Fot. Alonso Reyes / UnsplashUrząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 5 mln zł kary na firmę InGroup International, operatora programu podróżniczego InCruises.com. Zdaniem UOKiK, przyjęty model działania naruszał zbiorowe interesy konsumentów.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny poinformował o decyzji nałożenia kary w wysokości 5,28 mln zł na spółkę InGroup International LLC, prowadzącą serwis InCruises.com. Urząd uznał, iż model funkcjonowania programu podróżniczego, opartego na systemie członkowskich wpłat i bonusów, wprowadzał konsumentów w błąd i miał cechy zakazanego systemu konsorcyjnego.
InCruises reklamowało się jako klub podróżniczy umożliwiający rezerwację rejsów i noclegów po atrakcyjnych cenach. Uczestnicy wpłacali co miesiąc 100 dolarów, które przeliczano na tzw. Dolary Rejsowe (DR). Jednak przez pierwsze lata członkowie mogli wykorzystać tylko część zgromadzonych środków, a brak regularnych wpłat skutkował utratą punktów i zamknięciem konta.
UOKiK wskazał również na system partnerski, w którym użytkownicy otrzymywali wynagrodzenie za wprowadzanie nowych członków do programu. Taki mechanizm – zdaniem urzędu – przypominał strukturę piramidy finansowej, w której zyski uczestników zależą od wpłat kolejnych osób.
Postępowanie w sprawie spółki trwało od połowy 2022 roku. Choć firma zmieniła zasady działania w 2023 r. i zaprzestała sprzedaży usług Polakom, UOKiK uznał, iż wcześniejszy model działalności naruszał prawo. Decyzja nie jest prawomocna i spółka może odwołać się do sądu.





