PKP Intercity obniża ceny biletów na trasie Warszawa–Kraków w reakcji na wejście czeskiego przewoźnika RegioJet. Podróż pociągiem krajowego operatora kosztuje teraz 45 zł, czyli o 4 zł mniej niż u konkurencji, podczas gdy standardowa cena wynosi około 70 zł.
O tym, iż Czesi pojawią się na trasie do stolicy Małopolski, pisaliśmy już w ubiegłym miesiącu. Teraz RegioJet uruchamia pierwsze połączenie – jedną parę kursów dziennie, z czasem przejazdu 3 godziny i 20 minut. Według rozkładu, pociąg z Krakowa Głównego odjedzie o 8:49, a na stacji Warszawa Wschodnia pojawi się o 12:21. Po drodze zatrzyma się m.in. w Zawierciu. To dłuższa podróż niż w przypadku najszybszych składów PKP Intercity, które przez Kozłów docierają do stolicy szybciej – ale RegioJet stawia na inną trasę i, jak podkreśla, na inny standard podróży. Powrót zaplanowano na godzinę 14:30 z Warszawy. Do końca obecnego rozkładu jazdy w ofercie będzie tylko jedna para pociągów dziennie. – Musimy przeszkolić więcej pracowników, zadbać o reklamę i prowadzić rekrutację – tłumaczy w rozmowie z czeskim portalem Zdopravy.cz właściciel RegioJet, Radim Jančura.
To etap pilotażowy, związany z wieloetapowym procesem administracyjnym. Od połowy grudnia przewoźnik planuje rozwijać siatkę połączeń, a do kwietnia przyszłego roku chce oferować regularne kursy nie tylko do Krakowa, ale także do Poznania i Trójmiasta. Przez lata RegioJet miał ograniczony dostęp do polskich torów ( pisaliśmy o tym tutaj: „Czeski przewoźnik kolejowy nie pojedzie z Krakowa. Byłby zagrożeniem dla PKP Intericty?”). Zmieniło się to dopiero po tym, jak PKP Intercity zrezygnowało z blokowania konkurencji poprzez wnioski o badanie równowagi ekonomicznej. Do tej pory czeska firma mogła uruchamiać jedynie pociągi międzynarodowe – na przykład z Pragi do Przemyśla – i to bez możliwości sprzedaży biletów wyłącznie na odcinku krajowym. Teraz sytuacja się odwraca, a Kraków znajdzie się wśród pierwszych miast w Polsce, które skorzystają z regularnych połączeń RegioJet.
Do obsługi trasy Kraków – Warszawa RegioJet wykorzysta lokomotywy TRAXX MS3 i wagony w czterech klasach, tak jak na swoich czeskich trasach. Przewoźnik zapowiada pełny pakiet usług znany z Czech – od darmowej kawy po dostęp do internetu.
Sam fakt pojawienia się nowego gracza na rynku wystarczył, by PKP Intercity zdecydowało się na korekty cen. Bilety na pociągi kategorii Intercity z Warszawy do Krakowa, które zwykle kosztują około 70 zł, sprzedawane są w tej chwili za 45 zł. Obniżki objęły także droższe składy – przejazd Pendolino, który na kilka dni przed odjazdem wyceniany jest zwykle na 169 zł, można było kupić za 101 zł.
Na polskie tory szykuje się również drugi czeski przewoźnik – Leo Express. Od marca 2026 roku uruchomi on dwie pary pociągów dziennie na trasie Warszawa–Kraków–Praga. Najtańsze bilety mają kosztować 9 zł, choć w tej taryfie dostępnych będzie jedynie kilka miejsc w każdym składzie.