Zmiany, zmiany, zmiany…
Zmiany społeczeństwa, gospodarki i światowego porządku.
Zmiany również widoczne w modzie i trendach.
Hasło najważniejsze tego sezonu to NIEPEWNOŚĆ.
O tej porze roku w sklepach był wysyp wiosennych kolekcji, teraz są głównie basicki i brak wiosennego powera.
NIEPEWNOŚĆ wywołują 4 faktory:
– post pandemia i wojna,
– zmiana pokoleniowa,
– zmiana klimatu,
-metaversa.
Pandemia i wojna wywołały niepewność i zaburzyły nasze poczucie bezpieczeństwa. W modzie potrzebujemy uspokojenia i komfortu, oczekujemy delikatnej palety kolorystycznej i miękkich tkanin, które będą nas otulać. Potrzebujemy spokoju i szukamy ubrań, które nam to dadzą.
Branża mody podniosła ceny ze względu na inflację i gorszy dostęp do tkanin. Kolejne marki deklarują podwyżki.
Obecnie wzrosły ceny o 20%, ale będzie jeszcze drożej.
Kolekcje są teraz mniej sezonowe i trendowe, a bardziej basickowe i uniwersalne. W sklepach widoczny jest podział na kolekcje premium i zwykłe zróżnicowane cenowo i jakościowo.
Dochody w branży mody spadły. Kupujemy teraz ubrania z drugiej ręki, albo jak najtańsze słabe jakościowo. Nakręcamy zjawisko Ultra Fast Fashion ,,Patomoda” np SHEIN, które pokonało zyskami choćby INDITEX i grupę H&M.
Drugim faktorem napędzającym zmiany w branży mody jest zmiana pokoleniowa.
Do mody wchodzi pokolenie gen z w wieku od 11 do 26 lat.
Odchodzi coraz więcej legend mody np. Karl Lagerfeld czy Vivienne Westwood.
MŁODOŚĆ, NATURALNOŚĆ I AUTENTYCZNOŚĆ to również hasła tego sezonu.
Naturalność szczególnie widać na okładkach VOGUE.
Gen Z ma 4 cechy:
– brak reguł i ubierania się do sylwetek, każdy ubiera się, jak chce i w co chce.
Nie słuchamy już stylistek!
– inkluzywność i wolność: unisex, gender, gender fluid,
– optymizm i euforia z życia : kolory i eklektyzm i motywy z bajek i kreskówek,
– retro trendy – lata 90 i 2000.
Wiele domów mody podąża za gen z i wprowadza w swoje kolekcje młodego ducha i dużo eklektyzmu np. Louis Vuitton i Yayoki Kusama i ich wystawa w Londynie to wyjście do młodego konsumenta. Młodego ducha widać także w nowych kampaniach największych domów mody tj. Chanel, LV, Miu Miu czy Hermes.
Louis Vuitton na swojego dyrektora kreatywnego nominował Pharella Williamsa, aby również wprowadzić nową krew do swych kolekcji i dać ukłon gen z.
Kolekcja Jimy Choo x Czarodziejka z Księżyca to też gen z.
Świat mody bardzo teraz docenia Japonie, Chiny czyli daleką Azję.
Gdy zaczynał się nowy rok chiński rok królika wodnego to domy mody i marki modowe powypuszczały kolekcje limitowane z tym królikiem w logo.
Gen z są świadomi zmian klimatycznych i kupowanie ubrań w sh nie jest już pasee a wręcz cool.
UE zapewniła, iż do 2030 roku odzież produkowana w Europie ma się opierać na ekonomii cyrkuralnej czyli etycznie i z poszanowaniem natury, a także odpowiedzialnej za odpady. Ma powstać cyfrowy paszport produktu z całą drogą produktu od produkcji aż po odpad. Gucci wprowadził CYRKURAL HUB i zaprasza do niego inne marki proponując ulepszenia w produkcji. W PL również dużo marek jest świadomych na dobro natury np. Lecollet płaci za świat węglowy albo marka WASALAA pakuje ubrania w opakowania roślinne.
METAVERSA:
Frigital czyli połączenie świata fizycznego i digitalowego.
Metaversa dzieje się na fashion weekach np Bella Hadid została na żywo ubrana w sukienkę z tkaniny ze spreju albo marka Arrelange zaprezentowała na wybiegu ubrania, które zmieniają kolor i wzór tkaniny dzięki lampy.
Metaversa widoczna jest również na okładkach magazynów mody.
W Glamour polskim na okładce był AVATAR: WERO i były kody QR dzięki których można było przenieść się do wirtualnej przymierzalni i przymierzyć ubrania ze stylizacji avatara. W Singapurze na okładkach magazynów modowych są avatary wyglądające jak prawdziwi ludzie. Polska marka Declothes ma stronę, gdzie można wpisać swoje wymiary i pobrać wykroje. Marka Dresex sprzedaje tylko ubrania wirtualne, które można też wirtualnie przymierzyć.
