Toniemy w torbach wielokrotnego użytku

bejsment.com 3 godzin temu

Czy zyski z toreb powstrzymują duże sklepy spożywcze przed przyjęciem rozwiązań? Ekolodzy twierdzą, iż rządy muszą narzucić sprzedawcom detalicznym oferowanie programów obiegowych toreb wielokrotnego użytku.

Znasz to uczucie. Stoisz w kolejce po zakupy spożywcze i nagle z żalem uświadamiasz sobie, iż zapomniałeś zabrać ze sobą torby wielokrotnego użytku. Więc niechętnie kupujesz kolejne. Uczucie to jest tak powszechne, iż na TikToku pojawiła się o nim chwytliwa piosenka i gwałtownie otrzymała status virala.

Megan Bishop, studentka z Sault Ste. Marie, poczuła się zmuszona do opublikowania swojej wersji piosenki. Mówi, iż wraz z dwoma współlokatorami niedawno wyrzuciła 175 toreb wielokrotnego użytku – zebranych dzięki dostawie artykułów spożywczych i zakupom w sklepie. Wciąż jednak gromadzą ich więcej.

„Jesteśmy ludźmi. Popełniamy błędy. Zapominamy naszych toreb w domu i musimy je kupować za każdym razem, ponieważ nie ma innej opcji” – powiedziała Bishop.

Chce, aby sprzedawcy detaliczni oferowali alternatywy, ale podejrzewa, iż zyski ze sprzedaży toreb wielokrotnego użytku uniemożliwiają im wprowadzenie nowych rozwiązań. „Szczerze mówiąc, chciałabym powiedzieć sprzedawcom detalicznym, iż powinni bardziej skupić się na środowisku” – powiedziała Bishop. „Nie we wszystkim chodzi o zysk”.

Pod koniec 2022 r. rząd federalny wprowadził zakaz stosowania niektórych jednorazowych tworzyw sztucznych, w tym toreb na zakupy. Przepisy są kwestionowane w sądzie, ale przez cały czas obowiązują.

Zakaz plastikowych toreb miał niezamierzoną konsekwencję: rozprzestrzenianie się toreb wielokrotnego użytku.

Badania sugerują, iż torby wielokrotnego użytku muszą być używane wiele razy, aby miały mniejszy wpływ na środowisko niż cienkie, jednorazowe torby plastikowe. Jednak wiele toreb wielokrotnego użytku nie jest ponownie używanych i trafia na wysypiska śmieci, ponieważ trudno je poddać recyklingowi.

Część odpowiedzialności spoczywa na kupujących, aby pamiętali o swoich torbach. Jednak ekolodzy twierdzą, iż sprzedawcy detaliczni muszą dołożyć swoją cegiełkę, oferując inne rozwiązania w sklepach, takie jak programy, w ramach których klienci mogą zwrócić niechciane torby lub odebrać używane, ale oczyszczone torby wielokrotnego użytku.

Jak dotąd, najwięksi detaliści nie zdecydowali się na takie rozwiązania, co budzi obawy, iż zyski ze sprzedaży toreb wielokrotnego użytku stoją na przeszkodzie.

„Torby wielokrotnego użytku są ogromnym, łatwym generatorem zysków” – powiedziała Renee Lundahl, współzałożycielka amerykańskiej firmy GOATOTE, która oferuje programy wielokrotnego użytku.

W 2022 r. giganci detaliczni Walmart w Kanadzie oraz Target i CVS Pharmacy w USA uruchomili – przy wielu fanfarach – pilotażowe projekty toreb wielokrotnego użytku prowadzone przez GOATOTE w wybranych sklepach. Jednak żaden z tych projektów nie przekształcił się w stałe programy.

„Detaliści chcą się angażować i chcą pilotować, ale jeżeli chodzi o skalę, nikt tak naprawdę nie zobowiązuje się do wprowadzenia takiego modelu na stałe” – powiedziała Lundahl. „Powiedziano mi wprost, iż programy ponownego wykorzystania tego konkretnego produktu zakłócają rentowność, jaką otrzymują ze [sprzedaży toreb], więc oni po prostu nie są zainteresowani zmianami” – podkreśliła, nie wymieniając konkretnych sprzedawców detalicznych.

Branża toreb wielokrotnego użytku kwitnie. Firma badawcza Zion oszacowała, iż globalny rynek był wart około 11 miliardów dolarów w 2023 roku i przewiduje, iż do 2032 roku wzrośnie do 15 miliardów dolarów.

W oświadczeniu firma Zion stwierdziła, iż spodziewa się, iż detaliści najbardziej skorzystają na wzroście rynku.

CBC News odwiedziło sklepy spożywcze Loblaws, Walmart, Sobeys i Metro w Toronto. Oferują one szeroki wybór toreb wielokrotnego użytku, zaczynając od 33 do 35 centów za sztukę. Niektórzy dostawcy internetowi sprzedają nowe torby wielokrotnego użytku luzem już za siedem centów za torbę.

