Wraz z roczną zmianą rozkładu jazdy pociągów Trójmiasto straci jedyne bezpośrednie połączenie z Wiedniem.
Decyzja ta również negatywnie wpłynie na rozwój turystyki przyjazdowej z Austrii nad polskie wybrzeże Bałtyku, gdyż właśnie z pociągu IC/EC Sobieski korzystali Austriacy wybierający się na wakacje w Trójmieście. Jak twierdzi przewoźnik decyzja dotycząca skrócenia od 15.12 trasy pociągu IC/EC Sobieski do Warszawy spowodowana jest częstymi opóźnieniami pociągu przy przekraczaniu granicy z Czechami.
Wg. PKP Intercity również podróżni z Warszawy czekający na pociąg IC Sobieski w kierunku Trójmiasta skarżyli się na częste opóźnienia. W zamian na odcinku Warszawa – Gdynia zastąpi go nowy pociąg TLK Żeglarz kursujący z Łodzi do Gdyni, a trasa Warszawa – Trójmiasto obsługiwana jest wieloma alternatywnymi połączeniami w tym kilkoma jadącymi z Łodzi do Gdyni i Kołobrzegu. Przykro, iż nowe połączenia nad morze zyskuje Łódź, a traci Śląsk oraz odwiedzający nas goście z Austrii i Czech.
Pociąg w tej chwili kursuje okrężną trasą przez Chałupki zamiast przez Zebrzydowice i obsługiwany jest przestarzałą lokomotywą EP09, której wymiana w Bohuminie na wielosystemową jeszcze bardziej wydłuża czas przejazdu.
Zamiast skracać trasę problem można rozwiązać poprzez podniesienie kategorii pociągu na odcinku krajowym do poprzedniej, czyli EIC, wykorzystanie szybszych lokomotyw Griffin i skierowanie go przez przejście Zebrzydowice.
Dodatkowo po uzyskaniu homologacji dla nowych lokomotyw Griffin 200 możnaby uniknąć straty czasu i nie zmieniać lokomotywy w Bohuminie.zastosować analogiczny sposób jak w przypadku BWE i obsługiwać to połączenie nowoczesną, szybką, wielosystemową lokomotywą na całej trasie, bez wymiany jej w Bohuminie, co również skróci czas postoju na czeskiej stacji granicznej. Po wprowadzeniu zapowiadanej zmiany w rozkładzie, szczególnie w okresie letnim, PKP Intercity może się spodziewać wielu skarg od podróżnych z Austrii, Czech i Śląska.