Spływy kajakowe po Warmii i Powiślu – Pasłęką i Kanałem Jagiellońskim

szalonewalizki.pl 2 lat temu

Kajakiem po Warmii i Powiślu – po miejscach nieoczywistych

Spływy kajakowe po Warmii i Powiślu zdecydowanie zaliczają się do mniej oczywistych atrakcji związanych z wodą w tej części Polski. Nie ma tu tak popularnych rzek jak Krutynia czy Marózka. Ale rozpoczynając ten pięcioodcinkowy cykl kajakowy, chcemy pokazać Ci właśnie takie mniej oczywiste miejsca wzdłuż Międzynarodowej Drogi Wodnej E70.

Drogi, która w Polsce biegnie przez pięć województw:

• warmińsko-mazurskie
  • pomorskie
  • kujawsko-pomorskie
  • wielkopolskie
  • lubuskie

W 2021 roku przepłynęliśmy całą tę trasę houseboatem. Nasz projekt nazwaliśmy „Przez Polskę po wodzie” a teksty i filmy z tej wyprawy znajdziesz na naszym blogu Szalone Walizki.

W kolejnym roku chcieliśmy przetestować pomysły na weekendowe spływy po wybranych odcinkach rzek wzdłuż MDWE70. A, iż na Warmii, Mazurach i Powiślu szlak biegnie wzdłuż Zalewu Wiślany najciekawsze okazały się rzeka Pasłęka i Kanał Jagielloński.

Spływ kajakowy po Warmii i Powiślu – Pasłęką

Spływ Pasłęką z Braniewa do Nowej Pasłęki

Pasłęka jest drugą co do wielkości, po Łynie, rzeką w województwie warmińsko-mazurskim. Według różnych źródeł ma od 169 do 211 km. Ale na pewno jej źródła znajdują się koło Olsztynka na Mazurach.

Pasłęka jest też rzeką, która oddziela dwie historyczne krainy tej części Polski czyli Warmię i Mazury a adekwatnie Warmię i Mazury Zachodnie nazywane dawniej Prusami Górnymi lub Oberlandem.

Większość biegu rzeki objęta jest ochroną rezerwatową w postaci „Rezerwatu przyrody Ostoja Bobrów na rzece Pasłęce”. A my na punkt startu wybraliśmy Braniewo i zdecydowanie mniej popularny odcinek prowadzący, do znajdującej się nad Zalewem Wiślanym – Nowej Pasłęki. Odcinek o długości około 8 kilometrów.

Braniewo – pierwsza stolica Warmii

Braniewo leży zdecydowanie poza popularnymi szlakami turystycznymi. To jedno z najstarszych miast w Polsce i pierwsza stolica Warmii, która krótko była też stolicą Kapituły Warmińskiej. To też dawniej jeden z najważniejszych ośrodków szkolnictwa i nauki w Polsce. A to za sprawą kardynała Stanisława Hozjusz, który w 1565 roku sprowadził do Braniewa jezuitów. Założyli tu pierwsze w Polsce kolegium, seminarium diecezjalne oraz papieskie, które zapewniło miastu międzynarodową sławę.

W czasie wojny Braniewo zostało zniszczone w 85 procentach i niestety mimo takich możliwości, jego zabytkowa część nie została odbudowana.

Pozostały nieliczne obiekty jak piękna Wieża Bramna – fragment dawnego Zamku Biskupów Warmińskich.

Marina Braniewo

Kajaki wypożyczaliśmy w Marinie Braniewo, w której zaczynaliśmy nasz spływ. To niewielka przystań do cumowania burtą. Może pomieścić do 6 jednostek. Na miejscu jest też fajny bar i restauracja. Marina Braniewo jest jedną z przystani, które powstały w ramach projektu Pętli Żuławskiej.

Wypożyczenie kajaków w Braniewie:

• 50 PLN – cena za jeden dzień

Ruszamy kajakiem Pasłęką

Wypłynęliśmy z Mariny, za plecami zostawiając stacjonującą tu motorówkę Straży Pożarnej. gwałtownie też dotarliśmy do ostatniego z mostów drogowych, za którym aż do Nowej Pasłęki nie ma żadnych przepraw.

Rzeka w tym miejscu ma już co najmniej 15-20 metrów szerokości. I chociaż wygląda na płynącą leniwie, jej nurt jest dość bystry i zdecydowanie pomaga w spływie. Co interesujące przy ujściu Pasłęki do Zalewu Wiślanego jej szerokość dochodzi do 30 metrów.

Kościół św. Krzyża – Braniewo

Około kilometra za Braniewem, po lewej stronie minęliśmy kościół św. Krzyża, który powstał w 1742 roku. Barokowy kościół z wyróżniającym nad okolicą miedzianym hełmem, był remontowany co wróży, iż niebawem będzie można podziwiać go w lepszej odsłonie.

Co interesujące wypływając usłyszeliśmy, iż na tej trasie nie ma żadnych punktów by zrobić sobie przystanek co jest szczególnie istotne podczas pływania z dziećmi.

Jakie było nasze zdziwienie, gdy około 2 km od startu, po prawej stronie zobaczyliśmy świetne miejsce na postój i zdecydowanie je polecamy.

Aż do Nowej Pasłęki rzeka wije się wśród pól a w przybrzeżnych zaroślach słychać trzciniaki. Po lewej stronie wzdłuż całego odcinka tego spływu biegnie Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo. Więc jeżeli ktoś lubi zarówno kajaki jak i rowery to można idealnie połączyć jedno z drugim.

