Komunikacja miejska to bardzo wygodna forma transportu, dzięki której za stosunkowo niską cenę można dojechać w niemal każdą część miasta. Choć rozkład jazdy i trasy zmieniają się regularnie, to niektóre linie autobusowe pamiętają jeszcze lata 40. ubiegłego wieku. Mało kto wie, które połączenie jest najstarsze w całej Warszawie.
REKLAMA
Zobacz wideo Pasażer nagrał kierowcę autobusu i pokazał film policji. Mandat 12 pkt. i 500 zł
Jaka jest najstarsza linia autobusowa w Warszawie? Ma prawie 80 lat
Najstarszą linią autobusową w Warszawie jest linia nr 105, która po raz pierwszy wyjechała na ulice miasta 14 listopada 1948 roku. Dziś kursuje z Osiedla Górczewska do Ronda Daszyńskiego, jednak początkowo jej trasa wyglądała nieco inaczej. Jak podano na warszawskiej stronie Warszawikia, podróż rozpoczynała się niegdyś przy skrzyżowaniu ulicy Połczyńskiej z ulicą Szeligowską, a następnie przebiegała ulicami Połczyńską i Wolską do przystanku przesiadkowego na Młynarskiej. W ten sposób mieszkańcy Chrzanowa mogli dostać się bezpośrednio do centrum. W 1952 roku trasę wydłużono o ulicę Szeligowską i Lazurową do ulicy Siemiatyckiej, a rok później część kursów prowadzono przez Lazurową i Kaliskiego do pętli Stare Bemowo. Przez kolejne lata trasa była stopniowo wydłużana, a jedna z najważniejszych zmian miała miejsce w 2011 roku, gdy w związku z zamknięciem ulicy Świętokrzyskiej z powodu budowy centralnego odcinka II linii metra kurs skrócono do krańca Osiedle Górczewska. Zmiany na drugim końcu trasy nastąpiły z kolei 1 sierpnia 2020 roku, gdy po otwarciu stacji metra na Woli, kurs został skrócony do Ronda Daszyńskiego, a na dalszym odcinku zaczęła podróżować nowa linia 106.
Zobacz też: To tu znajduje się najszersza droga w Polsce. Ma tyle metrów, ile 10-piętrowy budynek
Kiedy pojawiły się autobusy? Warszawa od lat jest jednym z najlepiej skomunikowanych miast
Choć linia nr 105 jest najstarszą trasą autobusową w Warszawie, to nie oznacza, iż wcześniej te pojazdy nie kursowały po mieście. Pierwsze linie pojawiły się w stolicy już w 1920 roku, gdy podjęto decyzję o powstaniu Wydziału Ruchu Autobusowego przy Tramwajach Warszawskich. Wówczas funkcjonowało tylko kilka linii, jednak już w 1925 roku wszystkie zlikwidowano i przez kolejne cztery lata pasażerów obsługiwały tylko tramwaje. Dopiero pod koniec lat 20. XX wieku przywrócono autobusy.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.