Wspomniana marka streetwearowa to Vans. Jej początki sięgają 1966 roku, kiedy to bracia Paul i Jim Van Doren oraz ich biznesowi partnerzy, Gordon Lee i Serge Delia, po raz pierwszy otworzyli swój sklep. Buty Vans powstały z myślą o skaterach i choć wciąż cieszą się popularnością w tej właśnie grupie, to z czasem doceniło je znacznie większe grono. Kultowe "vansy" podbiły również serca generacji Z. Niestety okazuje się, iż finansowo marka nie radzi sobie najlepiej.
REKLAMA
Zobacz wideo Aleksandra Włodarczyk o potrzebie kontrolowania przemysłu odzieżowego
Czy Vans traci na popularności? Marka Vans odpowiada za ogromne straty VF Corp
Vans to w tej chwili nie tylko obuwie, ale także odzież i akcesoria. Zróżnicowanie to nie ma jednak najwyraźniej większego znaczenia dla wyników finansowych. Jak informuje portal Fashion Network, w ciągu ostatnich dwóch lat zamkniętych zostało aż 140 sklepów pod szyldem marki, które były najmniej dochodowe. Stanowiło to 20 proc. punktów na całym świecie. Marka odnotowała 14-procentowy spadek sprzedaży w pierwszym kwartale bieżącego roku finansowego (2025-2026). Co więcej, odpowiada za 40 proc. spadków sprzedaży w całym koncernie VF Corp, który jest jej właścicielem. Prezes VF Corp Bracken Darrell zapewnia, iż zamknięcia sklepów stacjonarnych i tak znacząco poprawiły tę sytuację, przy czym nie ujawniono szczegółowych danych na ten temat. Jednocześnie należy podkreślić, iż firma ma znacznie ambitniejsze plany restrukturyzacji.
Zobacz też: Lidl otworzył całkiem nowy sklep. Rzuca wyzwanie Action i Tedi. Nie kupimy tu pieczywa ani warzyw
Vans przejdzie ważne zmiany. Firma przywróciła również popularny festiwal muzyczny
Plan restrukturyzacji "Reinvent" został zainicjowany przez samego Darrell, który objął swoje stanowisko w czerwcu 2023 roku. Ma on przyczynić się do rozwoju całego VF Corp, w tym marki Vans. Jedna ze zmian dotyczy układu sklepów. Jej celem jest poprawa segmentacji produktów i skupienie uwagi klienta na obuwiu. W Stanach Zjednoczonych 90 proc. sklepów oferujących produkty w cenach regularnych wykorzystuje nowy format, który oddziela asortyment męski i damski, a zarazem wyraźniej prezentuje nowe modele. W punktach obserwowane są już lepsze wyniki sprzedażowe. Marka planuje też zmiany w samych produktach. Nową globalną dyrektorką ds. marki została Sun Choe, która ma być odpowiedzialna za odświeżenie kultowych modeli "vansów". Z drugiej strony planowana jest kooperacja z włoskim domem Valentino, która ma trafić do sprzedaży już tej jesieni. Pomoże to w ekspansji marki na rynku produktów premium.
Ciekawym krokiem w strategii marketingowej firmy jest przywrócenie popularnego festiwalu muzycznego Warped Tour. Wcześniej odbywał się on w latach 1995-2019. Wydarzenie zorganizowane w 2025 roku przyciągnęło prawie 170 tys. fanów skateboardu i muzyki punkowej, a przy okazji wywołało duży ruch w mediach społecznościowych. Fashion Network podkreśla, iż przedsprzedaż na przyszłoroczną edycję festiwalu już się rozpoczęła.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.