Autonomiczne pojazdy Waymo jadą do Tokio, co oznacza, iż firma Alphabet po raz pierwszy wdraża pojazdy na drogach publicznych na rynku zagranicznym.
Waymo rozlicza wycieczkę w prosty sposób „wycieczka samochodowa” do zbierania danych na temat niuansów japońskiej jazdy, w tym ruchu lewostronnego i nawigacji w gęstym środowisku miejskim. Pojazdy będą prowadzone manualnie w celu gromadzenia danych mapowych i będą zarządzane przez lokalnego operatora floty taksówek, Nihon Kotsu. Wysłanych zostanie około 25 pojazdów, a pierwszy zestaw dotrze na początku 2025 roku.
I chociaż testy niewątpliwie będą postrzegane jako położenie podwalin pod przyszłą usługę robotaxi w Tokio, Waymo stwierdziło, iż nie pozostało gotowe niczego ogłaszać.
„Chociaż z niecierpliwością czekamy na udostępnienie ratujących życie korzyści ze Waymo Driver na całym świecie, w tej chwili nie mamy planów obsługiwania pasażerów w Tokio” – powiedziała rzeczniczka Waymo, Sandy Karp. „Raczej wykorzystujemy naszą technologię, aby poznać i zrozumieć, w jaki sposób Waymo wpasowuje się w istniejący krajobraz transportowy oraz nauczyć się, jak najlepiej współpracować z lokalnymi urzędnikami i społecznościami”.
Włączenie GO, popularna aplikacja taksówkarska w Japoniiw ramach partnerstwa strategicznego mogłoby sygnalizować zamiar Waymo dotyczący wprowadzenia do użytku pojazdów autonomicznych za pośrednictwem lokalnego dostawcy usług w zakresie mobilności. Waymo robi to już w USA, produkując swoje pojazdy autonomiczne dostępne w aplikacji do transportu pasażerów Ubera w Austin i Atlancie.
„W tej chwili nie mamy planów obsługiwania pasażerów w Tokio”
Działalność Waymo w zakresie robotxi w USA rośnie, choć powoli. Firma posiada w tej chwili około 700 pojazdów eksploatowanych w kilku miastach, w tym w San Francisco, Los Angeles, Austin i Phoenix. Planuje także uruchomienie usługi robotaxi w Atlancie w ramach wyłącznej współpracy z Uberem i planuje wystartować w Miami w 2026 r. Dyrektor generalny Alphabet, Sundar Pichai, powiedział niedawno, iż Waymo tak zapewniając 175 000 płatnych przejazdów tygodniowolub około miliona mil.
W Tokio pojazdy Waymo będą obsługiwane przez przeszkolonych autonomicznych specjalistów zatrudnionych przez Nihon Kotsu. Gdy firma uzna, iż jest już gotowa, przejdzie na autonomiczną jazdę bez użycia rąk, z bezpiecznym kierowcą za kierownicą. Karp nie powiedział, czy ostatecznie doprowadzi to do operacji w pełni autonomicznych. Pojazdy zostaną ograniczone do niektórych dzielnic Tokio, w tym Minato, Shinjuku, Shibuya, Chiyoda, Chūō, Shinagawa i Kōtō.
Wprowadzając swoje pojazdy do swojego pierwszego zagranicznego kraju, Alphabet stara się wzbudzić zaufanie do swojej technologii, zwłaszcza w czasie, gdy firmy wycofują się z kosztownych projektów robotxi. Niedawno General Motors ogłosił, iż tak nie finansuje już Cruise’a zamiast tego skupiłby się na technologii wspomagania kierowcy i pojazdach autonomicznych będących własnością prywatną.
Kilka firm przetestowało swoje pojazdy autonomiczne w Japonii, ale… kraj ten jest trochę zaściankiem w porównaniu z Chinami i USA. Częścią problemu wydaje się być fakt, iż prężny przemysł samochodowy w kraju koncentruje swoje testy w krajach innych niż rodzimy. Zarówno Toyota, jak i Nissan, we współpracy z lokalnymi operatorami, chcą wdrożyć robotykę w Chinach.