Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed kolejną próbą wyłudzenia danych. Do klientów trafiają fałszywe e-maile, w których przestępcy podszywają się pod pracowników ZUS i nakłaniają do wypełnienia i odesłania formularza Z-3.
W wiadomościach zatytułowanych „Oświadczenie ZUS” wykorzystywane są prawdziwe imiona i nazwiska pracowników oraz dane kontaktowe oddziałów, co ma uwiarygodnić oszustwo.
W treści wiadomości oszuści proszą o wypełnienie i odesłanie formularza Z-3, który stanowi załącznik do maila. Te działania mają na celu wyłudzenie danych osobowych oraz numerów kont bankowych -informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim.
Formularz Z-3 jest dokumentem wypełnianym przez pracodawcę i służy do ustalenia prawa do zasiłku chorobowego, macierzyńskiego lub opiekuńczego, a także do obliczenia ich wysokości. ZUS przypomina, iż druk ten nie jest przyjmowany mailowo. Można go złożyć elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE / e-ZUS).
To kolejne próby oszustw wymierzone w klientów Zakładu. W październiku lekarze otrzymywali fałszywe SMS-y z linkami do rzekomej aktualizacji certyfikatów potrzebnych do wystawiania zwolnień lekarskich.
Przestępcy wykorzystują nie tylko fałszywe wiadomości SMS i e-maile zawierające niebezpieczne linki lub załączniki. Zdarzają się również próby oszustwa przez telefon, gdzie osoby podszywające się pod pracowników ZUS-u proszą o podanie danych osobowych, oferując rzekomą podwyżkę emerytury, uzyskanie czternastej emerytury lub wypłatę środków z subkonta. Oszuści pojawiają się także w domach naszych klientów, podając się za pracowników ZUS i oferując „pomoc” w sprawie emerytury, renty, bonu turystycznego lub świadczeń unijnych.”
Czego ZUS nie robi i jak reagować?
- ZUS nie prosi o przesyłanie żadnych wniosków, formularzy ani dokumentów e-mailem.
- ZUS nie kontaktuje się w sprawach składania wniosków dzięki wiadomości e-mail.
- Pracownicy ZUS-u nie odwiedzają klientów w domach, aby „pomóc” w przyznaniu lub zwiększeniu świadczenia.
ZUS apeluje o zachowanie ostrożności. Otrzymując podejrzaną wiadomość, nie wolno klikać
w linki ani otwierać załączników. Incydenty warto zgłaszać odpowiednim służbom, m.in. CERT Polska (treść SMS można przesłać na numer 8080).
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących otrzymanej wiadomości lub tożsamości osoby podającej się za pracownika Zakładu wskazany jest kontakt z Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numerem 22 560 16 00 (pn.–pt. 7:00–18:00) albo udanie się osobiście do najbliższej placówki. Próbę oszustwa należy również zgłosić na Policję.
Krystyna Michałek regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim












