
W dniu 15 listopada br. Komisja Europejska poinformowała o skierowaniu skargi do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) przeciwko Polsce i czterem innym krajom Unii Europejskiej, w związku z niewdrożeniem unijnego Aktu o usługach cyfrowych (DSA). Jak się okazuje, Polska nie wyznaczyła koordynatora ds. usług cyfrowych i nie nadała mu uprawnień do wykonywania zadań wynikających z aktu o usługach cyfrowych.
DSA określa zasady moderowania treści, w tym oznaczania materiałów politycznych czy wzmacniania „określonych narracji”. Akt wymaga również od państw członkowskich ustanowienia przepisów dotyczących kar, mających zastosowanie w przypadku naruszenia tego rozporządzenia. Tego wymogu nie spełnił żaden z pięciu krajów, wobec których KE skierowała skargi do TSUE.
Polska otrzymała od KE wezwanie do przestrzegania unijnego aktu już 16 grudnia 2024 r. W ocenie KE nie podjęła jednak w tej sprawie wystarczających kroków. Skierowanie sprawy do TSUE jest kolejnym krokiem w procedurze naruszeniowej.
Koordynatorzy ds. usług cyfrowych, współpracujący z Komisją, mają zasadnicze znaczenie dla nadzorowania i egzekwowania przepisów Aktu o usługach cyfrowych oraz dla zapewnienia jednolitego stosowania tego rozporządzenia w całej Unii. Chociaż Czechy, Cypr, Hiszpania i Portugalia wyznaczyły koordynatorów ds. usług cyfrowych, nie powierzyły im uprawnień niezbędnych do wykonywania zadań wynikających z DSA.
KE podkreśliła w komunikacie, iż „Koordynatorzy ds. usług cyfrowych, współpracujący z Komisją, mają zasadnicze znaczenie dla nadzorowania i egzekwowania przepisów Aktu o usługach cyfrowych oraz dla zapewnienia jednolitego stosowania tego rozporządzenia w całej Unii”.
Warte uwagi jest to, iż Polska nie jest jedynym krajem, który ma problemy z wdrożeniem DSA. Według danych Eurostatu, w 2022 r. tylko 12 państw członkowskich Unii Europejskiej wdrożyło w pełni Akt o usługach cyfrowych. Natomiast 15 państw członkowskich wdrożyło go częściowo, a 11 państw członkowskich nie wdrożyło go w ogóle.
W kontekście polskim wypada przytoczyć dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), zgodnie z którymi w 2022 r. 83,4% mieszkańców Polski w wieku 16-74 lata używało Internetu, a 63,1% z nich korzystało z sieci społecznościowych. Tak wysoki poziom wykorzystania sieci wymaga skutecznych mechanizmów nadzoru i egzekwowania przepisów Aktu o usługach cyfrowych.
W świetle powyższych informacji, można stwierdzić, iż Polska i inne kraje UE muszą podjąć bardziej skuteczne działania w celu wdrożenia unijnego Aktu o usługach cyfrowych i zapewnienia bezpiecznego i transparentnego korzystania z usług cyfrowych. W przeciwnym razie mogą one spotkać się z konsekwencjami ze strony KE i TSUE.