Tylko Walmart odpowiedział na pytania CBC dotyczące zysków z toreb wielokrotnego użytku. Rzeczniczka prasowa Stephanie Fusco napisała w e-mailu, iż popularna niebieska torba Walmart, często wyceniana na 33 centy, nie jest „motorem zysku”.

Żaden ze sklepów spożywczych nie odpowiedział na pytania dotyczące tego, dlaczego nie przyjęły one stałego programu obiegowych toreb w sklepach.

Metro, sieć sklepów w Ontario i Quebecu, poinformowała, iż planuje uruchomić pilotażowy projekt mający na celu zmniejszenie liczby plastikowych opakowań jednorazowego użytku w sklepach – ale nie będzie on obejmował toreb wielokrotnego użytku. Sklep spożywczy oferuje dostawę do domu bez pakowania w torby.

Na początku tego roku Walmart wprowadził program, w ramach którego klienci mogą bezpłatnie wysyłać swoje niechciane niebieskie torby Walmart wielokrotnego użytku do zakładu w celu recyklingu lub wyprania i przekazania na cele charytatywne.

Niektórzy ekolodzy twierdzą, iż program jest problematyczny, ponieważ to na klientach spoczywa obowiązek wysłania toreb pocztą, a projekt nie uniemożliwia kupującym nabycia większej liczby nowych.

„Będziesz po prostu zużywał torby i wysyłał je dalej. To nie jest tak naprawdę przejście do systemu obiegowego” – powiedziała Emily Alfred, działaczka na rzecz odpadów z Toronto Environmental Alliance.

Program Walmart może stać się przestarzały. Fusco powiedziała, iż sprzedawca wycofuje swoje niebieskie torby, zastępując je papierowymi torbami wykonanymi w dużej mierze z materiałów pochodzących z recyklingu.

Alfred twierdzi, iż to rozwiązanie jest również problematyczne, ponieważ do produkcji toreb papierowych, które są jednorazowego użytku, przez cały czas potrzebne są znaczne zasoby, takie jak woda i paliwo. „To naprawdę rozczarowujące” – powiedziała. „Wydaje się, iż [Walmart] naprawdę idzie na łatwiznę, zamiast poświęcić czas na zbudowanie prawdziwego, obiegowego systemu”.

Walmart powiedział, iż będzie przez cały czas badać rozwiązania środowiskowe i zachęca klientów do przynoszenia własnych toreb.

Target i CVS Pharmacy nie odpowiedziały na prośby o komentarz.

Wersję programu obiegowego można znaleźć w Penguin PickUp. Sieć, która oferuje lokalizacje odbioru zakupów online, sprzedaje grubsze torby wielokrotnego użytku za 1,75 CAD w kilku sklepach w Toronto. Gdy klienci zwrócą torbę, 50 centów zostanie przekazane bankowi żywności w ich imieniu lub mogą zgromadzić pieniądze i otrzymać zwrot gotówki po zarobieniu 5 CAD. Zwrócone torby są prane i odsprzedawane.

„Zamiast wysyłać te torby na wysypisko śmieci lub do zakładu recyklingu, pozostaje w nich dużo życia, zanim dojdzie do tego etapu” – powiedział Nawed Shaikh, CTO GOATOTE Canada.

Alfred, ekolożka, uważa, iż jedynym sposobem na skłonienie głównych sprzedawców detalicznych do masowego zaangażowania się w zrównoważone programy jest nakazanie im przez rządy podjęcia działań. „Tak naprawdę nie mają oni konkretnej zachęty do inwestowania w systemy wielokrotnego użytku o obiegu zamkniętym” – powiedziała Alfred. „Nie możemy oczekiwać, iż zrobią to lepiej”.

W lipcu Kolumbia Brytyjska nałożyła na sprzedawców detalicznych obowiązek pobierania od klientów opłaty w wysokości co najmniej 2 CAD za nowe torby wielokrotnego użytku. Wysoka opłata może pomóc niektórym kupującym bardziej pamiętać o zabraniu własnych toreb. Przepisy sugerują jednak – a nie nakazują – by sprzedawcy detaliczni wykorzystywali wpływy z opłat do inwestowania w programy handlu torbami wielokrotnego użytku.

Rząd federalny powiedział CBC News, iż jest świadomy obaw, iż Kanadyjczycy gromadzą torby wielokrotnego użytku, ale nie zaproponował żadnych natychmiastowych rozwiązań. „Zdajemy sobie sprawę, iż przejście na korzystanie z toreb wielokrotnego użytku to zmiana zachowania, która wymaga czasu” – powiedziała rzeczniczka Environment Canada Samantha Bayard w e-mailu.

Jeśli chcesz pozbyć się niektórych toreb wielokrotnego użytku, banki żywności i inne organizacje charytatywne w Twojej okolicy chętnie je przyjmą.

Idź do oryginalnego materiału