„Wiesz co cię boli” w Galerii Bielskiej BWA

magazynszum.pl 4 miesięcy temu

Podobno melancholików da się poznać po tym, iż nie wiedzą co ich boli. Jak znajdziesz swoją przyczynę, to melancholia zginie. Nic z tego. Nic, które boli – jak mówi się o melancholii – nie przechodzi, choćby gdy już wie się, co adekwatnie boli. Tak się złożyło, iż urodziliśmy się na początku transformacji ustrojowej, a z powstających tutaj raperskich tekstów płynęła prosta nauka – o ile coś kogoś boli, to zwykle chodzi o pieniądze lub o nieodwracalne zmiany w głowach. Ale transformacyjna turbo-termo-modernizacja nijak nie przepędziła melancholii, a bolączek od czasów końca historii wcale nie ubyło.

widok wystawy „Wiesz co cię boli” w Galerii Bielskiej BWA, fot. Tytus Szabelski-Różniak, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
Irmina Rusicka, „Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi. Pomnik w Puszczy Białowieskiej”, 2024, HIPS, komosa, platforma transportowa, 110 x 32 x 32 cm (detal), fot. Kasper Lecnim, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
widok wystawy „Wiesz co cię boli” w Galerii Bielskiej BWA, fot. Tytus Szabelski-Różniak, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
Irmina Rusicka, „Kto by się chciał wychylić z przyjaznego mroku”, 2024, druk pigmentowy, papier muzealny, 111 x 172,7 cm, fot. Kasper Lecnim, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
Adam Kozicki, „Wracali przemęczeni z dwunastogodzinnej zmiany i kończyli na drzewie 3”, 2023, tusz akrylowy, płótno, 130 x 190 cm, fot. Tytus Szabelski-Różniak, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
Irmina Rusicka, „I am glad if I can walk here”, 2024, druk pigmentowy, papier bawełniany, 9 fotografii 12 x 18 cm każda, fot. Tytus Szabelski-Różniak, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
Irmina Rusicka, „Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi. Pomnik w Puszczy Białowieskiej”, 2024, HIPS, komosa, platforma transportowa, 110 x 32 x 32 cm, fot. Kasper Lecnim
Kasper Lecnim, bez tytułu, z cyklu „Pojutrze będzie po wszystkim”, 2024, poliuretan, stal, gips, karton, styropian, gruz budowlany, szpilki krawieckie, 105 x 100 x 70 cm, fot. Kasper Lecnim
widok wystawy „Wiesz co cię boli” w Galerii Bielskiej BWA, fot. Tytus Szabelski-Różniak, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA

W wystawie Wiesz co cię boli Kozicki, Lecnim i Rusicka po swojemu używają smętków i bolączek. W twórczości tej trójki nieustannie przydają się resztki historii: najsmutniejsze liście świata i opowieści o ludziach zbędnych, gruzy, nagrobki i wściekłe auta. Choć wszystkie wydają się już oswojone, wciąż istnieje obawa, iż staną kością w miękkim gardle postępu, spęcznieją, wypełzną i przejmą kontrolę. Są groźne, ale i użyteczne – zwłaszcza jako tworzywa dla nowych upamiętnień oporu i uporu. Tych miękkich, krzywych, nieheroicznych, a przy tym znacznie bliższych konsystencji wszystkich bolączek świata i prób sobie z nimi radzenia.

Idź do oryginalnego materiału