W Nowej Pasłęce przepłynęliśmy pod nieczynnym mostem zwodzonym i zatrzymaliśmy się w kolejnej z pięknych marin, które powstały w ramach projektu Pętli Żuławskiej.

Byliśmy tu rok wcześniej pływając houseboatem po MDWE70 a teksty i film z tamtej pięknej wyprawy polecamy tu:

• Wysoczyzna Elbląska po wodzie – co zobaczyć nad Zalewem Wiślanym
  • Odkrywamy Polskę po wodzie – prze warmińsko-mazurskie po MDWE70

Gdzie zjeść w Nowej Pasłęce?

Będąc nad Zalewem i nie spróbować świeżej ryby to poważne zaniedbanie. Słyszeliśmy dużo dobrego o Smażalni nad Zalewem obok mariny i odwiedziliśmy ją. Świeże ryby od rybaka, dobrze przyrządzone. Duża polecajka.

I tak pięknie zakończyliśmy sobotę.

Spływy kajakowe po Warmii i Powiślu – Kanałem Jagiellońskim z Kępek do Elbląga

Następnego dnia przenieśliśmy się na trasę znaną nam również z pływania po MDWE70, gdy wówczas opłynęliśmy też całą Pętlę Żuławską. Kanał Jagielloński początkowy nazywany Krafulskim, to najstarszy w Polsce kanał, który powstał w 1483 roku i połączył Elbląg z Nogatem. Tędy wiodła najkrótsza droga wodna z Elbląga do Gdańska, przez Nogat, Szkarpawę i Wisłę.

Atrakcje spływu kajakowego z Kępek do Elbląga

Spływ zaczynamy na Nogacie – rzece granicznej pomiędzy województwami pomorskim i warmińsko-mazurskim – w Kępkach. W tym miejscu znajduje się jedna z przystani kajakowych, które powstały w ramach projektu Pomorskie Szlaki Kajakowe.

Sam Kanał ma 5.9 km ale gdy doliczymy około 800 metrowy odcinek Nogatu, który mamy do przepłynięcia i miejski w Elblągu to całość tego spływu ma nieco ponad 8 km.

Nogat płynie dość leniwie, nurt jest słabo wyczuwalny. W miejscowości Bielnik skręciliśmy w prawo, przepływając pod mostem i nieczynnymi już wrotami przeciwpowodziowymi. Dawniej w tym miejscu była południowa śluza kanału, która wraz ze śluzą północną zabezpieczały Elbląg przed wysoką wodą i umożliwiały żeglugę.

Płynąc z Kępek do Elbląga mamy przed sobą Wysoczyznę Elbląską i panoramę zarówno pojawiającego się w oddali miasta oraz wzgórz, które się za nim rozciągają.

To krótki odcinek więc jego przepłynięcie nie zajmuje dużo czasu, szczególnie gdy, tak jak nam trafi się północno-zachodni wiatr, który z pleców robi żagiel. Po drodze warto uważnie rozglądać się po trzcinach, bo żyje tu sporo ptactwa. Są oczywiście łabędzie, pliszki siwe czy poczciwe kaczki krzyżówki.

Elbląg

Kanał Jagielloński kończy się na rzece Elbląg, którą dopływamy do centrum miasta. Po drodze mijamy najpierw strefę przemysłową ze spichrzami i nabrzeżami cumowniczymi. Dalej są też największe elbląskie porty czyli harcerska Bryza po lewej i Jachtklub Elbląg po prawej.

Nasz spływ kończymy w stanicy Grupy Wodnej w Elblągu, gdzie są dogodne warunki do zatrzymania.

Wypożyczenie kajaków w Elblągu

W Grupie Wodnej można też wypożyczyć kajaki jeżeli ktoś zamierza popływać po rzece Elbląg i kanale a później wrócić w to samo miejsce. Nie oferują oni bowiem przewozu ludzi i kajaków. Dlatego my swoje kajaki wypożyczaliśmy w dużej i doświadczonej wypożyczalni Marinagold w Osłonce. na Szkarpawie.

Koszty w Marinagold Osłonka

• wypożyczenie kajaka na dzień – 70 PLN
  • transport kajaków i ludzi – 3 PLN/1 km

Co zobaczyć w Elblągu?

Elbląg to najstarsze miasto województwa warmińsko-mazurskiego i jedno z najstarszych w Polsce, prawa miejskie otrzymało w 1246 roku. Elbląskie Stare Miasto zasługuje na szczególną uwagę bo to przykład jednej z najbardziej udanych rewitalizacji zabytkowej tkanki miejskiej w Polsce.

Dlatego gorąco polecamy by po zakończeniu spływu wybrać się tu na spacer.

Z miejsca, gdzie kończymy spływ obok mostu Wysokiego widoczna jest katedra św. Mikołaja. Jedna z najwyższych w Polsce, której wieża ma 97 metrów wysokości.

Więcej informacji o Elblągu znajdziesz w naszych postach z poprzednich wypraw po Zalewie więc polecamy zerknąć do tego posta:

Zalew Wiślany – atrakcje warmińsko-mazurskiej części lądowej

Spływy kajakowe po Warmii i Powiślu

Nigdy słowa nie oddadzą tego co może pokazać obraz dlatego zapraszamy również na film z dwóch warmińsko-mazurskich rzek, które spłynęliśmy kajakiem.

Partnerem naszych spływów kajakowych wokół Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 na Warmii i Powiślu był samorząd województwa warmińsko-mazurskiego, któremu dziękujemy za wsparcie