25 listopada startujemy z nową kampanią w ramach międzynarodowej akcji „16 Dni Przeciw Przemocy ze Względu na Płeć” promującą Antyprzemocową Linię Pomocy 720 720 020. W listopadzie i grudniu nasza linia będzie działać od poniedziałku do niedzieli w godzinach 16-24.
25 listopada z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciw Przemocy Wobec Kobiet, rusza nasza nowa kampania społeczna w ramach akcji „16 Dni Przeciw Przemocy ze Względu na Płeć”. To inicjatywa o globalnym zasięgu, w ramach której będziemy promować anonimową i bezpłatną Antyprzemocową Linię Pomocy SEXEDPL 720 720 020, a także szerzyć świadomość na temat przemocy wobec kobiet i osób narażonych na dyskryminację ze względu na płeć. Kampania potrwa od 25 listopada do 10 grudnia, czyli do Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka.
NOWA KAMPANIA WSPIERAJĄCA DZIAŁANIE ANTYPRZEMOCOWEJ LINII POMOCY SEXEDPL
”Głównym celem Antyprzemocowej Linii Pomocy 720 720 020 jest zapewnienie pomocy, informacji, wsparcia emocjonalnego i bezpiecznego osobom, które są świadkami przemocy
i nie wiedzą, jak zareagować, doświadczają bądź doświadczyły przemocowych zachowań, ale także osobom, które ją stosują, bądź są jej świadkami w swoim otoczeniu. Rozumiemy, jak trudny może być pierwszy krok w wychodzeniu z przemocy. Widzimy, iż coraz więcej osób decyduje się skorzystać z bezpłatnej i anonimowej pomocy naszych ekspertów, a numer telefonu 720 720 020 staje się coraz bardziej rozpoznawalny” – mówi Miri Palak, koordynatorka zespołu pomocowego SEXEDPL.
Nowa kampania ma na celu nie tylko informować o Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL, której Partnerem Strategicznym jest Uber Polska, ale także edukować w zakresie rozumienia, dostrzegania i przeciwdziałania przemocy. Kampania „16 Dni Przeciw Przemocy ze Względu na Płeć” to nie tylko czas na refleksję, ale i konkretne działania.
W ramach kampanii przygotowaliśmy specjalne spoty radiowe, do których zaprosiliśmy znane osoby młodego pokolenia: aktorkę Zosię Jastrzębską (serial “Infamia”), aktora Mikołaja Matczaka (“The Office PL”), modelkę Zuzę Krzątałę, aktora Mirona Jagniewskiego oraz aktora Piotra Polaka. Spoty będzie można usłyszeć na antenie Meloradia oraz TOK FM.
RAPORT SEXEDPL O PRZEMOCY. “78% POLEK ODCZUWA LĘK PRZED NIEZNAJOMYM MĘŻCZYZNĄ”
W ramach nowej kampanii Fundacja SEXEDPL oraz Uber Polska, we współpracy z domem badawczym IRCenter zrealizowali badanie na przełomie października i listopada, które miało na celu zrozumienie źródeł lęku związanego z bezpieczeństwem kobiet, mężczyzn oraz osób niebinarnych.
“Kobiety odczuwają lęk zdecydowanie mocniej. Aż 78% Polek boi się, gdy jest zaczepiana przez będącego pod wpływem alkoholu albo narkotyków mężczyznę. 72% kobiet odczuwa lęk, widząc agresywnie zachowującego się mężczyznę w miejscu publicznym. 67% respondentek boi się spotkać obcego mężczyznę na pustej ulicy w nocy, a 65% Polek czuje strach, kiedy jest obserwowana przez nieznajomego” – mówi Dorota Peretiatkowicz z Socjolozki.pl.
Badanie SEXEDPL i Uber Polska pokazuje, iż lęk, który odczuwają kobiety, nie jest abstrakcyjny, ani nieuzasadniony. 62 proc. Polek i 42 proc. Polaków twierdzi, iż doświadczyło niechcianych interakcji ze strony obcych mężczyzn. Co druga kobieta była molestowana słownie przez mężczyznę. 1/3 kobiet deklaruje, iż była prześladowana. Co trzecia kobieta doświadczyła molestowania fizycznego. Co 10. mężczyzna twierdzi, iż był molestowany fizycznie przez kobietę.
