Kocham jeździć. Uwielbiam ten fizyczny akt – kontrolowanie tej dużej, wyrafinowanej maszyny, jakby była przedłużeniem mnie. Ale uwielbiam też poezję i przygodę długodystansowych podróży – wolność, samodzielność, stopniowo zmieniający się krajobraz, poczucie nieograniczonych możliwości.
Gry wideo fantastycznie potrafią uchwycić pierwszą z tych rzeczy, zarówno w Gran Turismo, jak i niezliczonych innych grach wyścigowych. Czasami próbują robić obie rzeczy na raz. Gry samochodowe z otwartym światem, takie jak Forza Horizon zapewniają skompresowaną i zwiększoną dawkę przyjemności z podróży, podczas gdy seria Truck Simulator oferuje bardziej realistyczne podejście do niej na co dzień – i Pustynny autobus niesławnie parodiował nudę związaną z ideą symulowania długich przejażdżek.
Jedź dalejniezależna gra w fazie rozwoju autorstwa szwedzkiego YCJY Games (Sól morska, Pustka postu), przyjmuje inne podejście, starając się uchwycić zarówno romantyzm, jak i nudę długich podróży, jednocześnie odrzucając część, w której faktycznie sterujesz pojazdem. Zamiast tego czerpie z innego gatunku gier wideo, w którym najważniejsze są podróże, przygody i postęp: oldschoolowe gry RPG, które opowiadają o podróży bohatera.
W wersji demonstracyjnej gry tj dostępne terazCelem jest przejechanie przez nienazwany, fikcyjny kraj, który trochę przypomina Amerykę z tysiąca filmów drogowych, do domu przyjaciela na wieczór spędzony z grami wideo. Podróż zajmie cztery dni w grze i od jednej do dwóch godzin w prawdziwym życiu. Po spakowaniu bagażu (ekwipunek w siatce w stylu Resident Evil) wybierasz na mapie kolejny przystanek i ruszasz w drogę. Następnie usiądź wygodnie i obserwuj, jak Twój samochód pożera mile, podczas gdy świat przesuwa się od prawej do lewej.
Na każdym etapie podróży pojawiają się zdarzenia, które mogą utrudnić Twój postęp: na przykład powolny traktor, dziury w drogach lub kałuże deszczu. Grozi to pożeraniem trzech zasobów: paliwa, trwałości samochodu i energii jako kierowcy. Istnieje abstrakcyjny turowy system wydarzeń, w którym wykorzystujesz umiejętności i przedmioty ze schowka, aby eliminować zagrożenia (być może z powodu czegoś Szlak Oregoński), które pojawiają się u dołu ekranu w postaci rzędu kolorowych ikon. Umiejętności takie jak „relaks” i przedmioty takie jak taśma klejąca dotyczą określonych wzorów ikon, więc te wydarzenia zawierają lekki element gry logicznej.
Warunki środowiskowe również wpływają na te wydarzenia, stosując wzmocnienia i osłabienia. Deszcz zwiększa zużycie gazu, a piękny las inspiruje Cię, usuwając koszt energii niektórych umiejętności. Możesz też zabierać autostopowiczów, którzy przyjeżdżają z dodatkowymi umiejętnościami, ale mają ze sobą własną specyfikę — wędrowny autor tekstów obraża się, jeżeli nie wykorzystujesz jego umiejętności; fajna młoda kobieta wypełnia twój bagażnik bezużytecznymi śmieciami. Na postojach możesz zatankować paliwo, kupić przedmioty, które uzupełniają zasoby lub przeciwdziałają osłabieniom, lub poświęcić czas, aby podjąć pracę i zarobić bardzo potrzebne pieniądze na benzynie.
Jedź dalej jest głęboko nostalgiczny. Akcja rozgrywa się na początku XXI wieku, jesteś już nastolatkiem i kupiłeś swój pierwszy samochód — być może zniszczony muscle car z lat 70. lub pudełkowatą limuzynę z lat 80. wyglądającą jak samochód osobowy. Volvo serii 200. W samochodzie znajduje się odtwarzacz CD grający garażowy zespół indie rock, a bagażnik można wypełnić butelkami coli, gitarami i skrzynkami piwa. Umiejętności są reprezentowane przez rozmyte polaroidy trzymane w klipsach z buldogami. Czasami podczas jazdy przyjdą ci do głowy chwile introspekcji: Bolą mnie plecy, powinienem zadzwonić do rodziców, co ja robię ze swoim życiem? Odpowiedzi wielokrotnego wyboru na te pytania mają wpływ na status — niektóre złe, inne dobre.
To bardzo specyficzna, silna atmosfera, która przywołuje ten pozbawiony korzeni czas w życiu, kiedy trzydniowa jazda samochodem tylko po to, aby zagrać w gry wideo z przyjacielem, wydaje się nie tylko wykonalna, ale także dobrze wykorzystana. Przypomina mi to sytuację, gdy tuż po moich 21. urodzinach pewnego mglistego, bezcelowego lata wybrałem się moim małym czerwonym fiatem na zwiedzanie domów kilku odległych przyjaciół. Dobrze widoczne są samochody w stylu pixel-art, nastrojowe krajobrazy i autostopowicze w stylu boho, tworząc atmosferę modnego filmu o dojrzewaniu z końca lat 90.
W tej chwili abstrakcyjna mechanika gry jest trochę trudna do zrozumienia. Stosowanie cierpliwości (umiejętność) i żucie gumy (przedmiot) do poruszania się po trudnej nawierzchni drogi jest większym skokiem mentalnym niż użycie zaklęć i mieczy do pokonania potwora, przynajmniej dla mnie. Ale w ciągu kilku godzin Jedź dalej doskonale przywołuje niepewną swobodę długiej podróży, gdy nie masz pieniędzy i jesteś cały czas na świecie. To gra, w której popijasz kawę, aby wytrzymać całonocne przejażdżki, śpisz na tylnym siedzeniu i trzymasz siebie i swój samochód pizzą i taśmą klejącą. W ciągu 15-20 godzin programiści obiecują gotowy artykuł, Jedź dalej może zakończyć się idealną podróżą po grze wideo.