Taksówki powietrzne i inne samoloty o napędzie elektrycznym dopuszczone do startu zgodnie z ostatecznymi przepisami FAA

cyberfeed.pl 2 miesięcy temu


Federalna Administracja Lotnicza opublikowała długo oczekiwaną publikację regulacje końcowe dla elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania, które według niego wytyczą ścieżkę „podróży lotniczych przyszłości”.

FAA twierdzi, iż te pojazdy z napędem dźwigowym będą pierwszą całkowicie nową kategorią samolotów od czasu wprowadzenia helikopterów w 1940 r. Samoloty te będą wykorzystywane do różnych usług, w tym do taksówek powietrznych, dostarczania ładunków oraz operacji ratowniczych i odzyskiwania. Opublikowana dzisiaj ostateczna wersja przepisów zawiera wytyczne dotyczące szkolenia pilotów, a także wymagania operacyjne, takie jak minimalne bezpieczne wysokości i wymagania dotyczące widoczności.

„Samoloty z napędem dźwigowym to pierwsza nowa kategoria samolotów od prawie 80 lat” – powiedział w oświadczeniu administrator FAA Mike Whitaker – „a ta historyczna zasada utoruje drogę do umożliwienia w przyszłości zakrojonych na szeroką skalę operacji zaawansowanej mobilności powietrznej”.

„Samoloty z napędem mechanicznym to pierwsza nowa kategoria samolotów od prawie 80 lat”

Winda z napędem obejmuje statki powietrzne określane przez obserwatorów branży jako elektryczny pionowy start i lądowanie lub eVTOL. Wykorzystując odchylane wirniki, samoloty eVTOL są zaprojektowane tak, aby startować i lądować pionowo jak helikopter, a następnie przechodzić do lotu do przodu na nieruchomych skrzydłach jak samolot.

Liczne start-upy, w tym Joby Aviation, Archer i Wisk, planują uruchomienie komercyjnych usług taksówek powietrznych z wykorzystaniem nowych typów samolotów w ciągu najbliższych kilku lat. Przez lata FAA obiecuje, iż powstanie ścieżka regulacyjna dla projektów pionowzlotów certyfikowanych zgodnie z częścią 23 jako zwykłe statki powietrzne.

Jednak w 2022 roku agencja zmieniła kurs, stwierdzając zamiast tego, iż samolot będzie musiał uzyskać certyfikat Part 21 dla pojazdów klasy specjalnej. Zapoczątkowało to wieloletni proces mający na celu opracowanie zupełnie nowego zestawu zasad dotyczących szkolenia, obsługi, konserwacji i nie tylko.

Ale ostatecznie wprowadzone zasady w zeszłym roku były przeglądane przez grupy branżowe jako zbyt rygorystyczne. Wezwali do wprowadzenia zasad operacyjnych opartych na osiągach, zamiast tworzyć nową kategorię pionowzlotów, jak zaproponowała FAA. Agencja twierdzi jednak, iż nowo opracowane zasady powinny rozwiać te obawy, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa i rygoru, z którego znana jest branża. Na początku tego roku Kongres dał FAA większą władzę w zakresie regulacji dotyczących tych nowych typów statków powietrznych.

Zdjęcie: GIUSEPPE CACACE/AFP za pośrednictwem Getty Images

„FAA będzie w dalszym ciągu priorytetowo traktować bezpieczeństwo naszego systemu, pracując nad płynną integracją innowacyjnych technologii i operacji” – powiedział Whitaker. „Ta ostateczna zasada zapewnia niezbędne ramy umożliwiające bezpieczne działanie pionowzlotów w naszej przestrzeni powietrznej”.

Z ostatecznych przepisów wynika, iż ​​FAA wzięła sobie tę krytykę do serca. Potrzebne były nowe zasady dotyczące szkolenia i kwalifikacji pilotów, ponieważ „istniejące przepisy nie dotyczyły tej nowej kategorii statków powietrznych, które mogą startować i lądować pionowo jak helikopter oraz latać jak samolot podczas lotu przelotowego” – stwierdziła FAA. Przepis zapewnia również „kompleksowe ramy” certyfikacji początkowej grupy instruktorów i pilotów pionowzlotu.

Według agencji przepis miałby:

Wprowadza zmiany w wielu istniejących przepisach i ustanawia specjalne federalne rozporządzenie lotnicze (SFAR) zawierające nowe wymagania ułatwiające certyfikację i szkolenie instruktorów i pilotów.

Stosuje wymagania operacyjne śmigłowca do niektórych faz lotu i przyjmuje podejście oparte na osiągach do pewnych zasad operacyjnych.

Umożliwia pilotom szkolenie w pionowzlotach dzięki jednego zestawu elementów sterujących lotem; Starsze zasady wymagają dwóch elementów sterujących lotem – jednego dla ucznia i jednego dla instruktora.

W USA nie ma pionowzlotów w eksploatacji komercyjnej, ponieważ uzyskanie niezbędnych certyfikatów od FAA zajmuje firmom lata. Kilka firm jest na dobrej drodze, m.in Łucznik I Joby. Ten ostatni wydał oświadczenie, w którym pochwalił FAA za udostępnienie ostatecznych przepisów przed terminem.

„Opublikowane dzisiaj rozporządzenie zapewni, iż Stany Zjednoczone będą przez cały czas odgrywać światową rolę lidera w rozwoju i wdrażaniu ekologicznie czystych lotów” – powiedział w oświadczeniu JoeBen Bevirt, założyciel i dyrektor generalny Joby. „Wdrożenie przepisów przed terminem jest świadectwem poświęcenia, koordynacji i ciężkiej pracy zespołu tworzącego przepisy”.



Source link

Idź do oryginalnego materiału