Warszawa Targówek (i okolice)

kolejblog.wordpress.com 1 tydzień temu

Mały przystanek na wysokim nasypie …

Warszawa Targówek na kolejowej mapie Warszawy

Stacja kolejowa Warszawa Targówek, w obecnym wydaniu, została otwarta 12 grudnia 2021. Jest położona na linii kolejowej numer 9 (LK9) Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny. Ta linia (a konkretnie jej odcinek Warszawa-Iława) została otwarta w roku 1877 jako fragment Kolei Nadwiślańskiej (Привислинская железная дорога). Przez wiele lat, do około 2020 roku, na odcinku na którym jest przystanek Targówek, była wykorzystywana tylko przez pociągi dalekobieżne i towarowe.

Stacja, która według pierwotnych planów miała się nazywać Warszawa Stalowa, jest położona na wysokim nasypie, tuż na płn-zach od wiaduktu nad linią kolejową Warszawa Wileńska – Wołomin (i dalej w kierunku Białegostoku) oraz aleją Solidarności i ulicą Radzymińską.

Wiadukt LK9 nad linią Wołomin-Warszawa Wileńska, widok w kierunku centrum Warszawy. Pod wiaduktem od lewej: ulica Radzymińska, tory do/z W-wy Wileńskiej, al Solidarności. Do września 1974 po prawej stronie torów do Wileńskiej był tor wąskotorowej kolejki mareckiej, zwanej też radzymińską. Na wiadukcie widać pociąg SKM wjeżdżający na przystanek Targówek, którego fragment widać po prawej stronie.
Wiadukt „en face” z peronu stacji Targówek. Widać, iż tak naprawdę są to dwa równoległe wiadukty.

Na przystanku są dwa perony. Numer 1, w kierunku Legionowa i numer 2, w kierunku Warszawy Wschodniej. Oto peron 1, zejście z niego długą pochylnią w kierunku alei Solidarności, oraz widok wejścia na peron 1 z poziomu ulicy (czy raczej wyłysiałego trawnika).

Peron 1, widok w kierunku płd-wsch. Zejście rampą (na zdjęciu obok) jest za plecami fotografującego.
Rampa z peronu 1 w kierunku al. Solidarności.
Wejście na peron 1

Oto dwa zdjęcia z peronu 1. Dziki zagajnik i ścieżka między nasypem kolejowym a zagajnikiem, miejsce spacerów z dziećmi i psami. Oraz widok na linię Warszawa Wileńska – Wołomin idącą pod wiaduktem; udało mi się schwycić dwa pociągi Kolei Mazowieckich jadące w przeciwnych kierunkach.

Miejsce do spacerów po północnej stronie przystanku Warszawa Targówek.
Widok z peronu 1 na Al.Solidarności, a za nią dwa pociągi Kolei Mazowieckich z/do Warszawy Wileńskiej.

W podpisie po pierwszego zdjęcia wspomniałem o wąskotorowej kolei mareckiej, otwartej w 1901 roku. Jej stacja początkowa stacja, Warszawa Stalowa, oraz parowozownia i warsztaty były zaraz za wiaduktem, po południowej stronie dzisiejszego peronu 2 stacji Targówek. W roku 1949 zlikwidowano tę stację, pozostawiając warsztaty i parowozownię do jesieni 1974, kiedy to rozebrano wszystkie tory kolei mareckiej. Na terenie stacji Stalowa i warsztatów około 1996 roku wybudowano centrum handlowe. Oto widok na to miejsce z peronu 2:

Widok z peronu 2 stacji Warszawa Targówek na miejsce gdzie była wąskotorowa stacja Warszawa Stalowa. Parowozownia była mniej więcej tam, gdzie teraz stoi biały parterowy budynek supermarketu Kaufland.

Ale to nie koniec związków Targówka z koleją marecką. Do 1974 roku nazwę Warszawa Targówek nosiła stacja wąskotorowa, położona jakieś 350 metrów od wiaduktu na pierwszym zdjęciu, po jego północnej (dalszej od centrum Warszawy) stronie . Była to również towarowa stacja przeładunkowa między koleją wąskotorową a normalnotorową. Budynek stacyjny przez cały czas należy do PKP i jest w niezłym stanie, nie jest jasne czy jest do czegoś wykorzystany.

Budynek dawnej wąskotorowej stacji Warszawa Targówek od strony torów Wołomin – Warszawa Wileńska. Plac przed budynkiem jest wykorzystywany jako składowisko złomu.
Budynek dawnej wąskotorowej stacji Warszawa Targówek od strony ulicy Radzymińskiej. Tory Wołomin – Warszawa Wileńska są widoczne za budynkiem.

zdjęcia wykonano w kwietniu 2025

Idź do oryginalnego materiału