S19. Rozbudowa drogi ekspresowej S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, zakłada dostosowanie trasy do standardu dwujezdniowego z dwoma pasami ruchu w każdą stronę.
Projekt, realizowany przez firmę Strabag za ponad 270 mln zł, obejmuje odcinek o długości 13,8 km.
Po zakończeniu inwestycji droga będzie posiadać pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza.
Roboty terenowe ruszyły w maju 2024 r., a obecny stopień realizacji głównej trasy wynosi około 15%, zaś dróg serwisowych aż 90%.
fot. GDDKiA
Na odcinku znajduje się 20 obiektów inżynieryjnych, z czego prace realizowane są przy 12 z nich. Największym wyzwaniem jest budowa pięcioprzęsłowej estakady w Nienadówce, gdzie w tej chwili wzmacniane są fundamenty i wbijane pale na głębokość do 16 metrów.
Inwestycja obejmuje również modernizację infrastruktury towarzyszącej, w tym przebudowę kanalizacji sanitarnej, przenoszenie kabli energetycznych, budowę kilkunastu zbiorników retencyjnych oraz prace ziemne przy nasypach.
Istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, umożliwiając w przyszłości budowę stacji paliw i obiektów gastronomicznych. Dodatkowo istniejąca stacja benzynowa w Stobiernej przy starej DK19 zostanie podłączona do S19, co umożliwi wygodny dostęp kierowcom jadącym w kierunku Rzeszowa.
Opóźnienia w harmonogramie wynikają z konieczności opracowania organizacji ruchu, zwężenia trasy S19, a także z badań archeologicznych.
Zakończenie prac przewidziane jest na II połowę 2026 roku.
Rozbudowa tego odcinka S19 wpisuje się w większy plan budowy szlaku Via Carpatia, który ma zapewnić spójne połączenie północy i południa Europy z minimalnym przekrojem 2×2, co znacząco poprawi przepustowość i bezpieczeństwo na trasie.