W październiku ruch na lotniskach europejskich kontynuował „rosnący trend”, a liczba pasażerów zwiększyła się o 5,5% w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku – wynika z raportu ACI Europe.
Według stowarzyszenia, za wzrost liczby podróżnych odpowiadała głównie silna międzynarodowa aktywność lotnicza, która wzrosła o 7,1% rok do roku. Dla porównania, rynek krajowych połączeń lotniczych w Europie pozostał na stabilnym poziomie, bez większych zmian.
Pozytywny trend mimo wyzwań
Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe, zauważył, iż dane za październik potwierdzają „pozytywny trend obserwowany przez cały 2024 rok”.
– Wzrost ruchu lotniczego odzwierciedla odporność popytu, pomimo średniego wzrostu cen biletów lotniczych o 30% w porównaniu z okresem przed pandemią, pogarszających się nastrojów gospodarczych i rosnących napięć geopolitycznych – podkreślił Jankovec.
Jednocześnie zwrócił uwagę, iż choć sieć lotnisk w Europie jako całość przekroczyła już poziomy ruchu sprzed pandemii, to rzeczywistość jest bardziej złożona. – W październiku aż 45% lotnisk wciąż nie osiągnęło wyników sprzed pandemii, a ich wyniki różnią się znacząco w zależności od rynku krajowego i segmentu branży – dodał.
Rozbieżności w wynikach lotnisk
Jankovec wyjaśnił, iż różnice w wynikach lotnisk wynikają z kombinacji czynników, takich jak presja podażowa, sytuacja geopolityczna oraz zmiany na rynku lotniczym po pandemii.
Szczególnie trudna sytuacja panuje w Niemczech, które pozostają „najdalej od powrotu do poziomów sprzed pandemii”. Ruch pasażerski w październiku był tam o 12,1% niższy niż w 2019 roku, choć w porównaniu z październikiem 2023 wzrósł o 4,1%. ACI Europe wskazało, iż opóźnienia w odbudowie ruchu w Niemczech wynikają w dużej mierze z niekorzystnych krajowych polityk lotniczych, w tym nadmiernego opodatkowania, które ogranicza rozwój rynku i połączeń lotniczych.
Konflikty zbrojne również wywierają znaczący wpływ na ruch lotniczy. Przykładem jest sytuacja w Izraelu, gdzie w październiku liczba pasażerów spadła o 7,2% rok do roku i aż o 52,6% w porównaniu z październikiem 2019.
Liderzy i szybki rozwój
Wśród największych europejskich lotnisk, Londyn Heathrow pozostał najbardziej ruchliwym portem, wyprzedzając Stambuł oraz paryski Charles de Gaulle. Tymczasem na głównym niemieckim lotnisku we Frankfurcie odnotowano jedynie minimalny wzrost ruchu.
W innych częściach Europy takie lotniska jak Budapeszt, Praga, Mediolan Malpensa i Ateny zanotowały dwucyfrowy procentowy wzrost ruchu pasażerskiego w skali roku.
Podsumowanie
Raport ACI Europe wskazuje na trwałą odporność europejskiego rynku lotniczego, mimo wielu wyzwań, takich jak wysokie ceny biletów, napięcia geopolityczne oraz różnice w krajowych politykach lotniczych. Rozwój międzynarodowego ruchu lotniczego pozostaje kluczowym czynnikiem napędzającym wzrost na lotniskach w całej Europie.