W tych miastach pociągi nie zatrzymywały się od 40 lat. Teraz ma się to zmienić. "Przełom"

gazeta.pl 3 godzin temu
Jakie będą nowe trasy Intercity? W tych miastach pociągi nie zatrzymywały się choćby od 40 lat. Jak zapowiada minister infrastruktury Dariusz Klimczak, w najbliższej przyszłości ma się to zmienić.
W czwartek, 18 września, PKP Intercity przedstawiło plan uruchomienia kilkunastu nowych tras przebiegających przez małe i średnie miasta. Projekt będzie miał wpływ na około pół miliona Polaków, którzy do tej pory nie mogli wsiąść do pociągu dalekobieżnego w swojej miejscowości, a dostępność do tego środka transportu zwiększy się dla 3,5 mln naszych obywateli. Pierwsza trasa zostanie uruchomiona już w tym roku.


REKLAMA


Zobacz wideo Karnowski: PKP jest dużo mniej punktualne niż kolej w Ukrainie


PKP ma być bliżej Polaków. "Nowy rozdział w historii polskiej kolei dalekobieżnej"
Zwiększenie siatki połączeń ma odbyć się, dzięki nowemu taborowi. Pojawi się hybrydowy zespół trakcyjny, lokomotywy hybrydowe i klasyczne składy spalinowe. - PKP Intercity podjęło decyzję, która otwiera zupełnie nowy rozdział w historii polskiej kolei dalekobieżnej. Dotrzemy do 14 miejscowości, które dotąd nie były uwzględnione na mapie połączeń dalekobieżnych. To przełom, bo po latach przerwy wracamy do miejsc, w których pociągi pasażerskie nie zatrzymywały się od 20, 30, a choćby 40 lat - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak na konferencji prasowej.


Siatka połączeń zostanie tak zmodyfikowana, aby mniejsze i średnie miasta nie zostały pominięte. Do Czaplinka i Złocieńca pociągi dalekobieżne wrócą po 40 latach nieobecności, a do Łomży, Chorzeli i Wielbarka po 30 latach. - Mapa nowych połączeń obejmie wszystkie regiony kraju. Ich uruchomienie będzie możliwe dzięki współpracy PKP Intercity z polskimi producentami taboru - dodał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.


Lista nowych tras PKP Intercity. Pierwsze połączenie ruszy już w tym roku
Nowe trasy będą realizowane przez 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe.


Warszawa - Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
Białystok - Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
Kraków - Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
Warszawa - Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
Kraków - Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
Warszawa - Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
Gdynia - Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
Poznań - Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
Kraków - Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
Kraków - Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę);
Warszawa - Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
Gdynia - Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).


Pierwszym połączeniem, które ma ruszyć w tym roku, będzie Gorzów Wielkopolski - Poznań, a w 2026 roku niemal pewny jest start pociągu z Łomży do Warszawy przez Ostrołękę. Pozostałe trasy będą systematycznie uruchamiane wraz z odbiorami nowych zespołów trakcyjnych. Co sądzisz o podróżach pociągiem? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.
Idź do oryginalnego materiału