“Jak pokazuje badanie, nasz poziom lęku jako społeczeństwa jest wysoki i dotyczy nie tylko kobiet, ale w coraz większym stopniu mężczyzn” – mówi Iwona Kruk, rzeczniczka Uber Polska. “Jednym ze wskazanych sposobów na podniesienie poczucia bezpieczeństwa jest system monitoringu, czy wprowadzanie rozwiązań mających za zadanie powiadamianie odpowiednich służb, czy osób trzecich. To utwierdziło nas w przekonaniu, iż wprowadzona kilka miesięcy temu funkcja nagrywania przejazdu zwiększa poczucie bezpieczeństwa, ale także komfortu psychicznego pasażerów oraz kierowców”.
UBER POLSKA, TIKTOK, AGORA, ZTM WARSZAWA, CLEAR CHANNEL ORAZ HELIOS WSPIERAJĄ DZIAŁANIA ANTYPRZEMOCOWEJ LINIĘ POMOCY SEXEDPL
Uber Polska już od dwóch lat jest Partnerem Strategicznym linii. “Działanie ALP nie byłoby możliwe bez ogromnego zaangażowania naszego Sponsora Strategicznego Uber Polska, który od samego początku prężnie wspiera nasz projekt i za pomocą którego nasza Antyprzemocowa Linia Pomocy może działać dłużej” – tłumaczy Magda Stawinoga, Project Managerka oraz koordynatorka Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL.
W październiku nowym Partnerem Komunikacyjnym linii został TikTok, który umożliwił Fundacji bezpłatną promocję treści edukacyjnych na swojej platformie. “Dzięki partnerstwu TikToka możemy dotrzeć z pomocą między innymi do wielu młodych osób, które często szukają informacji na temat przemocy w mediach cyfrowych. To dla nas niezwykle ważne, aby pojawiać się wszędzie tam, gdzie możemy liczyć na ich zainteresowanie i zaangażowanie” – dodaje Martyna Wyrzykowska, Dyrektorka Zarządzająca w Fundacji SEXEDPL.
„TikTok od lat współpracuje z organizacjami pozarządowymi, takimi jak SEXEDPL, aby podnosić świadomość użytkowników na temat ważnych społecznie kwestii, między innymi zjawiska mowy nienawiści czy konieczności zwalczania przemocy ze względu na płeć, czy rasę. O bezpieczeństwo użytkowników na platformie dba dziś ponad 40 tys. ekspertów ds. bezpieczeństwa, dbając, by TikTok pozostawał otwartą, bezpieczną i przyjazną przestrzenią. Wspólnie z SEXEDPL chcemy też pomóc budować bezpieczeństwo poza platformą, dlatego z dumą wspieramy działanie infolinii antyprzemocowej” – mówi Jakub Olek, Public Policy Director Central and Northern Europe w TikTok.
Dzięki wsparciu Wydawnictwa Agora, które zostało Partnerem Komunikacyjnym kampanii,
w akcję “16 Dni Przeciw Przemocy ze Względu na Płeć” promującą Antyprzemocową Linię Pomocy zaangażowane będą również ogólnopolskie media: Gazeta.pl, Wysokie Obcasy, Meloradio oraz TOK FM.
Kampania wspierająca Antyprzemocową Linię Pomocy będzie widoczna w wielu miastach
w Polsce. Dzięki uprzejmości ZTM Warszawa, w metrze, autobusach miejskich, tramwajach oraz SKM pojawią się animacje przygotowane na podstawie komiksów ilustratorki Aleksandry Herzyk, a numer 720 720 020 na cyfrowych nośnikach Clear Channel w 12 miastach w Polsce. Podczas trwania kampanii w sieci kin Helios będą także wyświetlane spoty promujące Antyprzemocową Linię Pomocy, w których wystąpiła aktorka Helena Englert. Wszystkie działania pozwolą zwiększyć zasięg kampanii i dotrzeć do większej liczby osób potrzebujących wsparcia.
Kampania „16 Dni Przeciw Przemocy ze Względu na Płeć” jest częścią międzynarodowego ruchu na rzecz praw człowieka, zainicjowanego przez Women’s Global Leadership Institute. Fundacja SEXEDPL zachęca społeczności, organizacje oraz osoby indywidualne do dołączenia się do tej inicjatywy i wspólnego działania na rzecz świata wolnego od przemocy.
Partner Strategiczny Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL: Uber Polska
Partner Komunikacyjny Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL: TikTok
Partner Technologiczny Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL: T-Mobile
Partnerzy Komunikacyjni akcji: ZTM Warszawa, Clear Channel, Helios, Meloradio, Gazeta.pl, Wysokie Obcasy, Tok FM.