Znicze nagrobne, tradycyjnie używane w Polsce podczas Wszystkich Świętych i Zadusznych w listopadzie, aby uczcić pamięć bliskich zmarłych, stały się również istotną częścią polskiego eksportu.
Według danych Międzynarodowego Centrum Handlu, cyt Paweł BiznisoPolski eksport zniczy i zniczy wyniósł w ubiegłym roku 764 mln euro.
„To stanowi 17% światowego rynku, co oznacza, iż co szósta znicze lub znicze na świecie pochodzi z Polski” – podała gazeta.
W skali globalnej w tym sektorze Polskę wyprzedzają jedynie Chiny, których eksport świec wynosi 877 mln euro. W Europie po Polsce plasują się Holandia, Belgia i Niemcy.
Niemcy są głównym partnerem handlowym Polski w eksporcie zniczy pogrzebowych, odbierając jedną trzecią produktów wysyłanych za granicę o wartości około 253 mln euro. Holandia importuje co dziesiąte polskie znicze i świece pogrzebowe, natomiast Szwecja zajmuje pierwszą trójkę.
Od wybuchu epidemii i wraz ze wzrostem liczby zgonów sprzedaż świec w Polsce wzrosła o 40 proc. Tylko w ubiegłym roku Polacy kupili 300 milionów zniczy nagrobnych, wydając około 700 milionów złotych (161 milionów euro).
Źródło: IAR/Paweł Bizniso
(zastępca)