Na żółtym szlaku

Szlak zielony wiedzie szeroką, wygodną ścieżką. Robi się, jednak nieco bardziej stromo niż dotychczas. Po kilkuset metrach wzdłuż drogi, którą maszerujemy zaczyna nam towarzyszyć potok. Tak to Czarny Potok, na którym utworzył się wodospad, który jest naszym celem. Co interesujące jego wody płyną wśród bloków skalnych o różnych wielkościach. Są one “rozbijane” na mniejsze kawałki właśnie przez wodę potoku, która uderza w nie z ogromną siłą. Po ok. 30 minutach od wejścia do lasu docieramy do rozwidlenia szlaków. Chcąc dotrzeć pod wodospad musimy pójść na wprost. Jest to “ślepa droga”. Będziemy nią także wracać.

Wędrując zielonym szlakiem towarzyszą nam wody Czarnego Potoku

Wodospad Czarnego Potoku – najwyższy wodospad w Górach Izerskich

Wodospad Czarnego Potoku to najwyższy wodospad w Górach Izerskich. Dzieli się on na dwie części. Górna część osiąga ok. 17 metrów wysokości, a dolna jest niższa o 7 metrów. Dostępna dla turystów jest tylko dolna część wodospadu. Robi ona ogromne wrażenie! Wodospad w tym miejscu rozdziela się na dwie części. To wszystko przez potężny głaz skalny, który zaklinował się i sprawia, iż strumień wody jest rozdwojony. Szczerze powiemy, iż mieliśmy szczęście. Odwiedziliśmy to miejsce po obfitych opadach deszczu. Dzięki temu mogliśmy podziwiać ten wodospad w najpiękniejszym wydaniu.

Wodospad Czarnego Potoku

Po dłuższej chwili spędzonej pod wodospadem wracamy po własnych śladach do wcześniej wspomnianego rozwidlenia. Możemy z niego kierować się z powrotem do Hejnic, albo udać się na szczyt Południowych Kamieni. Przy okazji koniecznie należy zaglądanąć na punkty widokowe – Hajní kostel oraz Frýdlantské cimbuří.

Jeśli znalazłeś na naszym blogu poszukiwane przez Ciebie informacje, kolejną inspirację na wycieczkę, czy odpowiedź na nurtujące Ciebie pytanie, to będziemy niezwykle wdzięczni, gdy wrzucisz nam napiwek do naszej blogowej świnki skarbonki (kliknij w poniższy obrazek). Dziękujemy!!!