„Poland Tastes Good” – promocja i wsparcie eksportu polskiej żywności

pracodawcagodnyzaufania.pl 2 godzin temu

Krajowa produkcja umożliwia zaspokojenie wewnętrznego popytu na większość podstawowych artykułów spożywczych.

Stwarza też znaczne nadwyżki, które są eksportowane zarówno w postaci produktów rolnych, jak i żywności. Dzięki podejmowanym przez resort rolnictwa działaniom w kierunku otwierania kolejnych rynków zbytu dla polskich produktów Polska znajduje się w tej chwili w czołówce unijnych eksporterów żywności. Od 2004 r. wartość eksportu rolno-spożywczego z Polski wzrosła ponad 10-krotnie, a w 2024 r. osiągnęła rekordowe 53,8 mld euro i była o 3,3% wyższa niż przed rokiem. Krajowi przedsiębiorcy coraz częściej sprzedają swoje produkty poza kraje UE i państwa sąsiadujące. Ponadto prognozy rozwoju światowej gospodarki zachęcają do dywersyfikacji eksportu na rynki państw trzecich.

Spójna i nowoczesna komunikacja marki polskiej żywności dzięki hasła „Poland tastes good”

Aby podtrzymać tę tendencję, resort rolnictwa od lat realizuje liczne działania opierające się na idei spójnej, dynamicznej i ukierunkowanej polityki promocji produktów żywnościowych, dostosowanej do potrzeb sektora rolno-spożywczego. W tym celu organizowane są m.in. stoiska informacyjno-promocyjne podczas najważniejszych zagranicznych wydarzeń wystawienniczo-targowych. Głównym założeniem tych działań jest zwiększenie konkurencyjności polskiej żywności oraz kształtowanie jej pozytywnego wizerunku na rynkach zagranicznych. Istotnym elementem prowadzonych aktywności jest spójna i nowoczesna komunikacja marki polskiej żywności dzięki hasła „Poland tastes good” mająca za zadanie zwiększenie jej rozpoznawalności na priorytetowych rynkach zagranicznych. Efektem prowadzonej polityki ma być również zwiększenie wolumenu eksportu polskich produktów oraz dywersyfikacja i otwieranie nowych rynków zbytu, ze szczególnym uwzględnieniem rynków państw trzecich o największym potencjale wzrostu.

Prowadzone przez resort rolnictwa działania promocyjne koncentrują się na rynkach Bliskiego Wschodu, Azji, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej, a także na kluczowych dla Polski rynkach europejskich. Są to rynki perspektywiczne, odznaczające się dużym potencjałem i otwartością na nowe produkty.

Propozycje rynków docelowych analizowane są także we współudziale przedstawicieli polskich placówek dyplomatycznych i przedstawicieli PAIH

Priorytetowe kierunki dla sektora rolno-spożywczego konsultowane są z przedsiębiorcami jak i organizacjami związanymi z rolnictwem. W ten sposób uzyskiwane są informacje na temat aktualnych potrzeb poszczególnych branż, planowanych do realizacji przez nie działań promocyjnych na wybranych rynkach oraz kierunków działań uznawanych przez dane sektory za perspektywiczne. Propozycje rynków docelowych analizowane są także we współudziale przedstawicieli polskich placówek dyplomatycznych we wskazanych krajach oraz przedstawicieli Zagranicznych Biur Handlowych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) działających na danych rynkach.

Rynki strategiczne dla eksportu polskiej żywności wybierane są również z uwzględnieniem aktualnego stanu i przewidywanego postępu prac służb weterynaryjnych i fitosanitarnych w zakresie zapewnienia lub rozszerzenia dostępu do rynku państw trzecich dla polskich produktów rolno-spożywczych, a także wymiany handlowej z krajami trzecimi.

Szansa na budowanie silnej marki polskich produktów rolno-spożywczych i na pozyskiwanie nowych i utrzymywanie dotychczasowych rynków zbytu dla polskiej żywności

Tego typu kooperacja zapewnia lepszą koordynację i synergię działań promocyjnych w sektorze rolno-spożywczym, koncentrację wsparcia promocji produktów spożywczych na strategicznych rynkach docelowych, a także maksymalizację efektywności działań informacyjno-promocyjnych.

Organizacja polskich stoisk narodowych podczas zagranicznych wydarzeń targowo-wystawienniczych przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności i stabilności ekonomicznej całego sektora rolno-spożywczego. To szansa na budowanie silnej marki polskich produktów rolno-spożywczych oraz na pozyskiwanie nowych i utrzymywanie dotychczasowych rynków zbytu dla polskiej żywności.

Budowanie pozytywnego wizerunku polskiej żywności jako naturalnej, bezpiecznej i wysokiej jakości

Działania te mają również na celu zachęcenie większej liczby polskich przedsiębiorstw do ekspansji zagranicznej oraz wzmocnienie pozycji eksporterów już działających na rynkach międzynarodowych. W rezultacie przyczyniają się one do wzrostu wartości i skali eksportu polskiej żywności oraz zwiększenia dochodów krajowych producentów.

Ponadto spójne zasady komunikacji marki polskiej żywności dzięki hasła „Poland tastes good” pozwalają na budowanie pozytywnego wizerunku polskiej żywności jako naturalnej, bezpiecznej i wysokiej jakości, wytwarzanej z poszanowaniem środowiska i dobrostanu zwierząt.

Więcej: https://www.gov.pl/web/rolnictwo
https://www.paih.gov.pl/
Idź do oryginalnego materiału