Dla wielu osób turbulencje to najgorszy moment w podróży samolotem. Choć są zupełnie naturalnym zjawiskiem, potrafią skutecznie zepsuć przyjemność z lotu. Na szczęście istnieją miejsca, gdzie ruchy maszyny odczuwa się znacznie mniej. Wystarczy dobrze zaplanować wybór fotela, by uniknąć gwałtownych wstrząsów i stresu. Wiedzą o tym zarówno piloci, jak i doświadczeni podróżnicy.
REKLAMA
Zobacz wideo Kunz: Chęć podróżowania jest tak duża, iż naprawdę duże lotniska korkują się
Najspokojniejsze miejsca w samolocie. Skrzydła to strefa największej stabilności
Jak podaje francuski portal Ca m'intéresse, powołując się na ekspertów lotnictwa, najmniej drgań występuje w rejonie skrzydeł, czyli w miejscu, gdzie znajduje się środek ciężkości maszyny. To właśnie tam siły działające na samolot, takie jak wiatr, opór powietrza, grawitacja lub siła nośna pozostają w równowadze. Według analiz Airbus Flight Operations Briefing Notes pełnią one funkcję naturalnego stabilizatora, który tłumi ruchy podczas lotu i minimalizuje wpływ turbulencji. o ile miejsca przy nich są zajęte, warto wybrać siedzenie w przedniej części kabiny. Tam również odczuwa się mniej wstrząsów, a dodatkowo jest ciszej, co potwierdzają dane Boeing Commercial Airplanes, wskazujące na mniejsze natężenie hałasu w tej części kadłuba.
W tylnej części samolotu siły fizyczne działają najmocniej, co sprawia, iż turbulencje wydają się gwałtowniejsze. To właśnie tam samolot wykonuje największe ruchy góra-dół, bo jest najdalej od środka ciężkości. Z raportów Federal Aviation Administration (FAA) wynika, iż to właśnie pasażerowie siedzący w ostatnich rzędach częściej odczuwają wibracje i hałas. Dodatkowo z tyłu maszyny panuje wyższy poziom dźwięku silników i drgań sterów, co wpływa na komfort. Osoby, które źle znoszą podróżowanie, powinny ich unikać.
Jak powstają turbulencje? To prosty sposób na większy komfort i spokój
Turbulencje powstają, gdy samolot trafia na różnice w gęstości powietrza lub prądy powietrzne o różnej prędkości. Choć bywają nieprzyjemne, są całkowicie bezpieczne dla nowoczesnych maszyn, które projektuje się z dużym zapasem odporności. Jak podkreślają eksperci z NASA’s Glenn Research Center, współczesne konstrukcje są testowane na ekstremalne warunki wibracyjne i strukturalne, znacznie przekraczające realne sytuacje w locie. Piloci potrafią przewidywać turbulencje dzięki radarom pogodowym i komunikatom ATC, a w razie potrzeby zmieniają wysokość lotu, by uniknąć silniejszych zawirowań.
jeżeli lot ma być spokojny, lepiej wybrać miejsce od strony korytarza, a nie przy oknie. Dzięki temu można wstać, rozprostować nogi i odetchnąć. Dodatkowo ruch pasażerów i obsługi w alei działa rozpraszająco, co pomaga odwrócić uwagę od lekkich wstrząsów. Jak przypomina Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), regularne zmienianie pozycji w trakcie długich podróży poprawia krążenie i zmniejsza ryzyko zakrzepów. To praktyczny sposób, by zachować spokój i wygodę choćby podczas kilkugodzinnej wycieczki.