SEM w 2023: wyzwania i wspomnienia

mobiletrends.pl 9 miesięcy temu

Kończący się rok 2023 przyniósł kolejne nowości i zmiany w branży Search Engine Marketing (SEM). Skala tych zmian mogła mieć większe bądź mniejsze znaczenie, nie ulega jednak wątpliwości, iż zakończenie działania Universal Analytics na rzecz nowoczesnego Google Analytics 4 (GA4) nie zdarza się często. Dyskusjom o roli sztucznej inteligencji (AI) w branży nie było końca, wyraźnie więc stała się ona nieodłącznym elementem codziennej pracy marketera, nie tylko poprzez wspieranie automatyzacji kampanii reklamowych. Co ciekawe, krótkie wideo w formacie pionowym, które na początku miało bawić jedynie na Tik-Toku, zyskuje coraz większe znaczenie dla marketerów, do czego zachęca również Google, promując YouTube Shorts. W artykule skupię się na kilku trendach i wydarzeniach, które wpłynęły na SEM w 2023 roku.

AI w codziennej pracy marketera

Trudno mówić o pracy specjalisty SEM i jego codziennych obowiązkach bez podkreślenia roli sztucznej inteligencji (AI). Zautomatyzowane kampanie typu Performance Max w Google Ads, czy stosowanie automatycznych stawek na różnych platformach reklamowych to coś wręcz oczywistego w panelach reklamowych.

W 2023 AI sięga dalej – pozostając w temacie kampanii reklamowych, na przykład w kierunku automatycznego generowania zasobów reklamowych: tekstowych i graficznych, zaś poszczególne platformy dodają obostrzenia dotyczące publikacji treści stworzonych przez AI, które zgodnie z regulaminem powinny być specjalnie oznaczone, aby nie wprowadzać odbiorcy w błąd. Podkreśla to nie tylko pozytywne aspekty używania AI, ale również ewentualne zagrożenia. Niezliczone narzędzia do ulepszenia pracy marketera, długie listy szkoleń i najnowsze nowinki z obszaru AI to wątki, które nie cichły w 2023. Nie jest to jednak zaskakujące biorąc pod uwagę wszechstronne znaczenie, jakie sztuczna inteligencja zyskuje w różnych aspektach naszego życia.

Pożegnanie z Universal Analytics

Gdy Universal Analytics (UA) przestawał przetwarzać nowe dane część osób świętowała, inne z lekkim smutkiem poznawały się z Google Analytics 4 (GA4) lub szukały zastępczych rozwiązań, a jeszcze inne zastanawiały się o co dokładnie chodzi. To poruszenie nie było niczym zaskakującym – przez lata Universal Analytics pozostawał podstawowym narzędziem do prowadzenia analiz marketingowych dla wielu firm. Z tego powodu konieczność wdrożenia nowej usługi Google Analytics 4 i zrozumienie jej funkcji mogło stanowić pewną barierę. Niemniej jednak, przyszła pora zmian i zgodnie z komunikatem Google od 1 lipca 2023 r. standardowe usługi w Universal Analytics przestały przetwarzać nowe dane. Jako DevaGroup pomagaliśmy w płynnym przejściu na GA4 podczas dwóch darmowych wakacyjnych webinarów, których nagrania można znaleźć pod agendami tutaj: https://www.devagroup.pl/wakacyjne-webinary-o-ga4-z-devagroup .

Minęło już trochę czasu i oczywistym jest, iż GA4 to nie tylko nowy interfejs, ale przede wszystkim nowe definicje i sposób działania, mierzenia danych oraz raportowania. Mimo pewnych ograniczeń jest to narzędzie zaprojektowane z myślą o współczesnych konsumentach, ich nawykach i przyzwyczajeniach zakupowych. Konieczność przejścia na GA4 nie wynika jedynie z tego, iż UA zostało wyłączone, a głównie ze zmian we współczesnym świecie konsumenckim, takich jak np. płynne poruszanie się użytkowników pomiędzy platformami zakupowymi oraz urządzeniami. Poznanie GA4 i dalsza praca z tym narzędziem bez wątpienia otwiera przed marketerami nowe możliwości prowadzenia bardziej zaawansowanych analiz.

Wideo

Wzrost znaczenia formatu wideo w komunikacji marek oraz działaniach reklamowych to nie nowość, a raczej ciągły proces przystosowywania się branży do zmieniających się realiów. Chociaż tendencja ta nie rozpoczęła się w 2023 roku, to jednak wciąż nabiera na sile, co sprawia, iż warto szczególnie zwrócić uwagę na jej aktualny stan. W tym kontekście, to właśnie do wykorzystywana YouTube Shorts Google szczególnie zachęcał marketerów w 2023 roku.

YouTube Shorts to krótkie filmy, których format jest znany z platformy TikTok i które mają wpłynąć na budowanie świadomości marki w sposób wyjątkowy i niecodzienny. Należy pamiętać, iż w przypadku Shorts kluczową rolę odgrywa przekaz sam w sobie – powinien on być nie tylko kreatywny, ale także zgodny z obowiązującymi trendami, a może wręcz je wyznaczający. Ważne, żeby nie zostać w tyle i dobierać trendy, które nie będą przemawiały do naszej grupy docelowej. Przygotowując te materiały i angażujące treści wideo, marketerzy nie powinni zapominać o spójności z komunikacją marki, a jednocześnie tworzyć coś, co przemówi do odbiorców, zatrzyma ich uwagę i skłoni do interakcji. Skuteczność reklamowa formatu YouTube Shorts będzie zależna od wielu czynników dlatego tak ważne są testy i analiza porównawcza nie tylko kreacji ale również ustawionych opcji targetowania.

Bez wątpienia, 2023 rok dostarczył specjalistom z branży SEM nowych wyzwań, czasem trochę zamieszania, a momentami choćby chwil refleksji nad przeszłością i UA. W kontekście omówionych tematów, nadchodzące miesiące wydają się równie interesujące i jednocześnie obiecując kolejne wyzwania.

Autorka: Zuzanna Kraus – SEM Associate w DevaGroup.
Certyfikowana specjalistka Google Ads i Google Analytics. Od lat związana z branżą marketingu, w DevaGroup zajmuje się kampaniami Google Ads i analityką internetową. W czasie wolnym czyta książki w domu, na plaży lub jest na koncercie.

Idź do oryginalnego materiału