Warszawa zbuduje dwupoziomowe metro. Jest masterplan [MAPY]

inzynieria.com 1 rok temu
  • Masterplan dla Warszawy niedługo trafi do konsultacji społecznych
  • Najbardziej zaawansowane są prace w ramach metra M3
  • Na Marymoncie powstanie krzyżówka trzech linii: M1, M2 i M4

Jeśli plan się powiedzie, długość linii metra w Warszawie wzrośnie z 41,5 km do 113 km. Dostęp do takiego transportu zyskają: Białołęka, Wilanów, Praga Południe, Ochota, Ursus i Włochy. Metro dotrze również do granic Rembertowa oraz Wawra. W masterplanie zapisano rozbudowę funkcjonujących już linii oraz budowę nowych – M3, M4, M5.

Warszawa. Pięć linii metra do 2050 r. – MAPA

Warszawa. Budowa i rozbudowa metra. Takie są plany:

  • rozbudowa I linia metra relacji Kabat–Młociny: powstaną dodatkowe stacje – pl. Konstytucji (rejon skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Wilczej) oraz Muranów (rejon skrzyżowania ulic gen. W. Andersa i M. Anielewicza)
  • rozbudowa II linia metra relacji Ursus Niedźwiadek–Marymont
  • budowa III linii metra Stadion–Żwirki i Wigury
  • budowa IV linii metra Tarchomin–Wilanów
  • budowa V linii metra Szamoty–Gocławek.

Warszawa. Podróże metrem będą szybsze

Policzono, iż dzięki budowie IV linii metra czas dojazdu z okolic ratusza Tarchomina na Wolę do biznesowej części i ronda Daszyńskiego będzie zajmować maksymalnie 18 min – teraz należy spędzić w tramwaju 35 min. Poza tym linią M4 z Wilanowa będzie można dostać się w 25 min (teraz 36 min) na plac Zawiszy. Jeszcze więcej czasu mieszkańcy zaoszczędzą na trasie Wilanów–centrum. w tej chwili na przejazd potrzeba 31 min, metrem – z przesiadkami linią M4 i M1 – podróż zajmie 18 min.

Linia M5 usprawni podróżowanie mieszkańcom Ursusa i osiedli Skorosze na plac Konstytucji – teraz tracą 42 min, po wybudowaniu metra ma być to 19 min. Poza tym kwadrans będzie zajmować przejazd linią M5 z ul. Marsa (z dwóch dzielnic Wawra i Rembertowa) na plac Konstytucji (obecnie to 27 min).

Warszawa zbuduje piętrowe stacje

W ramach budowy linii M4 powstanie stacja na Służewcu, gdzie teraz są biurowce, centra handlowe i nowe osiedla. Z kolei linia M5 będzie przebiegać m.in. pod mocno zabudowanym Śródmieściem Południowym (są tam choćby zabytkowe kamienice, które przetrwały II wojnę światową). W lokalizacjach o ograniczonej powierzchni terenu będą powstawać stacje piętrowe, dwupoziomowe, do tego na tym etapie założono też budowę tuneli metra jeden nad drugim. Dwupoziomowe stacje pojawią się na Solcu, w rejonie Pięknej, placu Konstytucji i na Koszykach.

Na Marymoncie powstanie krzyżówka trzech linii – M1, M2 i M4, więc w tym miejscu przewidywana jest stacja przesiadkowa. Linia M4 w rejonie Dworca Południowego krzyżować ma się z M1 (tradycyjna stacja).

Władze Warszawy liczą, iż po zrealizowaniu tych planów połowa mieszkańców będzie mogła dotrzeć do metra piechotą (około 1000 m) w maksymalnie 15 min. w tej chwili w strefie dojścia mieszka 28% osób. Podczas prac nad masterplanem Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy przeanalizowało 710 km tras metra i tramwajowych. Chcemy komfortowych powiązań poszczególnych linii w obrębie stacji przesiadkowych. Zapewnimy wygodne przesiadki z innych środków transportu, które mają pełnić rolę przede wszystkim komplementarną i dowozową – powiedziała dyrektor biura Marlena Happach.

Masterplan posiada pozytywną opinię Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. w tej chwili przygotowywane są materiały do uzgodnień i opinii ustawowych: w kolejnym etapie stronami będą m in. marszałek województwa, Wody Polskie, wojewódzki konserwator zabytków, dyrekcja ochrony środowiska. Po przyjęciu uzgodnień rozpoczną się konsultacje społeczne (mają być prowadzone w maju i czerwcu br.).

III linia metra w Warszawie

W przypadku nowych linii najbardziej zaawansowane są prace w ramach M3. W maju 2022 r. poinformowano, iż jest już projekt koncepcyjny pierwszego odcinka. Miasta zakłada, iż całość prac projektowych zakończy się w połowie 2023 r., by jeszcze w II kwartale ogłosić przetarg na realizację pierwszego fragmentu.

Warszawa: III linia metra – jest już koncepcja pierwszego odcinka


Obecnie w Warszawie kończy się także rozbudowa II linii metra. Fragment na Karolin będzie mieć 4 km długości, powstaną trzy stacje pasażerskie (C01 Karolin, C02 Chrzanów i C03 Lazurowa) oraz jedna techniczno-postojowa (Karolin).

Zobacz nasz serwis specjalny II linia metra

Idź do oryginalnego materiału