Polscy seniorzy: czują się młodziej niż wskazuje metryka, chętnie korzystają z Internetu i boją się biedy, wykluczenia i niedołężności

seniorapp.pl 3 tygodni temu

Ponad połowa polskich seniorów (53% ankietowanych) czuje się młodziej niż wskazywałaby na to metryka. Prawie tyle samo z nich (45%) przyznaje, iż jest niemal cały czas online.

Jednocześnie seniorzy wyrazili swoje obawy co do przyszłości – w obszarach dotyczących zdrowia, finansów oraz życia społecznego. Wszystkie te informacje zebrała Fundacja SeniorApp w ramach badania „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce” 2024. Wyniki zaprezentowano 29 października w Warszawie podczas inauguracji już IV edycji raportu pod tym samym tytułem.

Polscy seniorzy w sieci

Wizerunek osoby starszej ze telefonem nie dziwi już chyba nikogo. Jak się okazuje, z badania przeprowadzonego przez Fundację SeniorApp wynika, iż aż 45% badanych jest praktycznie cały czas online. Najczęściej w celu korzystania z sieci wykorzystują telefony (63% odpowiedzi – wzrost o 3 p.p. względem badania z 2023 r.). To niewątpliwie bardzo istotny czynnik, który powinni brać pod uwagę twórcy aplikacji, których odbiorcami mają być seniorzy.

„Wyniki badania obalają mit o niskiej digitalizacji pokolenia silver, ukazując, iż osoby z tej grupy posiadają kompetencje cyfrowe. Główne narzędzia to urządzenia mobilne, a przywiązanie do komputerów wzrasta z wiekiem, co zbliża ich do młodszych generacji. To kluczowa informacja dla podmiotów, które chcą skutecznie komunikować się z silverami. Mit o niskich kompetencjach cyfrowych tej generacji sprawia, iż w sieci pozostaje ogromna, niezagospodarowana przestrzeń do kontaktu z tą grupą, liczącą w Polsce niemal 15 milionów osób. Przeciętny Polak ma 43 lata, co podkreśla rosnącą rolę silverów w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym. Ta liczna grupa coraz lepiej porusza się w świecie cyfrowym, co ma istotne znaczenie dla przyszłości komunikacji i integracji społecznej.” – powiedziała Beata Borucka, znana w sieci jako „Mądra Babcia”.

Jak wynika z głównych celów użytkowania Internetu, z aplikacjami dla seniorów dobrze radzą sobie przede wszystkim banki – 71% seniorów deklaruje, iż korzysta z bankowości elektronicznej. Poza tym chętnie poszukują informacji (86%), czytają wiadomości z kraju i świata (68%), utrzymują kontakt z innymi osobami (64%) i dokonują zakupów online (55%).

Swobodny i powszechny dostęp do internetu od wielu lat zmienia sposób pozyskiwania wiedzy i informacji. Nie powinno zatem dziwić, iż aż 86% badanych używa internetu do poszukiwania informacji a 68% właśnie wiadomości z kraju i ze świata. Tak jak nie dziwi fakt powszechnego używania bankowości elektronicznej, tak zaskakuje niski odsetek użytkowników aplikacji zdrowotnych, urzędowych czy usługowych. Jak widać przed instytucjonalnymi jak i komercyjnymi dostawcami usług wielka praca do wykonania wśród seniorów – powiedział Igor Marczak, Wiceprezes Zarządu SeniorApp.

Czytaj więcej na stronie rp.pl

Idź do oryginalnego materiału