Podsumowanie miesiąca w e-commerce [sierpień 2024]: duże wzrosty w e-handlu, IKEA testuje platformę second-hand, nowe raporty od IdoSell i Shopera, Vinted wchodzi w elektronikę

ewp.pl 3 tygodni temu

1. E-handel w lipcu 2024. GUS podał dane – duże wzrosty

Obroty w polskim e-handlu w lipcu 2024 r. wzrosły o 8,4% w porównaniu z czerwcem i o 16,7% w skali roku – osiągnęły wartość 7,1 mld złotych. E-handel stanowił 8,8% całkowitych obrotów handlu detalicznego, które wyniosły 107,9 mld złotych, czyli o 3,6% więcej niż rok wcześniej.

Największe wzrosty odnotowano w takich kategoriach jak meble, RTV, AGD (12,6%), prasa, książki i pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (8,3%) oraz farmaceutyki i kosmetyki (6,9%). Jedyną kategorią, która zanotowała spadek, była żywność, napoje i wyroby tytoniowe, gdzie sprzedaż zmniejszyła się o 0,3%.

2. Black Friday i Cross-border – dwa nowe raporty od IdoSell

Platforma dla sklepów internetowych IdoSell udostępniła dwa nowe raporty. Pierwszy z nich dotyczy Black Friday – zawiera on porady od merchantów oraz checklistę, która pomaga przygotować e-sklep do tego wydarzenia.

Fragment raportu IdoSell o Black Friday

Z kolei raport IdoSell „Cross-border z Polski” pokazuje, iż polskie e-sklepy coraz częściej sprzedają swoje produkty za granicą, a Niemcy, Hiszpania i Francja to najważniejsze rynki eksportowe dla Polaków.

Okazuje się bowiem, iż w pierwszej połowie 2024 r. sprzedaż do Niemiec wzrosła o 73%, do Hiszpanii – o 66%, a do Francji – o 27% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. Szczególnie duży wzrost liczby transakcji odnotowano też w przypadku Litwy, gdzie wzrost wyniósł aż 123%.

Fragment raportu IdoSell „Cross-border z Polski”

3. Packeta wprowadza nową usługę logistyczną – DropYourBox

Packeta Poland uruchomiła nową usługę logistyczną DropYourBox, która ma na celu usprawnienie międzynarodowych wysyłek dla polskich sklepów internetowych. Usługa obejmuje pełny proces: od odbioru paczek bezpośrednio od klienta po dostawę do końcowego odbiorcy. Dzięki temu sklepy internetowe mogą obniżyć koszty i skrócić czas realizacji przesyłek, mając jednocześnie większą kontrolę nad całym procesem.

4. Shoper przyjrzał się wakacyjnym koszykom Polaków

Wg Shopera w czasie wakacji Polacy najczęściej sięgają po suplementy diety, folie przeciwsłoneczne i materiały budowlane. Mówiąc konkretniej, lipcowa sprzedaż suplementów wzrosła aż o 129% w porównaniu z rokiem poprzednim, z kolei sklepy oferujące artykuły budowlane odnotowały trzykrotny wzrost sprzedaży. Sprzedaż folii przeciwsłonecznych zwiększyła się o 40%.

Oprócz tego Shoper opublikował obszerny e-book na temat płatności odroczonych i ratalnych. Zawiera on analizy i porady dotyczące różnych modeli płatności ratalnych i odroczonych. Dodatkowo czytelnicy znajdą w publikacji wskazówki, jak wdrożyć daną metodę.

Fragment e-booka Shopera o płatnościach odroczonych

5. GLS wyśle paczki z Lidlem

GLS, jedna z czołowych firm logistycznych w Europie, rozpoczęła współpracę z siecią Lidl. Umożliwił klientom odbiór i nadawanie paczek w ponad 900 sklepach tej marki w Polsce. Nowa usługa pozwala na wygodne korzystanie z usług kurierskich podczas codziennych zakupów. kooperacja ta jest największym projektem GLS z siecią detaliczną w Polsce.

6. Kaufland Global Marketplace jest już dostępny w Polsce

Jedna z największych europejskich sieci handlowych – Kaufland – uruchomiła w Polsce swoją platformę e-commerce – Kaufland Global Marketplace. Od sierpnia 2024 r. polscy sprzedawcy mają możliwość dotarcia do milionów klientów dzięki technologii i szerokiego zasięgu tej platformy.

Warto podkreślić, iż na polskim rynku kaufland.pl już teraz działa ponad 2000 sprzedawców. Dodatkowo mogą oni korzystać z oferty Early Bird, która przez pierwsze trzy miesiące pozwala na sprzedaż bez opłat i prowizji.

7. Empik umożliwia odbiór zamówień z marketplace w salonach

Empik wprowadził możliwość odbioru zamówień z marketplace w ponad 350 salonach w całej Polsce. Do tej pory ta opcja była dostępna jedynie dla produktów Empiku, ale teraz obejmuje także ponad 100 000 produktów od zewnętrznych sprzedawców.

Dzięki temu e-sklepy, które korzystają z tej usługi, mogą odnotować wzrost sprzedaży, a klienci – skorzystać z dodatkowego 20-procentowego rabatu na zakupy stacjonarne.

