Wapniarka (532 m n.p.m.)- wieża widokowa [Masyw Śnieżnika]

manawpodrozy.pl 1 rok temu
Zdjęcie: Wapniarka

Wapniarka to wzniesienie położone w paśmie Krowiarek, w Masywie Śnieżnika. Wznosi się ono na wysokość 532 m n.p.m., a na jego wierzchołku stoi drewniana wieża widokowa. Dzięki niej Wapniarka jest bardzo dobrym punktem widokowym na całą Ziemię Kłodzką. Nazwa szczytu pochodzi od bogatych złóż wapienia krystalicznego, które przez długie lata tutaj wydobywano. Stąd wędrując na szczyt, będziemy mieć okazję zobaczyć dawne wyrobisko po kamieniołomie, a także dawną infrastrukturę, w tym piece wapienne.

Wapniarka- widok z wieży widokowej
Nagrana trasa: Wapniarka | mapa-turystyczna.pl

Gdzie rozpocząć wędrówkę na Wapniarkę?

My wycieczkę na Wapniarkę rozpoczynamy w miejscowości Żelazno. Przy drodze krajowej nr 33 znajduje się tutaj niewielki parking, gdzie można zaparkować. Innym wariantem rozpoczęcia wycieczki jest wyruszenie na szlak ze wsi Mielnik, Gorzanów lub Krosnowice.

Początek szlaku na Wapniarkę

Wapniarka- droga na szczyt

Początkowo idziemy polną drogą wzdłuż głównej drogi, jednak już po kilkuset metrach skręcamy w prawo. Naszym oczom ukazuje się wapiennik, czyli potężny piec, w którym wypalano skały wapienne, by uzyskać z nich wapno palone. Niedaleko od niego znajduje się kamieniołom, gdzie wydobywano marmur. Jego ściany w niektórych miejscach sięgają choćby 80 metrów wysokości!

Ruiny wapiennika u podnóża Wapniarki
Dawny kamieniołom u podnóża Wapniarki

Po zobaczeniu dawnej infrastruktury przemysłowej idziemy na szczyt Wapniarki nieoznakowaną ścieżką. Początkowo towarzyszą nam widoki na Kłodzko, Góry Bardzkie i Wzgórza Ścinawskie. Nie trwa to jednak długo, bo po chwili wkraczamy na leśną, bardzo zarośniętą ścieżkę, która jakby tego było mało, charakteryzuje się dość stromym nachyleniem. W takich warunkach maszerujemy do góry, by zdobyć szczyt Wapniarki. Góra ta może i nie należy do zbyt wysokich, jednak choćby przez te kilkanaście minut wędrówki jej stromym zboczem potrafi nieco zmęczyć. W końcu, po ok. 40 minutach od parkingu stajemy na szczycie, tuż obok wieży widokowej.

Szlak na Wapniarkę wiedzie gęstym lasem

Wapniarka- wieża widokowa

Na szczycie Wapniarki stoi drewniana wieża widokowa wzniesiona w 2008 roku. Jest ona już trzecią wieżą widokową, jaka stoi na tym szczycie. Pierwszą z nich wybudowano w 1889 roku, jednak w 1925 roku uderzył w nią piorun i strawił ją pożar. Od razu po jej spaleniu zabrano się za budowę kolejnej, która przetrwała do lat 70. XX wieku. Aktualnie, wieża znajdująca się na szczycie ma 15 metrów wysokości i 3 tarasy widokowe. Szczerze, będąc na najwyższym z nich, nie czuliśmy się zbyt bezpiecznie. Jej konstrukcja wygląda na nieco wątłą, przez co nie wzbudziła naszego zaufania. Słyszeliśmy też taką opinię od innych piechurów, ale dopiero, kiedy na nią weszliśmy, to poczuliśmy to na własnej skórze.

Na wieży widokowej na Wapniarce

Mimo wszystko, z wieży widokowej rozpościera się przepiękna panorama. Widoczny jest m.in. Masyw Śnieżnika z Suchoniem, Czarną Górą, czy Śnieżnikiem. Widać także Góry Bystrzyckie z masywem Czerńca i Jagodnej. Na północy natomiast dostrzeżemy Kłodzko z Górami Bardzkimi oraz wznoszącymi się na horyzoncie Górami Sowimi, oraz Górami Stołowymi. Widok jest naprawdę piękny i dla niego warto się tutaj wdrapać. Tuż obok wieży znajdują się natomiast ławeczki i stoliki, a także miejsce do rozpalenia ogniska.

Wapniarka- widok z wieży widokowej w kierunku Gór Sowich
Wapniarka- widok na Góry Bystrzyckie
Widok na Masyw Śnieżnika i Hanuszowicką Vrchovinę

Wracamy na parking

Na parking wracamy inną drogą, niż wędrowaliśmy do góry. Schodzimy w dół wraz ze szlakiem znakowanym na kolor żółty. Po kilku minutach docieramy z nim do skrzyżowania dróg i wybieramy wariant skrętu w lewo. Tutaj na nas czeka już szlak zielony i piękne widoki na Góry Bystrzyckie z Jagodną w roli głównej. Wraz z nimi docieramy do miejscowości Mielnik. Tu porzucamy znakowany szlak i nieoznakowaną polną drogą zmierzamy w kierunku parkingu, gdzie zostawiliśmy samochód. Po drodze mamy okazję zobaczyć ładne widoki na Góry Złote. Wycieczkę kończymy po 1,5 godzinie i 4 kilometrach w nogach. Idealnie krótki szlak na wycieczkę z dzieckiem, jednak polecamy go również każdemu, kto kocha piękne górskie widoki.

Widok na Góry Bystrzyckie podczas zejścia z Wapniarki
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeśli znalazłeś na naszym blogu poszukiwane przez Ciebie informacje, kolejną inspirację na wycieczkę, czy odpowiedź na nurtujące Ciebie pytanie, to będziemy niezwykle wdzięczni, gdy wrzucisz nam napiwek do naszej blogowej świnki skarbonki (kliknij w poniższy obrazek). Dziękujemy!!!