To pierwszy taki tunel w Polsce. Będzie najdłuższy i skróci podróż o połowę

gazeta.pl 2 dni temu
Zdjęcie: Tory, fot. Screen @Geografia w 'Podstawówce'/ Facebook, fot. Maria Sonia Salvador Verdugo / iStock


Jaki jest w tej chwili najdłuższy tunel kolejowy w Polsce? To obiekt w Jedlinie-Zdroju, mierzący 1601 metrów. Jednak już niedługo ten rekord zostanie pobity. Na południu kraju powstanie tunel, który znacząco skróci czas podróży i odmieni komunikację kolejową w Małopolsce. Co warto o nim wiedzieć?
W wielu krajach europejskich tunele kolejowe to standard, który znacząco ułatwia podróże i skraca czas przejazdu. Polska w tej kwestii ma jeszcze sporo do nadrobienia, ale nadchodzące inwestycje pokazują, iż zmiany są na horyzoncie. Już niedługo na południu kraju, pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka, rozpocznie się budowa najdłuższego tunelu kolejowego w kraju. Sprawdźmy, co wyróżni nową inwestycję.


REKLAMA


Zobacz wideo Czy po podwyżkach cen biletów taniej podróżuje się pociągiem, czy samochodem?


Jaki jest najdłuższy tunel kolejowy w Polsce? Rekord 1601 metrów długości zostanie pobity
Nowy obiekt, o długości 3,8 km, "pobije" dotychczasowego rekordzistę – tunel w Jedlinie-Zdroju, który mierzy 1601 metrów. Projekt ten jest istotną częścią większej inicjatywy modernizacyjnej Podłęże-Piekiełko, mającej na celu poprawę infrastruktury kolejowej w Małopolsce. Dzięki nowemu tunelowi zwiększy się nie tylko szybkość podróży, ale także możliwości transportowe w regionie.


Budowa przepustu kolejowego znacząco wpłynie na czas przejazdu na trasie Kraków–Nowy Sącz, który zostanie skrócony z obecnych 2,5 godziny do zaledwie jednej. Podobne zmiany odczują pasażerowie podróżujący do Zakopanego – czas podróży skróci się do około 1 godziny i 40 minut. To duże ułatwienie, które nie tylko podniesie komfort podróży, ale i przekona wielu, iż pociąg może być lepszym wyborem niż samochód. Dodatkowo, na szybszych połączeniach skorzystają także turyści. Dzięki lepszej dostępności kurorty górskie, takie jak Nowy Sącz czy Zakopane, staną się bardziej atrakcyjne i łatwiej osiągalne. Inwestycja otwiera nowe możliwości dla rozwoju turystyki w Małopolsce, przyciągając więcej odwiedzających, dla których dotychczasowe połączenia były zbyt czasochłonne.


Koszty i harmonogram. Kiedy zakończy się budowa obiektu?
Prace nad drążeniem tunelu mają rozpocząć się w 2025 roku, a zakończenie budowy zaplanowano na 2027 rok. Szacowany koszt inwestycji to 750 mln zł, a cały projekt Podłęże–Piekiełko, realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ma pochłonąć 1,9 mld zł.
Sprawdź: Pociąg przyjechał z opóźnieniem? jeżeli spełniasz kilka warunków, masz prawo do odszkodowania


Za realizację poszczególnych etapów odpowiadają różni wykonawcy, w tym firma Budimex, która w maju 2023 roku podpisała kontrakt na modernizację i budowę linii kolejowej w ramach tego projektu, o wartości ponad 366 mln zł netto. Oprócz poprawy przepustowości na kluczowych trasach i skrócenia czasu podróży tunel przybliży polską infrastrukturę do standardów europejskich. jeżeli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.
Idź do oryginalnego materiału