Mały przystanek na wysokim nasypie …
Stacja kolejowa Warszawa Targówek, w obecnym wydaniu, została otwarta 12 grudnia 2021. Jest położona na linii kolejowej numer 9 (LK9) Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny. Ta linia (a konkretnie jej odcinek Warszawa-Iława) została otwarta w roku 1877 jako fragment Kolei Nadwiślańskiej (Привислинская железная дорога). Przez wiele lat, do około 2020 roku, na odcinku na którym jest przystanek Targówek, była wykorzystywana tylko przez pociągi dalekobieżne i towarowe.
Stacja, która według pierwotnych planów miała się nazywać Warszawa Stalowa, jest położona na wysokim nasypie, tuż na płn-zach od wiaduktu nad linią kolejową Warszawa Wileńska – Wołomin (i dalej w kierunku Białegostoku) oraz aleją Solidarności i ulicą Radzymińską.
Na przystanku są dwa perony. Numer 1, w kierunku Legionowa i numer 2, w kierunku Warszawy Wschodniej. Oto peron 1, zejście z niego długą pochylnią w kierunku alei Solidarności, oraz widok wejścia na peron 1 z poziomu ulicy (czy raczej wyłysiałego trawnika).
Oto dwa zdjęcia z peronu 1. Dziki zagajnik i ścieżka między nasypem kolejowym a zagajnikiem, miejsce spacerów z dziećmi i psami. Oraz widok na linię Warszawa Wileńska – Wołomin idącą pod wiaduktem; udało mi się schwycić dwa pociągi Kolei Mazowieckich jadące w przeciwnych kierunkach.
W podpisie po pierwszego zdjęcia wspomniałem o wąskotorowej kolei mareckiej, otwartej w 1901 roku. Jej stacja początkowa stacja, Warszawa Stalowa, oraz parowozownia i warsztaty były zaraz za wiaduktem, po południowej stronie dzisiejszego peronu 2 stacji Targówek. W roku 1949 zlikwidowano tę stację, pozostawiając warsztaty i parowozownię do jesieni 1974, kiedy to rozebrano wszystkie tory kolei mareckiej. Na terenie stacji Stalowa i warsztatów około 1996 roku wybudowano centrum handlowe. Oto widok na to miejsce z peronu 2:
Ale to nie koniec związków Targówka z koleją marecką. Do 1974 roku nazwę Warszawa Targówek nosiła stacja wąskotorowa, położona jakieś 350 metrów od wiaduktu na pierwszym zdjęciu, po jego północnej (dalszej od centrum Warszawy) stronie . Była to również towarowa stacja przeładunkowa między koleją wąskotorową a normalnotorową. Budynek stacyjny przez cały czas należy do PKP i jest w niezłym stanie, nie jest jasne czy jest do czegoś wykorzystany.
zdjęcia wykonano w kwietniu 2025