„PAIN GAME (second station)” marii Lemperk w Cricotece

magazynszum.pl 10 miesięcy temu

PAIN GAME (second station) to okołoperformatywna wystawa zbudowana na kanwie kolejnej odsłony realizowanego od 2023 roku partycypacyjnego, procesualnego, podróżującego projektu oraz jego dokumentacji. Rozpoczęty we współpracy z Łukaszem Trzcińskim i D. Kowalikiem projekt zaprasza widzów i widzki do wspólnej z artystką eksploracji przestrzeni bólu. W wersji przygotowanej dla Cricoteki Lemperk odnosi się zarówno do doświadczeń wywołanych przez nieustannie powtarzający się tumult historii, polityki i wojny, jak i tych zapisanych w ciele. Robi to z wykorzystaniem ciała, drewnianego stołu, gipsowych odlewów zbrojonych włosami, czarnych ścian Galerii Szatnia w Cricotece i harsh noisowych dźwięków.

widok wystawy „PAIN GAME (second station)” marii Lemperk w Cricotece, dzięki uprzejmości Cricoteki
widok wystawy „PAIN GAME (second station)” marii Lemperk w Cricotece, fot. Łukasz Trzciński, dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „PAIN GAME (second station)” marii Lemperk w Cricotece, fot. Łukasz Trzciński, dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „PAIN GAME (second station)” marii Lemperk w Cricotece, fot. Łukasz Trzciński, dzięki uprzejmości organizatorów

Działanie Lemperk poprzedziła kilkudniowa praca bezpośrednio w przestrzeni galerii, w której dzięki gipsu i włosów – własnych oraz pochodzących od osób jej bliskich – wykonała gipsowe kopie przedmiotów utraconych przez jej rodzinę podczas kilkukrotnych ewakuacji z rodzinnego miasta w Ukrainie. Po angażującym publiczność performatywno-dźwiękowym działaniu artystka umyła ściany galerii, kolejnego dnia przestrzeń wystawy została nieintencjonalnie sprzątnięta przez serwis sprzątający – co stało się częścią projektu. PAIN GAME (second statation) jest wystawą śladem, pozostałością po zdarzeniu, która otwiera się na kolejne sytuacje. W trakcie trwania wystawy PAIN GAME (second station) jej przestrzeń posłuży jako miejsce mapowania różnego rodzaju form bólu i przemocy instytucjonalnej oraz działań z osobami pracowniczymi Cricoteki.

widok wystawy „PAIN GAME (second station)” marii Lemperk w Cricotece, fot. Andrea Nikolov, dzięki uprzejmości Cricoteki,
widok wystawy „PAIN GAME (second station)” marii Lemperk w Cricotece, fot. Andrea Nikolov, dzięki uprzejmości Cricoteki,
widok wystawy „PAIN GAME (second station)” marii Lemperk w Cricotece, dzięki uprzejmości Cricoteki
widok wystawy „PAIN GAME (second station)” marii Lemperk w Cricotece, fot. Andrea Nikolov, dzięki uprzejmości Cricoteki,

PAIN GAME (second station) w Cricotece dodatkowo jest też grą z samą instytucją stworzoną przez Tadeusza Kantora, u którego wątki bólu, traumy i pamięci są obecne adekwatnie w całej twórczości. Artystka, działając z wytworzonymi przez siebie obiektami-powidokami, bardziej niż z samym Kantorem, wchodzi w dialog z tym, co po nim pozostało – metodami archiwizacji, murami instytucji, jej gośćmi i gościniami oraz osobami tam pracującymi.

Wystawa PAIN GAME (second station) odbywa się w ramach trzeciej edycji programu wystaw Cloakroom polegającego na kuratorskim badaniu i rozpoznaniu we współczesnych sztukach wizualnych oczywistych lub trudniej dostrzegalnych związków z twórczością Tadeusza Kantora.

Idź do oryginalnego materiału