Empikomat

Źródło: https://news.empik.com/342848-empik-jeszcze-bardziej-omnikanalowy-zamowienia-z-oferty-marketplace-teraz-z-odbiorem-w-salonie

8. IKEA testuje platformę second-hand

IKEA rozpoczęła testy nowej platformy „Ikea Preowned”, która umożliwia klientom odsprzedaż używanych mebli marki IKEA innym użytkownikom. w tej chwili platforma jest testowana w Madrycie i Oslo, a sprzedaż odbywa się bez prowizji, co oznacza, iż IKEA nie czerpie zysków z transakcji.

Klienci mogą sprzedawać niemal wszystkie produkty IKEA z wyjątkiem materacy, sprzętu kuchennego i artykułów spożywczych, a za dokonane transakcje mogą otrzymać gotówkę lub kartę podarunkową z dodatkowym 15-procentowym rabatem.

Źródło: https://www.ikea.com/nl/en/campaigns/second-chance-corner-pub2eab7840

9. Ubrania to za mało. Vinted wchodzi w sprzedaż elektroniki

Vinted, znana platforma sprzedaży ubrań z drugiej ręki, rozszerzyła swoją ofertę o nową kategorię – elektronikę. Użytkownicy mogą teraz sprzedawać i kupować używane urządzenia elektroniczne, takie jak konsole do gier, słuchawki czy tablety. Wprowadzenie nowej kategorii ma na celu zwiększenie widoczności tych produktów.

Vinted – kategoria „Elektronika”

10. BLIK ustanowił nowy rekord transakcji

W pierwszej połowie 2024 r. BLIK odnotował imponujący wzrost liczby transakcji i osiągnął ponad 1,1 mld operacji, co stanowi wzrost o 40% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Największy przyrost zanotowano w płatnościach w punktach sprzedaży (POS), gdzie liczba transakcji wzrosła o 58%, co oznacza 258 mln operacji. Mimo to najwięcej transakcji, bo aż 49%, odbywa się w kanale online, gdzie użytkownicy dokonali 544,5 mln płatności.

Łączna wartość transakcji zrealizowanych dzięki BLIK-a w pierwszym półroczu wyniosła 157,8 mld złotych. To wzrost o 46% w porównaniu z rokiem poprzednim.

11. Koniec działalności fyrtel.market

Platforma fyrtel.market, wspierająca małe lokalne sklepy, ogłosiła zakończenie działalności z końcem sierpnia 2024 r. Projekt, który rozpoczął się w Poznaniu cztery lata temu i z czasem rozszerzył swoją działalność na Wrocław, Warszawę i Berlin, nie sprostał wyzwaniom finansowym, szczególnie po nieudanej ekspansji na większe miasta.

Mimo iż platforma obsłużyła ponad 150 tys. zamówień, a ponad 14 tys. klientów skorzystało z jej usług, utrzymanie działalności okazało się niemożliwe. Ostatnie zamówienia zostaną dostarczone 31 sierpnia 2024 r.

12. H&M zamyka swój internetowy outlet

Grupa H&M podjęła decyzję o zamknięciu internetowego outletu Afound, który działał od 2018 r. i oferował odzież oraz produkty lifestylowe w obniżonych cenach. Platforma była dostępna w kilku krajach europejskich, w tym w Szwecji, Niemczech i Holandii, jednak firma nie zaobserwowała wystarczającego popytu, co skłoniło koncern do zakończenia działalności.

Sklepy stacjonarne i platforma internetowa zostaną zamknięte jeszcze w 2024 r., a pracownicy otrzymają wsparcie w dalszym rozwoju zawodowym.

E-handel w sierpniu 2024 r. okiem eksperta

Na koniec przyjrzyjmy się najważniejszym wydarzeniom z tego miesiąca wskazanym przez Patrycję Sass-Staniszewską, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej:

Sierpień to zawsze czas dużej aktywności dla e-handlu. Pamiętajmy, iż to miesiąc, kiedy kończą się letnie wyprzedaże i trwa wielka kampania „back to school”. To również czas, kiedy planujemy już nasze kolekcje jesienne, zatem branża edukacyjna i modowa mają swój aktywny moment.

Patrycja Sass-Staniszewska, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej

Poznaj najistotniejsze wydarzenia miesiąca wg naszej ekspertki:

1. Biedronka wprowadziła do swojej sieci e-paragony, które spełniają wymogi paragonu fiskalnego. Na początku funkcja ta obejmie ponad 1700 placówek w całej Polsce, a liczba ta będzie się powiększać w miarę modernizacji urządzeń drukujących. Biedronka zakłada, iż nowa funkcja pozwoli zaoszczędzić 75 000 km papieru.

2. GlobKurier.pl rozpoczął współpracę ze Slovenská pošta – nowym przewoźnikiem, który dysponuje szeroką siecią logistyczną oraz zaawansowanymi technologiami. Umożliwi to śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym.

3. Grupa InPost zainstalowała setny Paczkomat w sieci stacji paliw Tamoil we Włoszech, a dodajmy, iż Tamoil ma aż 1600 lokalizacji w całym kraju. Ponadto InPost może się pochwalić ponad 5000 punktami odbioru i nadania przesyłek oraz 2000 paczkomatów w tym regionie.

Idź do oryginalnego materiału