Ulgi GST kończą się w sobotę – czy zrobi to różnicę dla kupujących i firm?

bejsment.com 3 dni temu

Wraz z zakończeniem dwumiesięcznych wakacji GST w sobotę, kupujący i małe firmy w całej Kanadzie zastanawiają się, czy ulga podatkowa przyniosła znaczącą różnicę – a werdykty są mieszane.

Rząd federalny nałożył tymczasową ulgę podatkową 14 grudnia 2024 r., stosując ją do posiłków w restauracjach, niektórych alkoholi, zabawek i odzieży dla dzieci, czasopism, gazet i innych towarów. Urzędnicy rządowi powiedzieli, iż jest to sposób na zrekompensowanie niektórych kosztów związanych z okresem świątecznym.

W tamtym czasie niektórzy Kanadyjczycy mówili, iż z zadowoleniem przyjęliby ulgę podatkową, która zatrzymałaby trochę pieniędzy w ich kieszeniach. Inni byli sceptyczni co do tego, jak dużą różnicę może to zrobić. Dwa miesiące później te postawy przeważyły.

Mieszkanka Toronto, Renee Jagdeo, powiedziała, iż była bardziej zachęcona do jedzenia w restauracjach podczas okresu karencji – i zauważyła, iż „byłoby fajnie”, gdyby niektóre restauracje wprowadziły tę przerwę podatkową na stałe – ale powiedziała, iż poza tym nie zmieniło to jej nawyków związanych z wydatkami.

„To miało wpływ, ale też nie miało wpływu. Nie mogę powiedzieć, iż mój budżet uległ zmianie” – powiedziała Jagdeo, choć rozważa zaopatrzenie się w wino przed zakończeniem ulgi podatkowej.

Andrew Macrae, również mieszkaniec Toronto, powiedział, iż nie zmieniło to niczego. „Wydaje mi się, iż jeżeli zsumuję liczby, to będzie to widoczne, ale jeżeli chodzi o zachowanie lub zakupy, nie miało to żadnego wpływu. Kupuję to, co muszę. Ni mniej, ni więcej”.

Willis Storey, który jadł posiłek w restauracji we Fredericton, powiedział, iż ulga podatkowa przyniosła bardzo potrzebną ulgę w czasach, gdy wszystkie ceny żywności są wysokie: „Jedzenie poza domem jest drogie, ale kupowanie artykułów spożywczych w dzisiejszych czasach też jest drogie. Któregoś dnia poszedłem i spojrzałem na mały stek… 20 dolarów. To szaleństwo”.

Kupujący w Vancouver mieli mieszane opinie na temat ulgi podatkowej i jej wpływu na codzienne wydatki. Niektórzy mówili, iż oznacza to dodatkowe pieniądze, które można wydać na jedzenie wynos lub kolację z przyjaciółmi, a jedna osoba zauważyła: „Byłoby wspaniale, gdyby to było coś, co mogą robić na stałe”. Dla innych nie miało to znaczenia dla ich wyników finansowych, powiedzieli CBC News.

Rob Gillezeau, adiunkt ds. analizy ekonomicznej i polityki na Uniwersytecie w Toronto, nazwał ulgę podatkową „koszmarem”, gdy została ogłoszona po raz pierwszy. Dwa miesiące później nie wierzy on, iż przyniosła ona Kanadyjczykom znaczącą różnicę.

„Ludzie szukają trwałej, materialnej zmiany w przystępności cenowej w swoim życiu” – powiedział Gillezeau. „Małe wakacje podatkowe, które powodują, iż masowo kupują pieluchy – to nie czyni życia bardziej przystępnym cenowo. To sztuczka polityki podatkowej”.

W grudniu niektóre małe firmy powiedziały CBC News, iż mają nadzieję, iż wakacje GST zwiększą ruch. Inni byli krytyczni, twierdząc, iż koszty przestrzegania przepisów i obciążenia administracyjne związane z ulgą podatkową przewyższą wzrost sprzedaży wynikający z wyższych wydatków.