Badania rynku pokazują, iż młodzi ludzie kupują ubrania, aby dobrze wyglądać w social mediach.
Ps. Jakby ktoś był chętny na metamorfozę stylistyczną na nowy sezon, to zapraszamy do kontaktu z Anriką.
Anrika Koperska Kolbusz
Kolor roku Pantone: VIVA MAGENTA 18-1750
WGSN x Coloro – The Key Colors for Spring/Summer 2023
KLASYKA,SPOKÓJ,UNIWERSALNOŚĆ,PRAKTYCZNOŚĆ
I PONADCZASOWOŚĆ
EKRTAWAGANCJA,POZYTYWNA WIBRACJA,MŁODY DUCH, POKAZYWANIE CIAŁA
MODA WRESCZIE DLA NAS
MODA PRAKTYCZNA I MODA ULICZNA
TENDENCJE:
KLASYKA:
UBRANIA UNIWERSALNE, PRAKTYCZNE I WYGODNE
NORMCORE:
UBRANIA WYGODNE, ZWYCZAJNE I CASUALOWE
LATA 90
LATA 2000
DIDELT-połączenie dziecka i osoby dorosłej, ubrania kolorowe i młodzieżowe z motywami z bajek
MŁODOŚĆ-kolorowy eklektyzm
BE YOU: BĄDŹ SOBĄ I NOŚ TO NA CO MASZ OCHOTĘ
SYLWETKI:
OVERSIZE VS BLISKO CIAŁA
FASONY:
DENIMOWA MARYNARKA
SPÓDNICE(przeróżnego rodzaju i dużo mini, ale i jeansowych midi)
SPODNIE(szeroka nogawka)
KOSZULA(na milion sposobów np. jako sukienka, kurtka lub xxl)
WIOSENNY LETNI SWETEREK (np. krótki szydełkowy, zamiast kurtki)
VINTAGE T-SHIRT
SLIP DRESS
BIELIŹNIANE UBRANIA
WIDOCZNA BIELIZNA
ZESTAWY/MATCHING SET
KOLORY:
VIVA MAGENTA
ZIEMI:BEŻE,BRĄZY,ZIELENIE I POMARAŃCZE
MOCNE KOLORY DOPAMINOWE
KOLOR BLOCKING
RÓŻE BARBIECORE
NEONY
PATSELE
SORBETY
WZORY:
GRAFICZNE KROPKI
GRAFICZNE PASKI
PATCHWORK
ARTYSTYCZNE
ARTYSTYCZNE KWIATY
METAWZORY DIGITALOWE
MATERIAŁY:
JEANS
PATCHWORK
RECYKLINGOWE/PRZERABIANE/ZDOBIONE
FAKTURY I APLIKACJE 3D
FALBANY
KORONKI
KOKARDY
FRĘDZLE
HAFTY
PLECIONKI
SKÓRA W KOLORZE
DODATKI:
W MOCNYM KOLORZE I PRZEZROCZYSTE
NA GŁOWĘ:
OPASKI
PLASTIKOWE KLAMRY
SZALIKI, APASZKI I CHUSTKI
CZAPECZKI BEJSBOLÓWKI I KAPELUSZE BUCKETHAT
KAPELUSZE
OKULARY:
CIENKIE,WĄSKIE,SKINNY
SPORTOWE
PLASTIKOWE
BIŻUTERIA:
DUŻA I WIDOCZNA
KORALIKOWA
PLASTIKOWA
ŁAŃCUSZKI ZDOBIĄCE CIAŁO I TWARZ
CHOKERY-MOTYW KWIATOWY
OGROMNE PERŁY
DUŻO DUŻEGO ZŁOTA-ARTYSTYCZNE
TOREBKI:
HOBO
BAGIETKI
SHOPPER BAG
MIĘKKIE
BAWEŁNIANE
RETRO LISTONOSZKI
W MOCNYM KOLORZE
Z PUNKOWYM ZDOBIENIEM
PLECIONKI,SIATKI I KOSZYKI
BUTY:
MOCNE, WIDOCZNE, EKSTRAWAGANCKIE I MOCNO ZDOBIONE
BALETKI-WIELKI POWRÓT
PLATFORMY
KLAPKI
CHODAKI
SANDAŁY I SANDAŁKI
W SZPIC
SPORTOWE
AWANGARDOWY OBCAS
SKARPETKI DO BUTÓW
Ps. Jakby ktoś był chętny na metamorfozę stylistyczną na nowy sezon, to zapraszamy do kontaktu z Anriką.
Anrika Koperska Kolbusz
Które z trendów przenosicie do swoich garderob na ten sezon?
Anrika i szafa gra,