Sklepowe witryny są coraz częściej wyklejane ogłoszeniami o posezonowych wyprzedażach i promocjach. jeżeli już damy się skusić i wejdziemy do sklepu – lub postanowimy zrobić takie okazyjne zakupy w internecie – miejski rzecznik konsumentów radzi, na co powinniśmy uważać. Warto wiedzieć m.in. na czym polega tzw. dropshipping i czy przy danym produkcie przysługuje nam prawo do zwrotu towaru.
Podczas robienia zakupów warto nie tylko zastanowić się, czy faktycznie potrzebujemy danej rzeczy. Zwróćmy uwagę na jakość towaru (i czy skład materiału spodni czy bluzki podany na metce papierowej odpowiada temu na wewnętrznej części ubrania), a także na cenę. Zwłaszcza w przypadku ceny – radzi Izabela Prądzyńska – spójrzmy, czy sprzedawca aby napewno podał tę najniższą z ostatnich 30 dni i czy faktycznie mamy do czynienia z ceną wyprzedażową.
Należy uważać na marketingowe sztuczki:
- wyprzedaż do -90%,
- likwidacja sklepu / magazynu,
- 20 (…) osób ogląda ten produkt
- 10 (…) osób kupiło ten produkt,
- 40 (…) minut zostało do końca promocji.
Czy konsument wie od kogo kupuje?
Jeśli dany sklep podczas transakcji jest jedynie pośrednikiem między faktycznym sprzedawcą a kupującym, to znaczy, iż mamy do czynienia z tzw. dropshippingiem. Co prawda jest to legalny model biznesowy, ale może wiązać się z utrudnieniami dla klientów. Jakimi? To np. dłuższy czas dostawy w sytuacji, kiedy produkty wysyłane są np. bezpośrednio z Chin, albo utrudnienia przyjęcia zwrotu. Niektóre sklepy dropshippingowe nie chcą przyjmować zwrotów i kierują klientów do sprzedawcy.
Bywa również, iż w razie wystąpienia problemów z towarem kontakt ze sprzedawcą jest utrudniony. Co więcej, zdarza się sytuacja, kiedy produkt widoczny na fotografii w sklepie intertenowym znacząco odbiega od tego, co wyjęliśmy z opakowania.
Na co szczególnie uważać podczas zakupów i wyprzedaży?
Nasze prawa, jako konsumentów, są lepiej chronione w sytuacji, kiedy nabywamy produkty nie od osób prywatnych, tylko od sprzedawców prowadzących działalność gospodarczą. Chodzi tu np. o prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość i poza lokalem.
Przed zakupem skorzystajmy z porównywarki cen, co pozwoli nam wybrać sklep oferujący najlepsze okazje. Niektóre porównywarki umożliwiają sprawdzenie historii cen – dzięki temu ocenimy, czy dana promocja faktycznie jest korzystna, czy też lepiej poczekać na inną.
Zwróćmy uwagę na cechy charakterystyczne produktu, bo w dzień masowych wyprzedaży łatwo nabrać się na przykład na produkty łudząco podobne do znanej marki lub podrobione.
Niesieni chęcią zrobienia zakupów nie zgubmy zdrowego rozsądku i bądźmy uważni np. wybierając towar z jakiegoś sklepu internetowego. Przyjrzyjmy się uważnie, czy towar jest dobrze opisany, czy wygląd strony nie wzbudza naszych wątpliwości. Sprawdźmy wiarygodność sprzedawawcy – jego dane rejestracyjne, adres, dane do kontaktu, ponieważ sprzedawca ma obowiązek je udostępnić. Nie kupujmy, o ile na stronie nie ma takich danych. Taki sklep może należeć do oszusta, który nie wysyła opłaconych zamówień albo nielegalnie oferuje produkty np. gry lub oprogramowanie.
Sprawdźmy, czy przedsiębiorca działa z Polski lub innego kraju UE – prawa konsumenckie są wówczas dużo mocniej chronione.
Przed ewentualnym zakupem zajrzyjmy do regulaminu sklepu i przeczytajmy informacje o okresie zwrotu towaru. Ustawowo termin ten wynosi 14 dni (przy zakupach na odległość lub poza lokalem), jednak sklepy mogą zaoferować dłuższy czas, np. 30 lub 100 dni.
Zorientujmy się, czy można zapłacić kartą płatniczą. Ułatwi to odzyskanie pieniędzy, w przypadku problemów ze sprzedawcą i ułatwi możliwość skorzystania z procedury chargeback. Wtedy można złożyć reklamację w banku, który wydał kartę.
W przypadku przelewu lub płatności natychmiastowej trzeba dokładnie sprawdzić, czy kupującego nie przeniesiono na fikcyjną stronę platformy płatności lub banku.
Rzecznik praw konsumentów prosi o szczególną ostrożność przy zakupie dóbr cyfrowych np. programów komputerowych czy gier – mają one często ograniczoną i warunkową możliwość zwrotu. Trzeba zachować czujność w kwestii płatności za tego typu usługi – często zakup ma charakter quasi abonamentu. Pierwsza płatność jest niska, natomiast za rok czy dwa lata następuje pobranie kolejnych środków.
Na towary kupione na wyprzedaży przysługuje konsumentowi reklamacja i prawo zwrotu w terminie 14 dni przy zakupach na odległość lub poza lokalem.
Prawo do reklamacji
Przysługuje konsumentowi zawsze! Co istotne, niezależnie czy zrobił zakupy stacjonarnie, czy też on-line. Reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji w ustawowym terminie.
Jeżeli produkt w ciągu dwóch lat od daty dostarczenia towaru okazał się wadliwy należy złożyć pisemną reklamację do sprzedawcy. W pierwszej kolejności można żądać naprawy lub wymiany towaru, a następnie obniżenia ceny, a jeżeli wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.
Dane sprzedawcy znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien – co do zasady – otrzymać wraz z towarem.
Prawo do zwrotu
Należy pamiętać, iż podczas zakupów stacjonarnych (np. w galeriach handlowych) nie przysługuje nam prawo zwrotu, czy wymiany towaru w sytuacji, kiedy po transakcji, i pomimo braku wad, stwierdzamy, iż jesteśmy jednak niezadowoleni z zakupu danej rzeczy. Ale… Wiele tu zależy od indywidualnych regulaminów sklepów. Właśnie dlatego przed zakupem dopytajmy sprzedawcy o takie kwestie, jak prawo zwrotu/wymiany i w jakim terminie.
Produkt kupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Trzeba tylko wypełnić i odesłać oświadczenie/formularz o odstąpieniu od umowy. o ile sprzedawca nie poinformował konsumenta o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić kupującemu wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostawy (najtańszego sposobu, jaki oferuje).
Uwaga: nie wszystkie produkty kupione przez internet można oddać, korzystając z prawa do odstąpienia od umowy. Ograniczenia dotyczą np.:
– artykułów o krótkim terminie przydatności do użycia, np. owoców, serów,
– rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, np. biżuterii z grawerem, mebli z wybranym wzorem lub tapicerką,
– płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie zostało naruszone po dostarczeniu,
– biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
W przypadku pytań, wątpliwości lub problemów w zakresie przepisów konsumenckich skontaktujmy się z Biurem Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Urzędzie Miasta Płocka (telefon 24 367-15-81).
Foto: Zdjęcie poglądowe / Pixabay