„Podróże z klasą” zastępują „Poznaj Polskę” – szkolne wycieczki po nowemu. Co z koleją?

paulinamatysiak.pl 1 miesiąc temu

Minister Edukacji Barbara Nowacka odpowiedziała na interpelację posłanki Pauliny Matysiak dotyczącą programu szkolnych wycieczek. W swojej odpowiedzi minister przedstawiła nowe przedsięwzięcie „Podróże z klasą”, które zastąpiło wcześniejszy program „Poznaj Polskę”. Jednak niektóre kwestie, szczególnie dotyczące transportu, wciąż nie są traktowane priorytetowo.

Nowe finansowanie, stare wyzwania

Program „Podróże z klasą”, ustanowiony 29 maja 2024 roku, otrzymał finansowanie w wysokości 80 milionów złotych. Minister Nowacka podała, iż dzięki tym środkom z około 3 tysięcy w pełni finansowanych wycieczek skorzysta ponad 100 tysięcy uczniów i uczennic. Choć jest to znacząca kwota, warto zauważyć, iż nie rozwiązuje ona wszystkich problemów zgłaszanych w poprzednich edycjach.

Cele edukacyjne bez zmian

Głównym celem „Podróży z klasą” pozostaje uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego poprzez umożliwienie dzieciom i młodzieży poznawania tradycji, kultury oraz osiągnięć polskiej nauki podczas wycieczek organizowanych w trakcie roku szkolnego.

Kwestia transportu pozostaje nierozwiązana

Najbardziej kontrowersyjnym aspektem nowego programu wydaje się być kwestia transportu. Minister Nowacka przyznała, iż w tej chwili program nie narzuca sposobu podróżowania, pozostawiając decyzję organizatorom wycieczek. Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej, ministerstwo jedynie „rozważa możliwość” zachęcenia wnioskodawców w przyszłorocznej edycji do korzystania z publicznego transportu zbiorowego, w tym kolei.

Edukacja klimatyczna — deklaracje vs. rzeczywistość

Minister Nowacka podkreśliła, iż zagadnienia z zakresu edukacji klimatycznej są już realizowane na wszystkich etapach edukacyjnych. Jednak brak konkretnych wytycznych dotyczących transportu w programie „Podróże z klasą” może budzić wątpliwości co do spójności deklaracji z praktyką.

Planowane zmiany w podstawie programowej

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało prace nad kompleksową zmianą podstawy programowej, w tym opracowaniem „profilu absolwenta”. Minister zapewniła, iż planowane zmiany zakładają również weryfikację treści w obszarze edukacji klimatycznej. Jednak konkretne rozwiązania i terminy ich wdrożenia pozostają niejasne.

Nowy program „Podróże z klasą” oraz planowane zmiany w podstawie programowej pokazują, iż Ministerstwo Edukacji dostrzega potrzebę modernizacji systemu edukacji. Jednak brak konkretnych rozwiązań, szczególnie w kwestii promocji ekologicznych form transportu, może budzić obawy o skuteczność tych działań w kontekście wyzwań związanych z ochroną klimatu i zrównoważonym rozwojem.

Idź do oryginalnego materiału