PKP Intercity powiększy się o 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych

ttg.com.pl 2 miesięcy temu
fot. Piotr Żyła

5 lipca 2024 r. PKP Intercity podpisało umowę ze spółką Newag S.A. (która jako jedyna złożyła ofertę) na zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Będą to pierwsze w historii tego typu pojazdy w taborze przewoźnika.

Spółka Newag S.A. przedstawiła ofertę opiewającą na kwotę 3 364 819 857,00 zł brutto. PKP Intercity na ten projekt przeznaczyło budżet wysokości 3 367 324 506,00 zł brutto.

Zamówione pojazdy pojawią się we flocie PKP Intercity w ciągu dwóch i pół roku i pozwolą zwiększyć ofertę na liniach niezelektryfikowanych. Skorzystają z tego m.in. mieszkańcy Zamojszczyzny, Podlasia, czy Podkarpacia.

Pozyskanie nowych pojazdów pozwoli nie tylko na przywrócenie części połączeń, ale też rozbudowanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Nowe pociągi będą jeździć m.in. do Hajnówki, Zamościa, Hrubieszowa, Mielca, Zagórza, Krosna, Jasła, Nysy, Jeleniej Góry, Gorzowa Wielkopolskiego oraz Chojnic. Połączenia dalekobieżne docelowo obsłużą także Ostrołękę oraz Łomżę.

To historyczna transakcja spółki PKP Intercity. Wielka chwila szczególnie dla tych, którzy będą jeździć tymi składami. To jest odpowiedź na zapotrzebowanie przede wszystkim na komfortowe przejazdy naszymi pociągami z mniejszych miast na Podlasiu, Lubelszczyźnie i Podkarpaciu. Podpisana dzisiaj ze spółką Newag S.A umowa to kolejny krok w kierunku inwestycji taborowych, które mają przygotować spółkę PKP Intercity do okresu liberalizacji przewozów. Dotychczasowa kooperacja przewoźnika i nowosądeckiego producenta była bardzo udana, co pozwala sądzić, iż również projekt dwunapędowych zespołów trakcyjnych okaże się kolejnym sukcesem – mówi Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Nowa strategia rozwoju PKP Intercity koncentruje się m.in. na rozbudowie naszego parku taborowego o jak największą liczbę pojazdów zespolonych. To rzeczywista szansa na powiększenie oferty dla pasażerów w całej Polsce. Lokalne społeczności otrzymają tym samym nie tylko nową jakość podróży, ale przede wszystkim możliwość rozwoju – podkreśla Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Nowoczesne pojazdy będą jeździły w relacjach krajowych w kategorii InterCity. Każdy skład będzie oferować 178 miejsc siedzących (154 w drugiej klasie i 20 w pierwszej). Ich konstrukcja i design są odpowiedzią na potrzeby różnych grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami, czy rowerzystów. Składy wyposażone będą m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele oraz gniazdka elektryczne przy siedzeniach. Bezpieczeństwo podróżowania zapewni Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS.
Dodatkowy człon silnikowy będzie tak skonstruowany, aby w przyszłości można było zamienić silnik
diesla na baterie, bądź napęd wodorowy. Ciekawym rozwiązaniem jest też zastosowanie „super kondensatora”.

Jak powiedział prezes Newagu – Zbigniew Konieczek: „Zastosowaliśmy super kondensator.
To pierwsze takie rozwiązanie w Europie. Sprawia ono, iż pociąg, podczas hamowania, oddaje energię do super kondensatora. Z prędkości 110 km/h możemy ten superkondensator naładować przy jednym hamowaniu do 100%. Dzięki tej energii możemy rozpędzić pojazd od 0 do 60 km/h na długości kilometra zupełnie nie korzystając z silnika dieslowskiego.
Ograniczamy dzięki temu mocno zużycie paliwa, o około 30%. Nie emitujemy w tym momencie spalin”.

Dwutrakcyjny Impuls będzie pierwszym w taborze PKP Intercity pojazdem z niskimi wejściami, bez schodów. Jadąc na silniku diesla, będzie się mógł rozpędzić do 130 km/h, zaś korzystając z napędu elektrycznego pojedzie maksymalnie 160 km/h.
„Pojazd, w stosunku do regionalnych Impulsów, będzie mieć zmieniony układ usprężynowania, co przełoży się na znacznie wyższy komfort podróży, dzięki lepszej amortyzacji nierówności toru. – Unowocześnimy też układ biegowy po to, aby zredukować do minimum drgania, maksymalnie ograniczyć hałas. Pomoże w tym lepiej wyciszone pudło.
Nie bez znaczenia będzie także odizolowanie silnika od przestrzeni pasażerskiej, znajdzie się on bowiem w osobnym członie” – dodał Konieczek.

Będą to pierwsze Impulsy przystosowane do ruchu dalekobieżnego.

Cieszymy się, iż nowoczesne hybrydowe pojazdy wyprodukowane przez Newag będą użytkowane przez PKP Intercity. Dzięki zaawansowanym technologiom zastosowanym w tych pojazdach, pasażerowie doświadczą znaczącego wzrostu komfortu podróży, a silnik spalinowy spełniający najnowsze normy emisji spalin umożliwi ich eksploatację na trasach niezelektryfikowanych – dodaje Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu Newag S.A.

Pierwsze dwie jednostki zostaną przekazane do PKP Intercity po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem. Zgodnie z zamówieniem wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika.

Źródło: PKP Intercity

Idź do oryginalnego materiału