Tak Polacy kupują ubrania – nowy raport

mrvintage.pl 2 miesięcy temu

Jakiś czas temu agencja Kondo & Partners Consulting opublikowała raport „Fashion & Brands: Polska Perspektywa„, który jest analizą preferencji zakupowych Polaków jeżeli chodzi o marki modowe oraz czynniki wpływające na ich decyzje zakupowe. Badanie ankietowe przeprowadzono na próbie 1000 internautów. Wnioski są dość ciekawe.

Zacznijmy od ulubionych marek Polaków. Najczęściej kupowaną marką odzieżową przez Polaków jest Sinsay, należący do grupy LPP. Aż 44% (!) kobiet dokonało zakupu ubrań tej marki w ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie. Kosmiczny wynik, biorąc pod uwagę jak wiele marek jest na tym rynku i to, iż pierwszy sklep Sinsay powstał ledwie 12 lat temu. Jedna dekada wystarczyła, by stać się liderem rynku w 37-milionowym kraju. To sytuacja niespotykana chyba w żadnym innym kraju w Europie. Dzisiaj sklepów Sinsay jest już ponad tysiąc w całej Europie, a tylko w tym roku ma zostać otwartych kolejnych 1500(!).

Na dalszych miejscach najczęściej kupowanych marek przez Polaków są: H&M, 4F, Reserved, Nike, Zara, C&A, Decathlon, Adidas, Shein. Obecność tej ostatniej marki w pierwszej dziesiątce też jest dla mnie zaskoczeniem. Nie sądziłem, iż to już tak często wybierana marka (10% Polaków kupiło ubranie tej marki w ostatnich trzech miesiącach).

Warto dodać, iż wybrana metodologia wykluczyła z tego badania Pepco (nie potraktowano ich jako markę odzieżową), których ubrania z pewnością byłyby w pierwszej piątce najchętniej kupowanych przez Polaków.

W odniesieniu do pierwszego akapitu (najpopularniejsza marka), interesujące wyniki dały odpowiedzi na pytanie o najważniejsze czynniki zakupowe brane pod uwagę przy zakupie ubrań, bowiem na pierwszym miejscu jest cena (co akurat nie dziwi), ale na drugim jest jakość, a na trzecim trwałość. Przyznacie chyba, iż w odniesieniu do lidera rankingu marek, trudno mówić o jakości i trwałości. jeżeli chodzi o pozostałe marki które wymieniłem, to również można mieć wątpliwości. Zastanawiam się, czy wynika to z tego, iż jako konsumenci nie potrafimy dzisiaj ocenić jakości ubrań, czy po prostu w takich badaniach kłamiemy :)

Ciekawy wynik dało również pytanie o najbardziej rozpoznawalne polskie marki. Pierwsza piątka to: Bytom (60%), Vistula (50%), 4F (42%), Reserved (25%), Sinsay (16%). Na dalszych miejscach są Kazar, Wittchen, Big Star, House i La Mania.

W części dotyczącej percepcji marek, zapytano respondentów o spontaniczne o wymienienie firm, które według nich oferują modę codzienną, homewear, biznesową, ekologiczną, młodzieżową, sportową lub na uroczyste okazje. W kategorii marka z odzieżą biznesową najwięcej wskazań uzyskały: Zara (13%), Vistula (12%) i Bytom (7%). I tutaj to pierwsze miejsce też może być zaskoczeniem, bo oferta Zary od wielu lat jest już raczej modowa, a nie biznesowa. Ale to pokazuje, iż ta hiszpańska marka w oczach wielu Polaków przez cały czas jest marką z wyższej półki na specjalne okazje.

Wnioski z tego raportu są dość smutne, bowiem lista najczęściej wybieranych marek wyraźnie pokazuje, iż to niska cena jest najistotniejszym kryterium wyboru ubrań, a to niestety w żaden sposób nie łączy się z jakością i trwałością, którą deklarujemy w takich ankietach. To z kolei prowadzi do tego, iż kupujemy często i dużo, a ubrania mają krótki cykl życia. A gdy już jesteśmy skłonni wydać więcej, to najczęściej są to marki sportowe dwóch światowych liderów: Nike i Adidas. Synonimem elegancji wśród popularnych marek pozostaje Zara.

Jeśli macie jakieś inne spostrzeżenia, to podzielcie się w komentarzach. Cały raport można przeczytać tutaj.

Idź do oryginalnego materiału