Jennifer Leblond, właścicielka nowoczesnego sklepu ogólnospożywczego Steeling Home w Calgary, powiedziała CBC News w grudniu, iż gest rządu, choć doceniony, był nie w porę i będzie wymagał wiele pracy. W jej sklepie oznaczało to ustalenie, które produkty kwalifikują się do ulgi i zatrudnienie technika do wprowadzenia zmian w systemie punktów sprzedaży. Po zakończeniu wakacji GST Leblond mówi, iż nie miało to większego wpływu na wyniki finansowe. „Myślę, iż wolelibyśmy dostać trochę wcześniejsze powiadomienie. W pewnym sensie zostało to na nas zrzucone; i wymagało sporo dodatkowej pracy” – powiedziała. Dodała również, iż wolałaby, aby podatek został nałożony poza okresem świątecznym.

Wydawało się, iż właściciele restauracji przyjęli ulgę podatkową z większym zadowoleniem niż inni sprzedawcy detaliczni, gdy została ogłoszona. Większość produktów spożywczych i alkoholu w restauracjach została objęta ulgą, więc wymagało to mniej pracy, aby ją dostosować.

Na Wyspie Księcia Edwarda Pedro Hernandez, współwłaściciel meksykańskiej restauracji Azteca w Charlottetown, powiedział, iż ulga podatkowa przyciągnęła więcej klientów do jego lokalu. „Zdaliśmy sobie sprawę, iż przyszło więcej ludzi, przyszli nowi ludzie”. Z drugiej strony zauważył również, iż klienci dawali mniej napiwków niż zwykle.

Erin Gamelin, właścicielka Stout Irish Pub w Toronto, powiedziała, iż choć ulga podatkowa nie zrobiła wielkiej różnicy w jej biznesie w krótkim okresie, to jest za jej trwałym usunięciem. „Ulga [GST] miała dla nas niewielki wpływ” – powiedziała. „Inne restauracje zdecydowanie bardziej to odczuły”.

Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby ostatecznie stwierdzić, czy krótkoterminowa przerwa w podatku GST coś zmieniła. Ministerstwo Finansów poinformowało CBC News w czwartkowym e-mailu, iż kanadyjski urząd statystyczny nie opublikował jeszcze danych dotyczących sprzedaży detalicznej, które pokazałyby, czy wakacje podatkowe miały wpływ na firmy i konsumentów.

Przerwa w podatku GST rozpoczęła się w połowie grudnia. Inflacja spadła w tym miesiącu do 1,8%, a koszty niektórych artykułów, takich jak posiłki w restauracjach i alkohol kupowany w sklepach, spadły. Było to oczekiwane, biorąc pod uwagę, iż GST/HST jest wbudowany w ceny, których Statistics Canada używa do obliczania inflacji.

Inne wczesne analizy wydają się wskazywać, iż wakacje podatkowe miały znikomy wpływ.

Narzędzie do śledzenia wydatków RBC, które wykorzystuje dane zakupowe od posiadaczy kart banku, pokazało w piątek, iż wydatki na artykuły objęte wakacjami podatkowymi spadły w styczniu (-0,3%) po solidnym okresie świątecznym w grudniu (+1%).

Tymczasem kanadyjski dostawca płatności Moneris stwierdził, iż ludzie dokonali mniej zakupów między 14 grudnia 2024 r. a 15 stycznia 2025 r. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Według firmy zakupy w restauracjach spadły, ale więcej transakcji dokonano w sklepach z odzieżą dziecięcą.

„Wiedzieliśmy, iż będzie to droga polisa z ogólnym założeniem, iż dzięki niej ludzie poczują, iż życie jest bardziej przystępne. Myślę, iż na fundamentalnym poziomie to się nie zmieniło” – powiedział Gillezeau, ekspert ds. polityki gospodarczej. „Jednym z powodów, dla których tego typu wakacje od podatku od sprzedaży są takim bałaganem, jest to, iż tak naprawdę powodują one, iż ludzie zmieniają sposób dokonywania zakupów. Zwykle nie jest to głównym celem nikogo”.

Idź do oryginalnego materiału