Przepis na udany e-commerce? Romans designu z technologią

ewp.pl 2 miesięcy temu

Dlaczego warto postawić na solidne podstawy

Wybór systemu lub partnera technologicznego jest dużym wyzwaniem. w tej chwili największą popularnością cieszy się oprogramowanie jako usługa (SaaS). Szczególnie wśród sprzedawców, którzy chcą się skupić nie na rozwoju podstaw, ale na sprzedaży. Korzystanie z usług SaaS daje – oprócz pewności i stabilności działania – zgodność z prawem czy najnowszymi trendami oraz potrzebami technologicznymi.


Zapamiętaj

Analityka jest czynnikiem sukcesu. Niezależnie od tego, czy swój e-sklep tworzysz na oprogramowaniu open source czy na SaaS – warto zaprzyjaźnić się z narzędziami analitycznymi, m.in. Google Analytics 4. Mierzenie danych o zdarzeniach jest najważniejsze dla zrozumienia nie tylko zachowań klientów sklepu, ale także ich potrzeb. Praca na podstawie danych daje Ci wiele szans na więcej testów, ale i szybszą naprawę ewentualnych problemów, np. z konwersją.


Zintegrowane z oprogramowaniem systemy bazujące na AI

Dodatkiem, który warto rozważyć, są aplikacje, systemy rekomendacji produktowych oraz czatboty bazujące na sztucznej inteligencji. Dzięki nim wspierana jest dosprzedaż produktów, również w zakresie wsparcia klienta w procesie zakupowym, a także zwiększanie średniej wartości koszyków.

Zoptymalizowany koszyk i nowoczesne metody płatności dostosowane do klientów

Portfele cyfrowe, płatności kryptowalutami, kartą czy przelewy bankowe – klienci cenią sobie wybór dowolnej metody płatności za zakup, ale także bezpieczeństwo oraz wygodę całego procesu zakupowego.

Na popularności zyskuje tzw. one step checkout, czyli jednoetapowy koszyk. To sposób na wysoki współczynnik porzuceń koszyków – zwiększa prawdopodobieństwo na szybsze zakończenie procesu zakupowego i od razu daje klientowi informacje o kosztach wysyłki czy metodach płatności.


Ciekawostka

W top 3 najchętniej wybieranych metod płatności znajduje się BLIK – wybiera go aż 63% klientów1.


Czy funkcjonalny sklep internetowy może więcej

E-handel mierzy się z wieloma wyzwaniami, a trendy pokazują, iż na pozytywne doświadczenia zakupowe coraz bardziej wpływają wzrok i wcześniejsze doznania danej osoby. Obok metod płatności, atrakcyjnych cen czy jasnej polityki zwrotów klienci zwracają uwagę na przejrzystość strony sklepu.

W zależności od tego, z jakiego źródła klient trafia do e-sklepu, zobaczy najczęściej:

  • stronę główną,
  • listę produktów lub kategorię (kolekcję, specjalną zakładkę),
  • kartę produktu.

Kiedy przygotowujesz sklep internetowy do sprzedaży, to właśnie tym miejscom w pierwszej kolejności warto poświęcić najwięcej czasu.

Czy wygląd sklepu ma znaczenie

Czy funkcjonalny e-sklep musi być piękny? Zdecydowanie tak, ale design powinien być dopasowany do branży oraz brandu, a także do grupy docelowej. Jest parę uniwersalnych zasad, którymi warto się kierować przy dbaniu o elementy ekosystemu wizualnego.

Jasne opisy produktów

Wartościowy opis produktu to taki, który zawiera informacje, jakich klient potrzebuje podczas zakupów online. Najnowsze trendy technologiczne, np. SGE (Search Generative Experience, czyli zapowiadana eksperymentalna wersja wyszukiwarki Google bazująca na AI i zasilana m.in. opisami produktów w celu generowania jak najlepszych odpowiedzi kontekstowych), mówią o tym, iż powinien on odpowiadać na konkretne pytania klienta i rozwiązywać jego problemy.

Nieprzekombinowany design

Zaprojektowanie wyglądu sklepu internetowego szytego na miarę potrzeb zarówno sprzedawcy, jak i klienta nie musi być skomplikowane. Ten proces często porównuje się do układania puzzli lub klocków. Elementy w sklepie muszą być do siebie dopasowane i tworzyć harmonijną całość na każdym urządzeniu.

Budowanie sklepu możesz zlecić partnerowi technologicznemu albo spróbować własnych sił z pomocą gotowego szablonu graficznego. Jednym z narzędzi do budowania sklepu jak z klocków jest Visual Editor w technologii Shoper Storefront.

Zweryfikowane opinie w e-sklepie

Zadbaj o wizerunek swojego brandu i zaimplementuj narzędzia, które pozwalają na weryfikację opinii w e-sklepie. Zweryfikowane opinie są bezpłatną reklamą oraz mają olbrzymi wpływ na SEO.

Co zrobić, jeżeli Twój sklep nie działa tak, jak powinien

Jednym ze znaków może być to, iż Twoje reklamy produktowe się nie sprzedają. ROAS czy ROI nie są zachwycające, co oznacza, iż w dłuższej perspektywie tracisz.

Jakie inne czynniki, oprócz skromnych zysków z reklam, są sygnałem do wprowadzania zmian, które mają na celu ulepszenie doświadczeń klientów? Odpowiedzi znajdziesz w ramce.


Wskazówka

Clarity, Hotjar, Fullstory to przykłady narzędzi analitycznych, które mogą pomóc w badaniu zachowania klientów na stronie sklepu internetowego. Dzięki nim wygenerujesz heatmapy, czyli mapy cieplne, przedstawiające najbardziej uczęszczane miejsca w Twoim sklepie internetowym.


Co jest ważniejsze: design czy technologia

Na dłuższą metę istotny jest balans, ale choćby najstabilniejszy biznes potrzebuje czasem urozmaicenia, aby się rozwijać. Skuteczna strategia rozwoju wymaga elastycznego reagowania na bieżące trendy rynkowe, z uwzględnieniem kluczowych wartości przedsiębiorstwa. w tej chwili harmonijne połączenie estetyki z nowoczesnymi technologiami jest niezbędne. Świat idzie do przodu, co oznacza że, aby być na bieżąco i z jak najwyższym prawdopodobieństwem utrzymać raz pozyskanego klienta, należy mieć oczy szeroko otwarte.


  1. „E-commerce w Polsce 2023” – raport Gemiusa,
  2. „E-commerce w Polsce 2023” – raport Gemiusa,
  3. „Ponad 31 statystyk doświadczenia użytkownika 2021 [Wszystko, co musisz wiedzieć]”,

Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij i pobierz.


Idź do oryginalnego materiału