Azjatyckie portale zakupowe zyskują coraz większą popularność w Niemczech. Według badania „Rynek e-commerce Niemcy 2025” przeprowadzonego przez instytut badań handlu detalicznego EHI i platformę danych ECDB, sieć sklepów odzieżowych Shein jest w tej chwili jednym z największych sklepów internetowych. Shein awansował z 18. na 7. miejsce. Sprzedaż grupy wzrosła o 18% do 1,1 mld euro w 2024 roku.
Spośród platform handlowych online, Temu odnotował największy skok. Chiński portal niemal czterokrotnie zwiększył wolumen obrotu brutto w Niemczech, osiągając 3,4 mld euro, awansując z jedenastego na piąte miejsce. Wartość ta odpowiada łącznej wartości wszystkich zamówień.
„Temu i Shein zyskują na popularności w Niemczech, ponieważ oferują atrakcyjne niskie ceny, zabawne elementy i ogromną różnorodność produktów” – mówi Lars Hofacker, autor badania EHI. Uważa on, iż oba portale idealnie wpisują się w ducha epoki.
Sklepy internetowe Amazon, Otto i Zalando
W sklepach internetowych firmy sprzedają bezpośrednio klientom. Marketplace’y natomiast to platformy, na których różni sprzedawcy detaliczni oferują swoje produkty – w zamian za opłaty uiszczane na rzecz operatora. Duzi detaliści, tacy jak Amazon , Media Markt i Otto, łączą oba modele.
Wśród sklepów internetowych, podobnie jak w roku ubiegłym, Amazon, Otto i Zalando utrzymują się w pierwszej trójce rankingu. Shop Apotheke, marka należąca do Redcare Pharmacy, oraz Rewe, które zajmują ósme i dziewiąte miejsce, odnotowały silny wzrost. Według eksperta Hofackera, wynika to przede wszystkim ze zmiany nawyków zakupowych. Coraz częściej zamawia się artykuły spożywcze online – z dostawą lub odbiorem osobistym. Dodatkowo, e-recepty przyspieszają cyfrowe zamawianie w aptekach. Amazon przez cały czas prowadzi w rankingu platform handlowych z dużą przewagą, wyprzedzając eBay, Otto i Zalando. Szóste i ósme miejsce zajmują inni azjatyccy dostawcy, Aliexpress i Shein.
Popularny, ale krytykowany
Temu i Shein cieszą się popularnością wśród konsumentów, ale budzą kontrowersje. Politycy, przedstawiciele handlu i rzecznicy praw konsumentów krytykują między innymi jakość produktów, brak kontroli i nieuczciwą konkurencję, a także wzywają do zaostrzenia regulacji. Niemieckie Stowarzyszenie Handlu Detalicznego (HRV) uważa, iż potrzeba pilnego działania. „Nie możemy po prostu o tym dyskutować; potrzebujemy natychmiastowych działań” – powiedział prezes stowarzyszenia, Alexander von Preen . „W przeciwnym razie ta nieuczciwa konkurencja zniszczy wielu krajowych sprzedawców detalicznych i producentów”.
Komisja Europejska prowadzi w tej chwili postępowanie przeciwko Temu. Według organu istnieje wysokie ryzyko, iż konsumenci będą zaopatrywać się tam w nielegalne produkty. Mogą znaleźć zabawki dla niemowląt lub sprzęt elektroniczny niezgodny z przepisami UE. W związku z tym Temu grozi grzywna.
Shein musi również poprawić swoją politykę ochrony konsumentów z powodu naruszeń przepisów UE. Według Komisji, sieć sklepów odzieżowych wprowadza klientów w błąd, podając brakujące lub niejasne informacje. Obie strony internetowe podkreśliły współpracę z władzami.